25.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Bayon on hyvä pikkuauto, mutta tarvitaanko sitä ihan oikeasti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayonin markkinarako on pieni, mutta kai se on olemassa, kun tuote kerran on myynnissä. Joka tapauksessa auto on kelpo kokonaisuus. Hyvää: tilat ja ajettavuus luokassaan Huonoa: vaihteiston toiminta taajamassa, kapea markkinarako muiden mallien välissä Autonvalmistajien mallikirjoa tulee aina välillä ihmeteltyä – tarvitaanko näitä kaikkia autoja ihan oikeasti? Tämä juolahti mieleen jälleen kun Hyundai Bayon -crossover esiteltiin.Kyseessä on siis pieni korotettu pikkuauto, joka asettuu lähelle perinteistä Hyundai i20 -pikkuautoa – vaikka muotoilultaan autot näyttävätkin lähes eri pakoista vedetyille. Bayon on hieman korkeampi ja maastohenkisempi, sekä muutenkin jokusen millin joka suuntaan suurempi.Ai resepti kuulostaa jokseenkin tutulle? Ei ihme, sillä onhan mallistossa ollut jo vuosia toinenkin crossover – nimittäin Hyundai Kona. Tämä tutumpi tapaus on vielä Bayoniin nähden 25 millimetriä pidempi ja leveämpi, sekä 70 mm korkeampi. Akselivälikin on Konassa ”huikeat” 20 mm kahta edellä mainittua pidempi, mutta tavaratilaa Bayonissa on kuitenkin enemmän.Ja tämä ihmettely ei todellakaan rajoitu ainoastaan Hyundaihin, eikä valmistaja ole oikeastaan edes pahimmasta päästä. Käytännössä kaikki suuret autonvalmistajat ovat viime vuodet työntäneet markkinoille kaikkea kaikille, aina urheilullisesta isosta premium-katumaasturista moneen eri keskikokoiseen katumaasturiin ja vielä näiden matalampikorisiin sisariin.Kyseessä on kuitenkin liiketoiminta, eikä omaan mallistoon haluta varmasti jättää yhtään sellaista rakoa johon kilpailijalla olisi kiila työnnettävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamaa perhettä, muttei kaksonenVaikka numeroiden perusteella Kona ja Bayon ovat hyvin lähellä toisiaan, eivät ne kuitenkaan ole sama auto. Bayonin on määrä vastata Konaa edullisempaan autotarpeeseen. Bayonia ei saa Konan tavoin 1,6-litraisella moottorilla, täyssähköautona eikä hybridinä. Myöskään nelivetoa ei Bayoniin saa.Litraisessa bensiinimoottorissakin tehoa on vähemmän kuin Konan vastaavassa. Konan hinnat alkavat edullisimmillaan 22 990 eurosta ja Bayonin 4 010 e alempaa. Tällöin tosin Bayonin pellin alla ähisee 1,2-litrainen vapaasti läähättävä bensiinimoottori jonka menekki jäänee marginaaliseksi.Muotoilussa sen sijaan on tehty selvä pesäero autojen välillä. Kona esittää perinteisempää pientä katumaasturia, jossa kattolinja koukkaa korkeammalta, kun Bayon edustaa korotettua pientä viistoperää jonka muodot tuovat mieleen oikeastaan farmari- tai tila-auton suuntaisia mielikuvia.Eikä mielikuvat tule suotta. Kontti tuntuu ilmoitettua 321 litraa suuremmalle, ja kevythybridittömässä mallissa tilaa olisi 411 l. Tavaratilan lastauskynnys on korkeahko, ja välipohjan saa helpottamaan tätä vasta Style-varustellussa mallissa. Muuten kontti on helpon muotoinen ja tuntuu oikeastaan mittojaan suuremmalta.Ajettavuus yllättääHyundain kaksoiskytkinvaihteisto ei ole liiemmin kehuja ansainnut menneinä vuosina, mutta kuten aiemmassa koeajossamme totesimme, korjausliikkeitä on jälleen tehty hienosäätöön. Nyt vaihteiston arpominen ja ennalta-arvaamattomuus häiritsee ainoastaan kaupunkiliikenteessä. Maantiellä Bayon on yllättävän tasapainoinen ajaa: töyssyt ylitetään mukavasti ja hieman tavallista korkeamman maavaran ansiosta huonosti auratuilla syrjäteillä liikkuu vallan mainiosti.Vaikka auto onkin suunniteltu kaupunkeihin, sillä pärjää maanteilläkin erinomaisesti. Moottoritiellä kaipaisi hieman vähemmän parkuvaa moottoria, hitusen lisää tehoa ja parempaa äänieristystä. Tähän tarpeeseen Hyundain mallistosta sitten löytyykin Kona.Hyundai Bayon on auto, jota harva osasi kaivata, ja ehdottomasti maailma pärjäisi hyvin myös ilman sitä. Nyt se on kuitenkin tarjolla niille joille i20 tai Kona ei ole aivan sataprosenttinen maali, ja vielä erinomaisen tasapainoisena ja yllättävän omanlaisena kokonaisuutena. Autoa tosin pitäisi päästä vielä kokeilemaan aivan mopoimmalla moottorilla, jolloin yksi auton parhaista kilpailuvalteista – eli hinta – pääsisi kunnolla oikeuksiinsa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Hyundai Bayon 1,0 T-GDI 7DCT 48V Style Hinta alkaen 26 277 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 870 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 1500–4 000 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 321–1160 l Omamassa: 1145–1255 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa