25.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Bayon on hyvä pikkuauto, mutta tarvitaanko sitä ihan oikeasti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayonin markkinarako on pieni, mutta kai se on olemassa, kun tuote kerran on myynnissä. Joka tapauksessa auto on kelpo kokonaisuus. Hyvää: tilat ja ajettavuus luokassaan Huonoa: vaihteiston toiminta taajamassa, kapea markkinarako muiden mallien välissä Autonvalmistajien mallikirjoa tulee aina välillä ihmeteltyä – tarvitaanko näitä kaikkia autoja ihan oikeasti? Tämä juolahti mieleen jälleen kun Hyundai Bayon -crossover esiteltiin.Kyseessä on siis pieni korotettu pikkuauto, joka asettuu lähelle perinteistä Hyundai i20 -pikkuautoa – vaikka muotoilultaan autot näyttävätkin lähes eri pakoista vedetyille. Bayon on hieman korkeampi ja maastohenkisempi, sekä muutenkin jokusen millin joka suuntaan suurempi.Ai resepti kuulostaa jokseenkin tutulle? Ei ihme, sillä onhan mallistossa ollut jo vuosia toinenkin crossover – nimittäin Hyundai Kona. Tämä tutumpi tapaus on vielä Bayoniin nähden 25 millimetriä pidempi ja leveämpi, sekä 70 mm korkeampi. Akselivälikin on Konassa ”huikeat” 20 mm kahta edellä mainittua pidempi, mutta tavaratilaa Bayonissa on kuitenkin enemmän.Ja tämä ihmettely ei todellakaan rajoitu ainoastaan Hyundaihin, eikä valmistaja ole oikeastaan edes pahimmasta päästä. Käytännössä kaikki suuret autonvalmistajat ovat viime vuodet työntäneet markkinoille kaikkea kaikille, aina urheilullisesta isosta premium-katumaasturista moneen eri keskikokoiseen katumaasturiin ja vielä näiden matalampikorisiin sisariin.Kyseessä on kuitenkin liiketoiminta, eikä omaan mallistoon haluta varmasti jättää yhtään sellaista rakoa johon kilpailijalla olisi kiila työnnettävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamaa perhettä, muttei kaksonenVaikka numeroiden perusteella Kona ja Bayon ovat hyvin lähellä toisiaan, eivät ne kuitenkaan ole sama auto. Bayonin on määrä vastata Konaa edullisempaan autotarpeeseen. Bayonia ei saa Konan tavoin 1,6-litraisella moottorilla, täyssähköautona eikä hybridinä. Myöskään nelivetoa ei Bayoniin saa.Litraisessa bensiinimoottorissakin tehoa on vähemmän kuin Konan vastaavassa. Konan hinnat alkavat edullisimmillaan 22 990 eurosta ja Bayonin 4 010 e alempaa. Tällöin tosin Bayonin pellin alla ähisee 1,2-litrainen vapaasti läähättävä bensiinimoottori jonka menekki jäänee marginaaliseksi.Muotoilussa sen sijaan on tehty selvä pesäero autojen välillä. Kona esittää perinteisempää pientä katumaasturia, jossa kattolinja koukkaa korkeammalta, kun Bayon edustaa korotettua pientä viistoperää jonka muodot tuovat mieleen oikeastaan farmari- tai tila-auton suuntaisia mielikuvia.Eikä mielikuvat tule suotta. Kontti tuntuu ilmoitettua 321 litraa suuremmalle, ja kevythybridittömässä mallissa tilaa olisi 411 l. Tavaratilan lastauskynnys on korkeahko, ja välipohjan saa helpottamaan tätä vasta Style-varustellussa mallissa. Muuten kontti on helpon muotoinen ja tuntuu oikeastaan mittojaan suuremmalta.Ajettavuus yllättääHyundain kaksoiskytkinvaihteisto ei ole liiemmin kehuja ansainnut menneinä vuosina, mutta kuten aiemmassa koeajossamme totesimme, korjausliikkeitä on jälleen tehty hienosäätöön. Nyt vaihteiston arpominen ja ennalta-arvaamattomuus häiritsee ainoastaan kaupunkiliikenteessä. Maantiellä Bayon on yllättävän tasapainoinen ajaa: töyssyt ylitetään mukavasti ja hieman tavallista korkeamman maavaran ansiosta huonosti auratuilla syrjäteillä liikkuu vallan mainiosti.Vaikka auto onkin suunniteltu kaupunkeihin, sillä pärjää maanteilläkin erinomaisesti. Moottoritiellä kaipaisi hieman vähemmän parkuvaa moottoria, hitusen lisää tehoa ja parempaa äänieristystä. Tähän tarpeeseen Hyundain mallistosta sitten löytyykin Kona.Hyundai Bayon on auto, jota harva osasi kaivata, ja ehdottomasti maailma pärjäisi hyvin myös ilman sitä. Nyt se on kuitenkin tarjolla niille joille i20 tai Kona ei ole aivan sataprosenttinen maali, ja vielä erinomaisen tasapainoisena ja yllättävän omanlaisena kokonaisuutena. Autoa tosin pitäisi päästä vielä kokeilemaan aivan mopoimmalla moottorilla, jolloin yksi auton parhaista kilpailuvalteista – eli hinta – pääsisi kunnolla oikeuksiinsa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Hyundai Bayon 1,0 T-GDI 7DCT 48V Style Hinta alkaen 26 277 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 870 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 74 kW (100 hv), 1500–4 000 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 321–1160 l Omamassa: 1145–1255 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen