26.9.2024 Koeajo Koeajo: Hymer Grand Canyon S CrossOver – erämaahan vaikka kymmeneksi päiväksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hymer Grand Canyon S on noussut suosituksi retkeilyautoksi muun muassa sen maastokyvykkyyden vuoksi. Saksalaisvalmistaja Hymerin Mercedes-alustaisia retkeilyautoja on kolme. Grand Canyon S, Grand Canyon S CrossOver, sekä Free S Campus muodostavat kolmikon. Hymerillä on saatavilla myös Fiatin alustalle tehtyjä retkeilyautoja. Hymerin Grand Canyon -sarjan Mercedes-alustaiset autot ovat nelivetoisia, Free-malli on etuvetoinen. Grand Canyon -sarjan autot ovatkin saavuttaneet vuosien saatossa suosion niiden juuri nelivetonsa sekä maastokyvykkyytensä vuoksi. Grand Canyon -sarjan suosio on huomattu myös myös kilpailijoilla. Esimerkiksi Pössl on julkaissut Mercedes Sprinterin koriin tehdyn nelivetoisen off road -henkisen RoadstarX-mallinsa ja Adrialta on tulossa ensi vuodelle samoin off road -tyylinen SuperTwin -retkeilyauto, joka niin ikään tehdään samalle Mercedes-Benzin alustalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy CrossOver-malli tuo omavaraisuutta Hymerin Grand Canyon S -mallia on saatavilla myös CrossOver -mallimerkinnällä, joka myös koeajossa ollut malli oli. CrossOver-mallimerkintä tarkoittaa Grand Canyon S:n yhteydessä sitä, että auto on varsin omavarainen. Sen akusto pitäisi kestää sen, että autolla on jopa 10 vuorokautta sivistyksen ulkopuolella, paikassa missä ei ole sähköä. Omavaraisuutta sähköihin tuovat Hymerin katolle on asennetut kaksi 95 W:n aurinkopaneelia, jotka tuottavat energiaa neljälle 80 Ah:n litium-akulle. Auton korkea maavara sekä Mercedeksen varsin kelvollinen neliveto tarjoavat mahdollisuuden myös siihen, että autolla voi mennä vaikeampiinkin paikkoihin – ja tulla sieltä myös pois. Grand Canyon S -mallin All Terrain -rengastus on myös sellainen, että pitoa riittää vähän paremmin hankalemmissa olosuhteissa. Pohjapanssarit suojaavat myös auton alustaa kiviltä ja kolhuilta. Korkea maavara tarkoittaa Hymerin kohdalla myös sitä, että huonojalkaiset älkööt vaivautuko, autoon nouseminen tarkoittaa pientä ponnistelua. Sivun liukuoven alla on sähkökäyttöinen porras, jonka saa asumisen ajaksi esiin. Pitkittäin vai poikittain? Grand Canyon S CrossOver on tehty Sprinterin keskipitkään 5,93-metriseen koriin. Tavallista Grand Canyon S -mallia on saatavilla myös pitkään 6,93-metriseen koriin. Tällöin auton sängyt kääntyvät toisinpäin, eli pitkittäin ja keittiöön sekä wc-tilaan tulee hieman lisää väljyyttä. Hymer ilmoittaa, että koeajossa olleessa Grand Canyon S -mallissa takana oleva vuode 195 x 135 -sentin kokoinen. Noin 5 000 euron arvoisena lisävarusteena Hymerin retkeilyautomallistoon on saatavilla vielä nostokatto, jossa on makuutila 200 x 122 -sentin kokoisessa vuoteessa. Kyseisessä autossa tätä lisävarustetta ei ollut. Hymerin takatilan vuode ei tunnu ihan niin suurelta kuin mitä sen mitoiksi ilmoitetaan. Auton kylkiin tehdyt levikkeet lisäävät kyllä vuoteen pituutta, mutta silti se tuntui hieman lyhyeltä 179-senttiselle. Pitkittäin sijoitettu sänky toimisi siis paremmin – Mercedeksen lyhyempi kori rajoittaa siis tilankäyttöä. Se, miltä sänky ja patjat tuntuvat nukkua, on aina subjektiivinen käsitys, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla Hymerin patjat menisivät myös vaihtoon. Hymerin sisätila on rakennettu täyteen yläkaappeja, joten säilytystilaa autossa on mukavasti. Kaapit kiertävät lähes koko auton yläosaa. Lisäksi sängyn alapuolella on lisää kaappeja. Sinne on myös sijoitettu paikka kaasupullolle. Hymeriin saa myös lisäpalan sekä patjat, jonka avulla kolmannen vuoteen voi kyhätä auton pöytäpaikalle. Siinäkin auton leveys rajoittaa aikuisin ihmisen nukkumatilaa. Sprinterin alusta toimii Kun Hymer Grand Canyon S on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle, tarjolla on myös kaikkea sitä hyvää, mitä Mercedes tarjoaa Sprinter-mallistossaan. Ajettavuus Hymerin retkeilyautossa ja Sprinterin alustassa on erinomaisesti kohdallaan. Korkean maavaran ja korinsa vuoksi auto tietysti kallistelee mutkissa, mutta se on silti yllättävän vakaa ajaa myös mutkateilläkin. Ajoasennon auton ratin takana saa myös erittäin hyväksi. Ajaminen on myös vaivatonta joustavan ja tehokkaan voimalinjan vuoksi. Vaikka Hymerissä on karkea BF Goodrichin maastorengastus, auto ei ole asfalttitielläkään mitenkään epämukava, vaan ihan mukava ajaa – ja tämä johtuu Mercedeksen hyvästä alustasta. Mercedeksen ajovalot ovat hyvät valoteholtaan, mutta Hymerin CrossOver-varusteluun kuuluu auton keulaan, tuulilasin yläpuolelle sijoitettu led-valopaneeli. Valopaneliin saa kytkettyä päälle ja pois sille tarkoitetusta kytkimestä. Lisävaloa se antaa silloin kun auton kaukovalot on kytketty. Lisävaloteho, minkä led-paneeli antaa, käytti sitä sitten erämaassa tai maantiellä ajaessa, on valtava! Mercedeksen tarjoamat avustinjärjestelmät ovat tarjolla myös Hymerissä esimerkiksi kaistavahtia myöten. Mercedeksen kaistavahti on toiminassaan melkoisen määrätietoinen. Reunaviivaa lähestyäessä auto ohjaa takaisin kaistan keskelle päin. Se ei tee kuitenkaan ohjausliikettä mahdottoman aggressiivisesti, vaan hienovaraisesti. Kaikki tämä varustelu ja ominaisuudet näkyvät myös Grand Canyon S CrossOverin hinnassa. Kun perusmallisen Grand Canyon S:n alkaen hinta on alle 110 000 euroa, CrossOver-mallissa hintaan laitetaan 35 000 lisää – eli CrossOverin alkaen hinta on runsas 143 000 euroa. Lisävarusteilla CrossOver-version hinta nousee helposti yli 150 000 euron. Fiat-alustaisen Hymerin retkeilyautojen alkaen hinnat ovat 90 000 euroa tai reilusti sen ali. Omavaraisudesta sekä erikoisvarusteista saa tietysti maksaa, ja CrossOver-mallin hankkivat, ostavat auton myös todennäköisesti jatkuvaan käyttöön ja tarpeeseen. Hymerin uutuusmalli on myös esillä myös torstaina 26. syyskuuta alkavilla Lahden Caravan 2024 -messuilla. Messut jatkuvat aina sunnuntaihin, 29. syyskuuta saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Neliveto Ajettavuus Omavaraisuus Makuutilat Hymer Grand Canyon S CrossOver POLTTOMOOTTORI, neliveto 6-syl. dieselmoottori 2 987 cm 3 9-v. automaattivaihteisto 141 kW (190 hv), 400 Nm WLTP-kulutus – l/100km CO 2 -päästöt – g/km Suorituskyky 0–100 km/h – s huippunopeus – km/h Mitat Pituus 5 930 mm Leveys 2 060 mm Korkeus 2 850 mm Akseliväli 3 665 mm Tavaratila – l Omamassa 3 215 kg perävaunu 2 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 143 300 € koeajoauto 151 965 € Lue lisää Kaikki artikkelit 27.9.2020 Ajoneuvot Hymer BML-I 890 on kolmeakselinen lippulaivamalli laajoilla personointimahdollisuuksilla 19.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Venture S – kerrankin matkailuautorintamalla jotain aivan uutta! 1.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Masterline on hulppea maantiekoti, mutta mikä siinä on kaikkein ylellisintä? 29.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Maastokelpoisempaa matkailua – Hymer ML-T 580 4×4 17.1.2020 Ajoneuvot Caravan 2020: Hymer Tramp S 695 – kasvot vastakkain eurotyyliin 29.3.2019 Ajoneuvot Ensiunet matkailuautossa: Hymer B-MC I 580 on iso sekä päältä että sisältä 7.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Grand Canyon S – retkeilyauto myös huonoille teille 29.9.2025 Matkailuajoneuvot Adria Adoran uudistettu eristys pitää lämmön paremmin kyydissä 28.9.2025 Matkailuajoneuvot Dethleffsin ensimmäinen nelivetoinen matkailuauto Globebus Performance T46 4×4 vie merkin omavaraisuuden seuraavalle tasolle 26.9.2025 Matkailuajoneuvot Carado V347 tekee kapeasta ”vanista” yllättävän perhekelpoisen uudella sänkyratkaisullaan 25.9.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen diesellämmitys yleistyy – se löytyy myös uudistuneista Hymerin malleista 25.9.2025 Matkailuajoneuvot Puolen miljoonan euron Morelo on Caravan 2025 -messujen upeimpia ilmestyksiä 12.9.2025 Koeajo Koeajo: Kabe Classic 740 LGB – Fiatin päälle rakennettu pohjoismainen perusluksus 24.8.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Grand California – retee reissurekka 8.8.2025 Uutinen Matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit alamäessä – nämä ovat Suomen suosituimmat matkailuauto ja -vaunumerkit 7.7.2025 Automatkailu Uusien matkailuajoneuvojen kaupassa hiljaisempaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan