7.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: hiljaa hiipivä muotovalio – Toyota RAV4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio ja hybridinä varsin pihi nelivetoiseksi katumaasturiksi. Hyvää: meluttomuus, moottori, neliveto, hinta, turva-avustinkatras. Huonoa: etuistuinten reisituki, vaihdekepin sijoittelu, vaihteiston viiveet. Alan uranuurtajana Toyota taitaa hybridit. Japanilaisvalmistaja osaa niin ikään rakentaa nelivetoisia katumaastureita. Toyotan autot ovat tunnettuja myös vähävikaisuudestaan.Viidennen sukupolven uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio. Auton muodoissa on riittävästi omintakeista särmää ilman keinotekoista erikoisuuden tavoittelua – joka ei ole ihan vierasta japanilaismerkeille.Auto näyttää urheilulliselta, kiitos eteenpäin laskevan hartialinjan ja terävien kylkipokkausten.Kori pääsee oikeuksiinsa kaksivärisenä: musta katto ja pilarit sekä tummennetut sivuikkunat ovat tyylikäs yhdistelmä ja mataloittavat vaikutelmaa.Keulassa on jyhkeyttä, takana ilmettä luovat kyljille taipuvat takavalot. Näkyvyys on kunnossa, kiitos aiempaa matalamman konepellin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuorekas sisäilmeNuorekas ilme jatkuu sisällä. Kuljettajan valtakuntaa leimaa selkeys, olipa kyse kojelaudan yleisnäkymistä, kookkaasta keskinäytöstä tai mittaristokentästä. Ilmeessä on – hyvässä mielessä – saksalaista kurinalaisuutta. Kaikkea ei ohjata kosketusnäytöltä vaan kookkailla pyörökytkimilläkin on oma tehtävänsä – ja kannattajansa.Premium-varustetaso tuo kiinnostavan digitaalisen taustapeilin, joka näyttää leveän näkymän takakameralla. Ratkaisu on ymmärrettävä, sillä katumaasturin takaikkuna on matala ja kapea. Taustapeilin kuvaa voi säätää sivu- sekä korkeussuunnassa, ja yhdellä napsautuksella se muuttuu tavalliseksi peiliksi. Istuma-asennon saa säädettyä mieleiseksi, plussaa on ratin laajaliikkeinen etäisyyssäätö. Vaihdekepin sijainti keskikonsolin oikeassa reunassa hieman oudoksuttaa ja vaatii totuttelua, sillä kyynärnojalla lepäävää kättä ei voi käyttää vaihdekepillä suorassa kulmassa.Riittävät voimatOn aika koeajaa nelivetoinen RAV4 hybridinä. Voimalinja pohjautuu täysin uuden ahtamattoman 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselistolle sijoitetun sähkömoottorin yhdistelmään. Käytössä on mukavat 222 hevosvoimaa.RAV4:sta on kuormaveturiksi, sillä auton jarrullinen sallittu perävaunumassa on 1 650 kiloa.Voiman jakaa käyttöön portaaton e-CVT-vaihteisto, joka on CVT:ksi hyvä, mutta kumihihnamainen kiihtyvyys ei ole kaikkien makuun. Voimaa sinänsä on aivan riittävästi.Toinen RAV4:n voimanlähde on uudistettu kaksilitrainen bensiinimoottori, joka on saatavilla manuaali- ja automaattivaihteistolla. Hybridit ovat aina automaattivaihteisia.Hiljaa hiipienMeluttomuus on ylellisyyttä. Kaupunkiruuhkissa on miellyttävää, kun auto lähtee sähköllä liikkeelle. RAV4 on myös taiten äänieristetty. Ajomelu ei vaivaa moottoritielläkään, josta lankeaa kiitos polttomoottorin aiempaa paremmin taltutettujen käyntiäänien ja tuulitunnelituntien, jotka ovat muokannet ulkomuodot ajoviimalta suotuisiksi.WLTP-keskikulutus, 5,7 litraa sadalla, on kohtuuhyvä tämän kokoiselle nelivedolle. Koeajossa kaupungissa kulutus kuitenkin huiteli yli kymmenessä litrassa, eikä moottoritiellä päästy alle kahdeksan litran.Uusi AWD-i-nelivetojärjestelmä tuo vakautta haastavilla keleillä ja ääritilanteissa.Koeajolla Barcelonan ympäristössä vuorenrinnettä kipuavalla maastoradalla tuli koetelluksi, että RAV4:llä pääsee röykkyisiltä taipaleilta myös takaisin asvaltille. Maavara on kasvanut 19 senttiin, ja jättökulmaa on 20 astetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi pohjarakenneUusi RAV4 pohjautuu TNGA-K-alustarakenteeseen. Rakenteen ansiosta auton painopiste on aiempaa matalammalla. Akseliväliä on kolme senttiä lisää, joka koituu matkustustilojen eduksi. Takana onkin varsin väljät tilat myös jaloille.Tavaratila on kokoluokassaan mukavat 580 litraa. Turvaa vakiona ja lisärahallaRAV4:n varustetasoja ovat Active, Style ja Premium, joista tyyrein tuo digitaalisen taustapeilin lisäksi nahkaiset ja tuuletetut etuistuimet, yhdeksän kaiuttimen JBL-poppilaitteet, navigoinnin sekä lämmitettävän tuulilasin ja ohjauspyörän.Kyljistä tukevat etuistuimet eivät harmi kyllä suo tukea reisille. Etumatkustajan istuin säätyy vivulla vain eteen ja taakse sekä selkänojansa kaltevuuden puolesta, kuskin istuin kuitenkin sähköisesti ja monisuuntaisesti.Pre-Collision -järjestelmä käyttää kameraa ja tutkaa tunnistamaan edessä olevat ajoneuvot sekä jalankulkijat, ja kykenee havaintoihin nyt myös pimeällä. Kun törmäys uhkaa, järjestelmä varoittaa ensin äänin ja visuaalisin merkein sekä kytkee jarruavustimen päälle. Jos kuljettaja ei jarruta tehokkaasti ajoissa, järjestelmä aloittaa tehostetun jarrutuksen automaattisesti estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sitä.Kuolleen kulman varoitin ja peruutusvahti ovat Premium-varustetason herkkuja. Mukavaa kyllä mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistavahti ohjausavustimella ovat RAV4:n vakiovarusteita.Hybridikilpa kiristyyHybridikatumaasturien kilpailua kiristää uusi Hondan hybridi-CR-V.Viime vuonna ostetuista Toyota RAV4 -malleista valtaosa eli 85 prosenttia myytiin hybrideinä.RAV4:n hinnat lähtevät 32 568 eurosta (2.0 VVT-iE Active), hybridiversioiden 39 737 eurosta (2.5 Hybrid Active). Koeajetun kaltainen nelivetohybridi tulee Suomessa tarjolle huhtikuun puolivälissä.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.toyota.fi/rav4 Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT AWD-I Premium Hinta alkaen 53 910 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 2 487 cm#&179;, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit 88/40 kW (etu/taka-akseli). Teho 131 kW (176 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 163 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”