7.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: hiljaa hiipivä muotovalio – Toyota RAV4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio ja hybridinä varsin pihi nelivetoiseksi katumaasturiksi. Hyvää: meluttomuus, moottori, neliveto, hinta, turva-avustinkatras. Huonoa: etuistuinten reisituki, vaihdekepin sijoittelu, vaihteiston viiveet. Alan uranuurtajana Toyota taitaa hybridit. Japanilaisvalmistaja osaa niin ikään rakentaa nelivetoisia katumaastureita. Toyotan autot ovat tunnettuja myös vähävikaisuudestaan.Viidennen sukupolven uusi Toyota RAV4 -katumaasturi on muotovalio. Auton muodoissa on riittävästi omintakeista särmää ilman keinotekoista erikoisuuden tavoittelua – joka ei ole ihan vierasta japanilaismerkeille.Auto näyttää urheilulliselta, kiitos eteenpäin laskevan hartialinjan ja terävien kylkipokkausten.Kori pääsee oikeuksiinsa kaksivärisenä: musta katto ja pilarit sekä tummennetut sivuikkunat ovat tyylikäs yhdistelmä ja mataloittavat vaikutelmaa.Keulassa on jyhkeyttä, takana ilmettä luovat kyljille taipuvat takavalot. Näkyvyys on kunnossa, kiitos aiempaa matalamman konepellin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuorekas sisäilmeNuorekas ilme jatkuu sisällä. Kuljettajan valtakuntaa leimaa selkeys, olipa kyse kojelaudan yleisnäkymistä, kookkaasta keskinäytöstä tai mittaristokentästä. Ilmeessä on – hyvässä mielessä – saksalaista kurinalaisuutta. Kaikkea ei ohjata kosketusnäytöltä vaan kookkailla pyörökytkimilläkin on oma tehtävänsä – ja kannattajansa.Premium-varustetaso tuo kiinnostavan digitaalisen taustapeilin, joka näyttää leveän näkymän takakameralla. Ratkaisu on ymmärrettävä, sillä katumaasturin takaikkuna on matala ja kapea. Taustapeilin kuvaa voi säätää sivu- sekä korkeussuunnassa, ja yhdellä napsautuksella se muuttuu tavalliseksi peiliksi. Istuma-asennon saa säädettyä mieleiseksi, plussaa on ratin laajaliikkeinen etäisyyssäätö. Vaihdekepin sijainti keskikonsolin oikeassa reunassa hieman oudoksuttaa ja vaatii totuttelua, sillä kyynärnojalla lepäävää kättä ei voi käyttää vaihdekepillä suorassa kulmassa.Riittävät voimatOn aika koeajaa nelivetoinen RAV4 hybridinä. Voimalinja pohjautuu täysin uuden ahtamattoman 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselistolle sijoitetun sähkömoottorin yhdistelmään. Käytössä on mukavat 222 hevosvoimaa.RAV4:sta on kuormaveturiksi, sillä auton jarrullinen sallittu perävaunumassa on 1 650 kiloa.Voiman jakaa käyttöön portaaton e-CVT-vaihteisto, joka on CVT:ksi hyvä, mutta kumihihnamainen kiihtyvyys ei ole kaikkien makuun. Voimaa sinänsä on aivan riittävästi.Toinen RAV4:n voimanlähde on uudistettu kaksilitrainen bensiinimoottori, joka on saatavilla manuaali- ja automaattivaihteistolla. Hybridit ovat aina automaattivaihteisia.Hiljaa hiipienMeluttomuus on ylellisyyttä. Kaupunkiruuhkissa on miellyttävää, kun auto lähtee sähköllä liikkeelle. RAV4 on myös taiten äänieristetty. Ajomelu ei vaivaa moottoritielläkään, josta lankeaa kiitos polttomoottorin aiempaa paremmin taltutettujen käyntiäänien ja tuulitunnelituntien, jotka ovat muokannet ulkomuodot ajoviimalta suotuisiksi.WLTP-keskikulutus, 5,7 litraa sadalla, on kohtuuhyvä tämän kokoiselle nelivedolle. Koeajossa kaupungissa kulutus kuitenkin huiteli yli kymmenessä litrassa, eikä moottoritiellä päästy alle kahdeksan litran.Uusi AWD-i-nelivetojärjestelmä tuo vakautta haastavilla keleillä ja ääritilanteissa.Koeajolla Barcelonan ympäristössä vuorenrinnettä kipuavalla maastoradalla tuli koetelluksi, että RAV4:llä pääsee röykkyisiltä taipaleilta myös takaisin asvaltille. Maavara on kasvanut 19 senttiin, ja jättökulmaa on 20 astetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi pohjarakenneUusi RAV4 pohjautuu TNGA-K-alustarakenteeseen. Rakenteen ansiosta auton painopiste on aiempaa matalammalla. Akseliväliä on kolme senttiä lisää, joka koituu matkustustilojen eduksi. Takana onkin varsin väljät tilat myös jaloille.Tavaratila on kokoluokassaan mukavat 580 litraa. Turvaa vakiona ja lisärahallaRAV4:n varustetasoja ovat Active, Style ja Premium, joista tyyrein tuo digitaalisen taustapeilin lisäksi nahkaiset ja tuuletetut etuistuimet, yhdeksän kaiuttimen JBL-poppilaitteet, navigoinnin sekä lämmitettävän tuulilasin ja ohjauspyörän.Kyljistä tukevat etuistuimet eivät harmi kyllä suo tukea reisille. Etumatkustajan istuin säätyy vivulla vain eteen ja taakse sekä selkänojansa kaltevuuden puolesta, kuskin istuin kuitenkin sähköisesti ja monisuuntaisesti.Pre-Collision -järjestelmä käyttää kameraa ja tutkaa tunnistamaan edessä olevat ajoneuvot sekä jalankulkijat, ja kykenee havaintoihin nyt myös pimeällä. Kun törmäys uhkaa, järjestelmä varoittaa ensin äänin ja visuaalisin merkein sekä kytkee jarruavustimen päälle. Jos kuljettaja ei jarruta tehokkaasti ajoissa, järjestelmä aloittaa tehostetun jarrutuksen automaattisesti estääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sitä.Kuolleen kulman varoitin ja peruutusvahti ovat Premium-varustetason herkkuja. Mukavaa kyllä mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistavahti ohjausavustimella ovat RAV4:n vakiovarusteita.Hybridikilpa kiristyyHybridikatumaasturien kilpailua kiristää uusi Hondan hybridi-CR-V.Viime vuonna ostetuista Toyota RAV4 -malleista valtaosa eli 85 prosenttia myytiin hybrideinä.RAV4:n hinnat lähtevät 32 568 eurosta (2.0 VVT-iE Active), hybridiversioiden 39 737 eurosta (2.5 Hybrid Active). Koeajetun kaltainen nelivetohybridi tulee Suomessa tarjolle huhtikuun puolivälissä.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.toyota.fi/rav4 Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT AWD-I Premium Hinta alkaen 53 910 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 2 487 cm#&179;, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit 88/40 kW (etu/taka-akseli). Teho 131 kW (176 hv), 5700 r/min Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Vääntö 221 Nm (3600–5200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 163 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!