25.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Bayon on hyvä pikkuauto, mutta tarvitaanko sitä ihan oikeasti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayonin markkinarako on pieni, mutta kai se on olemassa, kun tuote kerran on myynnissä. Joka tapauksessa auto on kelpo kokonaisuus. Hyvää: tilat ja ajettavuus luokassaan Huonoa: vaihteiston toiminta taajamassa, kapea markkinarako muiden mallien välissä Autonvalmistajien mallikirjoa tulee aina välillä ihmeteltyä – tarvitaanko näitä kaikkia autoja ihan oikeasti? Tämä juolahti mieleen jälleen kun Hyundai Bayon -crossover esiteltiin. Kyseessä on siis pieni korotettu pikkuauto, joka asettuu lähelle perinteistä Hyundai i20 -pikkuautoa – vaikka muotoilultaan autot näyttävätkin lähes eri pakoista vedetyille. Bayon on hieman korkeampi ja maastohenkisempi, sekä muutenkin jokusen millin joka suuntaan suurempi. Ai resepti kuulostaa jokseenkin tutulle? Ei ihme, sillä onhan mallistossa ollut jo vuosia toinenkin crossover – nimittäin Hyundai Kona. Tämä tutumpi tapaus on vielä Bayoniin nähden 25 millimetriä pidempi ja leveämpi, sekä 70 mm korkeampi. Akselivälikin on Konassa ”huikeat” 20 mm kahta edellä mainittua pidempi, mutta tavaratilaa Bayonissa on kuitenkin enemmän. Ja tämä ihmettely ei todellakaan rajoitu ainoastaan Hyundaihin, eikä valmistaja ole oikeastaan edes pahimmasta päästä. Käytännössä kaikki suuret autonvalmistajat ovat viime vuodet työntäneet markkinoille kaikkea kaikille, aina urheilullisesta isosta premium-katumaasturista moneen eri keskikokoiseen katumaasturiin ja vielä näiden matalampikorisiin sisariin. Kyseessä on kuitenkin liiketoiminta, eikä omaan mallistoon haluta varmasti jättää yhtään sellaista rakoa johon kilpailijalla olisi kiila työnnettävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samaa perhettä, muttei kaksonen Vaikka numeroiden perusteella Kona ja Bayon ovat hyvin lähellä toisiaan, eivät ne kuitenkaan ole sama auto. Bayonin on määrä vastata Konaa edullisempaan autotarpeeseen. Bayonia ei saa Konan tavoin 1,6-litraisella moottorilla, täyssähköautona eikä hybridinä. Myöskään nelivetoa ei Bayoniin saa. Litraisessa bensiinimoottorissakin tehoa on vähemmän kuin Konan vastaavassa. Konan hinnat alkavat edullisimmillaan 22 990 eurosta ja Bayonin 4 010 e alempaa. Tällöin tosin Bayonin pellin alla ähisee 1,2-litrainen vapaasti läähättävä bensiinimoottori jonka menekki jäänee marginaaliseksi. Muotoilussa sen sijaan on tehty selvä pesäero autojen välillä. Kona esittää perinteisempää pientä katumaasturia, jossa kattolinja koukkaa korkeammalta, kun Bayon edustaa korotettua pientä viistoperää jonka muodot tuovat mieleen oikeastaan farmari- tai tila-auton suuntaisia mielikuvia. Eikä mielikuvat tule suotta. Kontti tuntuu ilmoitettua 321 litraa suuremmalle, ja kevythybridittömässä mallissa tilaa olisi 411 l. Tavaratilan lastauskynnys on korkeahko, ja välipohjan saa helpottamaan tätä vasta Style-varustellussa mallissa. Muuten kontti on helpon muotoinen ja tuntuu oikeastaan mittojaan suuremmalta. Ajettavuus yllättää Hyundain kaksoiskytkinvaihteisto ei ole liiemmin kehuja ansainnut menneinä vuosina, mutta kuten aiemmassa koeajossamme totesimme, korjausliikkeitä on jälleen tehty hienosäätöön. Nyt vaihteiston arpominen ja ennalta-arvaamattomuus häiritsee ainoastaan kaupunkiliikenteessä. Maantiellä Bayon on yllättävän tasapainoinen ajaa: töyssyt ylitetään mukavasti ja hieman tavallista korkeamman maavaran ansiosta huonosti auratuilla syrjäteillä liikkuu vallan mainiosti. Vaikka auto onkin suunniteltu kaupunkeihin, sillä pärjää maanteilläkin erinomaisesti. Moottoritiellä kaipaisi hieman vähemmän parkuvaa moottoria, hitusen lisää tehoa ja parempaa äänieristystä. Tähän tarpeeseen Hyundain mallistosta sitten löytyykin Kona. Hyundai Bayon on auto, jota harva osasi kaivata, ja ehdottomasti maailma pärjäisi hyvin myös ilman sitä. Nyt se on kuitenkin tarjolla niille joille i20 tai Kona ei ole aivan sataprosenttinen maali, ja vielä erinomaisen tasapainoisena ja yllättävän omanlaisena kokonaisuutena. Autoa tosin pitäisi päästä vielä kokeilemaan aivan mopoimmalla moottorilla, jolloin yksi auton parhaista kilpailuvalteista – eli hinta – pääsisi kunnolla oikeuksiinsa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Hyundai Bayon 1,0 T-GDI 7DCT 48V Style Hinta alkaen 26 277 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 870 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 1500–4 000 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 321–1160 l Omamassa: 1145–1255 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan