5.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Type 400 Sport AWD – nautiskelijan urheiluauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän nautiskelijalle kuin urheilijalle. Hyvää: ulkonäkö, äänet, tunnelma Huonoa: ylipaino, erikoismalliksi tavallinen. Otetaan valmiiksi maukas Jaguar F-Type 380, lisätään ilmettä madaltava helma- ja etuhuulisarja, vaihdetaan alle 20-tuumaiset grafiitin harmaat vanteet ja viimeistellään urheiluistuimin varustettu sisusta keltaisin tikkauksin. Siinä yksinkertainen resepti Jaguar F-Type 400 Sport AWD:hen.Ulkonäkömuutokset ovat ehdottoman onnistuneita: F-Typen olemus saa jämäkkyyttä, eikä ajattoman kauniisiin peruslinjoihin tule säröä. Onneksi kokonaisuus on jätetty vapaaksi huippumalli SVR:ää kuorruttavista siivistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVauhtiraita puuttuuJos ulkonäkö lupaa Porsche 911 GT3 -henkistä tinkimätöntä katuraaseria, on totuus hieman maltillisempi.F-Type 400 Sport on lähinnä rajoitettuna eränä valmistettava varustepakettispesiaali, joka esiteltiin juhlistamaan mallivuodelle 2017 esiteltyjä uutuuksia. Auto perustuu hieman viritettyyn 380-hevosvoimaiseen F-Typeen. 20-hevosvoiman lisätehon ohella suorituskykyä parantaa itsevarmasti Super Performanceksi nimetty jarrupäivitys, joka koostuu 380 millimetrisistä etulevyistä ja 376 millisistä takalevyistä, mutta jarrusatulat ovat yksinkertaista kelluvaa mallia.F-Type Sport 400:n saa taka- ja nelivetoisena, mutta vaihteisto on aina ZF:n valmistama 8-portainen automaatti. Vetotavasta riippumatta taka-akselilta löytyy mekaaninen luistonrajoitin.Menevä tunnelma viimeistellään 20-tuumaisilla vanteilla sekä keltamustilla 400 Sport -logoilla. Sisätiloissa erikoismalli käy selväksi samaa väriteemaa noudattavista kojelaudan sekä urheiluistuinten tikkauksista.Aika vahvistaaKoeajoon valikoitui nelivetoinen painos, mikä sopi hyvin marraskuun viimeisten päivien vesisateisiin. Keli oli kaikkea muuta kuin ideaali Jaguarin suorituskyvylle, mutta toisaalta nelivetoisen F-Typen monikäyttöisyys huonommissakin olosuhteissa kävi selväksi. Renkaat vaihtamalla ajokautta olisi epäilemättä voinut jatkaa ympärivuotiseksi.Jaguarin urheiluauton ikääntyessä mallin vahvuudet ja heikkoudet alkavat käydä entistä selvemmiksi. Kuusisylinteriseen mekaanisesti ahdettuun V6-moottoriin loihdittu väkevä äänimaailma saa entistä enemmän painoarvoa esimerkiksi Porschen esiteltyä nelisylinterinen 718-mallisto.Toisaalta aivan yhtä selvää on auton varsin kohtuuton paino: nelivetoisena coupe-korisena peräti 1 674 kilogrammaa on paljon kaksipaikkaiselle alumiinikoriselle urheiluautolle. Massa tainnuttaa 400 hevosvoiman raivon yllättävän laimeaksi 5,1 sekunnin kiihtyvyydeksi nollasta sataan. Vertailun vuoksi mittasimme 350-hevosvoimaiselle 718 Boxster S:lle ajaksi huimat 3,8 sekuntia!Massan tuntee myös auton liikkeissä, vaikka nopeaksi välitetyllä ohjauksella Jaguar rakentaakin hyvän illuusion sähäkästä ketteryydestä. Fiiliksellä on paikkansaVeitsenterävää urheiluautoa ratapäiväkäyttöön etsiessä katseet kannattaakin kääntää Stuttgartin suutaan, mutta hyvän mielen sporttia etsivälle Coventryn ehdokas on yhä vahva valinta.Upean ulkonäön ja makean äänimaailman ansiosta F-Type on edelleen niitä harvoja autoja, jotka saavat kuljettajansa tuntemaan itsensä tähdeksi.Lue myös Jaguar F-Type 2.0 i4 300 Convertiblen koeajo tästä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type 400 Sport AWD Hinta alkaen 170 281 € Koeajetun auton hinta varusteineen 181 011 € Moottori Bensiinimoottori 2995 cm&€179;, 6 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 294 kW (400 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500–5500 r/min) Vääntö 460 Nm (3500–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 211 g/km Mitat pituus 4482 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1311 mm, akseliväli 2622 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous