13.5.2024

Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää

Kuva Manu Tuppurainen

Hyundai Kona on korealaisvalmistajan automalli, jolle on ladattu kovat odotukset niin auton valmistajan kuin maahantuojankin puolelta. Konan uusi malli esiteltiin viime vuoden loppupuolella Suomessa ja vuoden loppuun mennessä se oli jo valittu Vuoden auto 2024 -voittajaksi.

Hyundai latasi viime vuoden lopulla kovat odotukset uuteen Kona-malliin. Nyt viime vuoden loppupuolella Suomeen saapunut Konan uusi malli on alkanut näkyä jo myös ensirekisteröintitilastoissa, se on kivunnut tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana juuri ja juuri 30 eniten rekisteröidyn automallin joukkoon. Maaliskuun lopussa Kona oli sijalla 30 ensirekisteröintitilastoissa, kun autoja on tänä vuonna mennyt kilpiin 151 kappaletta.

Konaa on saatavilla niin hybridinä kuin sähköautonakin – täyssähkönä kahdella eri akkukoolla, 65 kilowattitunnin kokoisella ja pienemmällä 48 kilowattitunnin kokoisella akulla.

Hyundai välttelee käyttämästä akuista määreitä pieni ja iso akku, vaan ne ovat Hyundain mukaan normaalikokoinen akku sekä iso akku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienempi teho ja akku

Oli miten oli, Moottorin koeajoon päätyneessä Konassa akun koko on 48 kilowattituntia, joka tarjoaa autolle 377 kilometrin kantaman WLTP-mittaustavan mukaan – ja auton ajotietokoneen mukaan noin 330 kilometrin kantaman, kun akku on ladattu täyteen. Ajotietokoneen ilmoittama range perustuu auton sen hetkisiin kulutuslukemiin.

Isommalla akulla varustettu Kona yltää WLTP-lukemissa aivan toisille lukemille, sen WLTP-toimintasäde on reilu 500 kilometriä.

WLTP-mittaustavan mukainen kulutus normiakkuiselle Konalle on 14,6 kilowattituntia sadalle, todellisuus on noin 17 kilowattitunnin kieppeillä arkiajossa.

Hyundain normaalikokoinen akku on yhdistetty 115-kilowatin eli 156 hevosvoiman sähkömoottoriin, kun isommalla akulla varustettu Kona tarjoaa enemmän tehoa, 160 kilowattia eli 217 hevosvoimaa.

Pienemmällä teholla ja sekä normaalikokoisella akulla Konan hinta on alhaisempi – alkaen hinta 39 990 euroa, kun isommalla akulla ja tehokkaammalla moottorilla hinta on 46 390 euroa. Pienempitehoisen ja normaaliakkuisen Konan pikalatausteho on myös 74 kilowattia, kun toisessa versiossa suurin pikalatausteho on 102 kilowattia.

Lisäksi normaaliakkuisessa versiossa perävaunun vetomassat jäävät varsin vaatimattomiksi, suurin sallittu perävaunumassa on 300 kiloa, oli kärryssä jarruja tai ei. Tästä iso miinus, sillä Kona on kuitenkin automalli, joka hankitaan perheen ainoaksi autoksi ja perävaunun vetämiseen voi olla monella paljonkin tarpeita. Isoakkuisessa versiossa jarrullisen kärryn suurin sallittu massa on 750 kiloa.

Moottorin koeajossa ollut normaaliakkuinen Premium-varustelutasolla oleva malli on alkaen hinnaltaan 43 990 euroa, varustelutaso on siis korkein mahdollinen.

Miten normaalikokoisella akulla pärjää?

Onko Konan normaaliakkuisesta versiosta sitten mihinkään? Kyllähän siitä on. Varsinkin silloin jos autolla pidempien taipaleiden taittaminen on vähäisempää. Suomalaisten keskimääräinen ajosuorite päivän aikana on noin 50 kilometriä, joten sen mukaan Konalla ajaisi arkipäivien ajot viikossa vain yhdellä latauksella.

Konan koeajon kulutuslukema, noin 17 kilowattituntia sadalle, on ihan mukava lukema, joka tekee Konan normaaliakkuisesta versiostakin varsin käyttökelpoisen. Paperilla akun koko, 48 kilowattituntia saattaa vähän säikäyttää, mutta käytäntö osoittaa, että silläkin pärjää melko pitkälle. Pidempää matkaa ajettaessa latauskertoja voi tulla vähän taajaan, mutta toisaalta akun esilämmitys auttaa virransaannissa eikä latausajat veny tuskaisen pitkiksi.

Akuston esilämmityksen saa napsaistua päälle manuaalisesti tai navigoinnin kautta. Esilämmitetty akku otti virtaa vastaan kiitettävästi ja sillä vauhdilla, mitä tehdas myös lupaa, 10–80 prosentin välillä akku täyttyi noin 40 minuutissa. 

Muita osin normaaliakkuinen Kona on sama Kona kuin isompiakkuinenkin versio. Konan ominaisuudet ovat vakuuttanut myös suomalaiset autotoimittajat, automalli valittiin heti tuoreeltaan viime vuoden lopussa Vuoden auto 2024 -voittajaksi.

Ulkonäkö jakaa mielipiteitä

Konan ulkomuoto jakaa mielipiteitä, se ei ole muotoilultaan kaikkein tyylipuhtain, korissa on paljon muotoja, pokkauksia ja pyöreyttä sekä suoria linjoja on yhdistetty erikoisella tavalla. Niiden lisäksi muotokieleen on yhdistetty paljon erilaisia valo- sekä muita elementtejä, jotka vaikuttavat hieman siltä, että auton muotoilija ei ole ollut ihan varma, mihin kohtaan ne sijoittaa. Koeajon aikana auton ulkomuotoon ei kyllä tottunut.

Erikoinen ulkomuoto kätkee kuitenkin sisuksiinsa hyvät tilat ja nimenomaan tilat, jotka ovat kompaktissa ulkokuoressa. 

Sisätilat näyttävät äkkiseltään Konassa siltä, että nappulaa on nappulan vieressä ja siihen päälle vielä monitoiminäyttöjen toiminnot, mutta itse asiassa Konan käyttöliittymän on hyvin yksinkertainen. Ja sitä tukevat tietyt fyysiset painikkeet, kuten ilmastoinnin säädöt kojelaudassa.

Konassa on erittäin paljon hyvää miellyttävien ja tilavien sisätilojen lisäksi. Ajettavuus on miellyttävää kaikilta osin, ohjaus on riittävän tunnokas ja kuljettajan ergonomia on hyvä. Pienempi teho, 115 kilowattia riittää myös vallan mainiosti arkiajoon. 

Alustatuntuma Konassa on miellyttävä ja tukeva ja Konassa on isomman auton tuntua – se sopii varmasti monenlaisen käyttäjän makuun – kuten koko autokin. Ei Hyundai Konaa pienistä puutteistaan huolimatta ole suotta valittu Vuoden auto 2024 -voittajaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Tilat
  • Alhainen perävaunumassa
  • Mielipiteitä jakava ulkomuoto

Hyundai Kona Electric 48 kWh 156 hv Premium

SÄHKÖAUTO, etuveto

115 kW (156 hv), 255 Nm

Akku brutto / netto 51 / 48,4 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 74 kW

WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km

toimintamatka 377 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,8 s

huippunopeus 162 km/h

Mitat

Pituus 4 355 mm

Leveys 1 825 mm

Korkeus 1 575 mm

Akseliväli 2 660 mm

Tavaratila 466 l

Omamassa 1 615 kg

perävaunu 300 / 300 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2023)

Takuu 5 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 39 990 €

koeajoauto 46 982 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat