10.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Hybrid on särmikäs niin muodoiltaan kuin ominaisuuksiltaankin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Tucson kääntää päitä valoillaan ja vekeillään, mutta mitä uutta korean kuoren alla? Hyvää: rohkea ja toimiva kojelautauudistus, melutaso. Huonoa: voimalinjan ja luistoneston yhteispeli, tunnoton ohjaus. Hyundai Tucson käväisi ensitutustumisessamme aivan alkuvuodesta, ja kevättalvella tällä keskiluokan katumaasturillakin oli aika tehdä kattavampi koeajo.Varsin laaja mallisto kattaa 1,6-litraisen bensakoneen 150-, 180-, 230- ja 265-hevosvoimaiset versiot sekä 1,6-litraisen dieselin 115 ja 136 hevosvoiman painokset. Osa näistä, kuten tämän koeajon moottoriversio, ovat kevythybridejä – ”varsinaisen” hybridin ja lataushybridin koeajot ovat vuorossa lähitulevaisuudessa.Kolmesta varusteversiosta koeajoauto edusti keskimmäistä, mikä olikin hyvä, sillä siihen sisältyvän suuremman kosketusnäytön avulla uudelleenmuotoillun kojelautalogiikan syövereihin päästiin syvällisemmin käsiksi. Mallin vajaan 40 000 euron hinta asettuu melko prikulleen hinnat alkaen -Tucsonin (27 990 euroa) ja huippuversion (49 390 euroa) väliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrendikäs, mutta toimivaOhjaamon suunnittelija on edustanut eri koulukuntaa kuin mosaiikkimaisen ulkokuoren uudistaja: kojelauta on rauhallisen suoralinjainen. Keskikonsolia hallitsee iso kiiltävä ruutu, joka muodostuu sekä kosketusnäytöstä että lämmityslaitteen hipaisunäppäimistä. Sormenjäljet peilaavat kiiltävässä pinnassa vähänkin pidemmän koeajon jälkeen.Kosketusnäyttö on lajissaan kohtuullisen hyvä: tarkka grafiikaltaan, selkeä valikoiltaan ja nopea toiminnaltaan – paitsi moottorin käynnistymisen jälkeen, jolloin näytön heräämistä pitää odottaa hieman liian pitkään. Vilkun kytkeminen avaa mittaristoon kameranäkymän kääntösuuntaan takaviistoon. Talvisessa rukkaskäytössä erityiskiitos annettakoon siitä, että istuinten ja ohjauspyörän lämmittimille on oikeat nappulat vaihteiston ajoalueiden painonappuloiden takana. Viimeksi mainitut eivät ole toiminnaltaan nopeimmat mahdolliset, sillä ajoalue kytkeytyy hieman viivytellen.Hyvää löytyy muutakin: esimerkiksi iso valaistu säilytyslokero vaihdenappuloiden edessä ilahduttaa, ja myös keskikyynärnojan alla oleva lokero on jumbokokoinen. Digimittaristo ja ratin säätimet ovat samanlaiset kuin Hyundai i20 -pikkusisaressa, siis selkeät.Luiston estoaRiittävän pehmeä jousitus suodattaa pahimmat talviröykytkin, joista tosin kantautuu korviin kolinantapaista. Muuten melutaso miellyttää ainakin kitkarenkain aina moottoritiellä asti.Kuten 48 voltin kevythybrideille on ominaista, käyttäjälle järjestelmän osallistuminen auton kulkuun ei erotu muuten kuin manuaalivaihteiseen perusmalliin verrattuna aavistuksen pontevampana kiihtyvyytenä (0,7 nopeammin nollasta sataan) ja etuna taloudellisuudessa (yhdistetty kulutus on parisen desiä alhaisempi) sekä voimakkaampana energian talteenottona, jonka hidastavaa vaikutusta voi selvimmin hyödyntää jyrkissä alamäissä.Voimalinja toimii joustavasti, mutta sinänsä ripeästi tapahtuvissa kiihdytyksissä moottori kuulostaa pikkuautomaiselta. Luistonestonkin toiminnasta löytyy perinteistä korealaistautia, eli systeemi antaa ensin sutaista aika paljon ennen kuin puuttuu peliin liiankin ärhäkästi, ja vaihteiston samaan aikaan ylläpitämä turhan pieni pykälä saa kokonaisuuden tuntumaan hieman hermostuneelta.Ja jos samalla pitää kääntää esimerkiksi kadunkulman ympäri, ohjaus ei asiaa auta jäykistyneellä tunnottomuudellaan. Suoraan ajettaessakin keskialueella on outoa rauhattomuutta, eli pientä kaitsemista ainakin talvikelillä vaaditaan.Riittävästi tilaaKuljettajalle tarjotaan melko laimeasti muotoiltua ja varsin kovapintaista istuinta. Ajoasentoa ei sinänsä voi moittia, mutta Tucsonin mukavuus- ja melutasoihin istuisi pehmeämpikin penkki. Takapolvitilaa on juuri ja juuri riittävästi pitkillekin, ja kengille löytyy kivasti tilaa etuistuinten alla. Takaistuin on jopa suhteellisen mukava, mitä ylisanaa ei voi käyttää kovinkaan monesta nykyautosta – reisitukea ei sentään ole Tucsonissakaan tarpeeksi. Halutessaan selkänojan kaltevuutta voi säätää.Tavaratilan laajennuksessa suksiluukkuineen ei ole moittimista. Tila itsessään on pitkä mutta korealaistapaan aika matala ja pohjan alta erilaisilla lokeroilla höystetty. Ylhäältä operoiva takalasinpyyhin putsaa ruudusta lähes naurettavan pienen alan, eli takanäkymiä joutuu ajoittain tihrustelemaan.Kokonaisuutena uusi Tucson on kuitenkin miellyttävä arkiauto, eli uudet muotoilun tuulet kantavat lopulta myös ominaisuuspuolelle.Teksti: Jussi Saarinen ja Petri Munukka Kuvat: Jari Saarentaus Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 150 hv 48V Hybrid 7-DCT-aut Premium Hinta alkaen 38 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 696 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 189 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin