15.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Compass 4xe Trailhawk – Euro-Jeepin maastoisempi puoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Compass Trailhawk ottaa katumaasturi-Jeepistä kaiken mahdollisen irti maastomielessä. Hyvää: sähköistys, varustelu, nelivetojärjestelmä Huonoa: pieni tankki, kulutus lataamatta Jeep on onnistunut brändäämään itsensä kompromissittomaksi maastoajoneuvoksi, joka ei karuja olosuhteita pelkää. Nykymallisto on suurimmalta osin varsin kaukana vuosikymmenten takaisten Jeep-mallien karskista maailmasta, sillä Compass on oikeasti lähinnä katumaasturi.Nelivetoisena Compassista kuoriutuu mökkiteiden ritari ja etenkin kun päälle laitetaan Trailhawk -lisämerkintä. Polkuhaukan suurimmat eroavaisuudet löytyvät korkeammasta maavarasta, pienemmästä vannekoosta ja offroad-ajotiloista. Pyörän kaarissa on seikkailumuovit ja konepellissä teemateippaus.Trailhawkista on siis tehty niin maastokelpoinen, kuin pienellä panostuksella on mahdollista. Suurin ero edelliseen sukupolven Compass / Renagade -kaksikkoon on luonnollisesti se, että nyt autoa on Suomessa saatavilla ainoastaan nelivetoversiona ja ladattavana hybridinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy240 heppaa ja muhkeasti vääntöäKonepellin alla lymyilee nelisylinterinen ja 1,3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, jonka menoa piristää 60 hevosvoimainen sähkömoottori. Yhteensä hybridivoimalinjasta saadaan 240 hevosvoimaa ja 520 Nm. Lukemat kuulostavat suurilta, mutta todellisuudessa Jeep ei ole niin ripeä kuin ajatella saattaa.Kaksi voimanlähdettä pyörittävää eri akseleita. Etuakselille voima tulee polttomoottorin kautta ja taka-akselista huolehtii sähkömoottori. Lähtökohtaisesti Compass on siis etuvetoinen.Kuusipykäläinen DCT-vaihteisto on hyvä, mutta tuntuma ei aivan yllä hienostuneimpien eurooppalaisten ja aasialaisten tasolle. Toki pieni hienostuneisuuden puute myös sopii merkin DNA:han, vaikka Compass on hyvin eurooppalainen Jeep.Ahkeralla lataamisella Compassin kulutus on mahdollista painaa alhaiseksi. Pelkällä sähköllä ajellaan valmistajan ilmoituksen mukaan 47 kilometriä, mutta viileässä syyskelissä tuosta jäädään hieman. Talvipakkasella toimintasäde kutistuu toki entisestään. Ajoakku on ladattavalle hybridille tyypillinen, eli 11,4 kWh.Yhdistetty WLTP-kulutus on 2,1 litraa sadalla kilometrillä, mutta ilman lataamista Jeep siemaisee helposti yli seitsemän litraa. Jos Compass viihtyy ahkerasti latauksessa, on sillä mahdollista päästä kolmen litran keskikulutukseen. Vajaan 50 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla puolestaan hoitelee useassa tapauksessa päivittäisen työmatkaliikenteen.Ja taas tankkaamaanHybriditekniikan vuoksi Jeepin polttoainetankki on pieni, tarkalleen 37 litraa. Ilman ahkeraa latausta huoltoaseman bensapumput tulevat tutuksi. Tämä asia vaivaa yllättävän montaa ladattavaa hybridiä, mutta etenkin katumaasturihenkistä Jeepiä, sillä otsapinta-ala lisää kulutusta.Tehoon ja vääntöön nähden Compassin pitäisi irrota viivalta lipevästi, mutta nollasta sataan pitää odotella yli seitsemän sekuntia. Laiskanpuoleinen kiihtyvyys on hieman mysteeri, mutta toisaalta Jeepin kaltaisen mallin vahvuudet on muualla kuin suoralla kiihdyttelyssä.Ajotuntumaltaan Jeep on pitkälti vastaava kuin mikä tahansa katumaasturimalli. Alusta on jämäkkä ja ajettavuus sporttisuuteen taipuvainen. Tämä ei ehkä ole se kaikkein itsestään selvin yhdistelmä, kun kyseessä on kuitenkin malliston maastoisin malli.Koeajettu Trailhawk-versio tarjoaa muihin malleihin verrattuna enemmän maastoajosovelluksia. Niihin lukeutuu mm. Rock-ajotila ja alamäkiavustin, joiden avulla mallista saadaan enemmän irti tiestön ulkopuolella. Rock-ajotila tuottaa lisävääntöä alakierroksille ja helpottaa näin ollen etenemistä maastossa.Varustelu kunnossaTällä kertaa Jeepiä ei tullut vietyä kovin totiseen maastokoetukseen, mutta ainakaan mökkitiellä sen kanssa ei todistetusti joudu pulaan. Koko omaisuutta autoon ei saa kuitenkaan lastattua ilman peräkärryä, sillä tavaratila on vaatimaton. Toisaalta se ei ole katumaasturimaailmassa mikään yllätys.Trailhawkin varustelu on kattavaa, eikä edes hinnat alkaen –mallin kohdalla tarvitse hamuilla lisävarustelistaa. Autosta löytyy mm. mukautuva vakionopeudensäädin, hyvä audiojärjestelmä, digimittaristo ja kookas keskikonsolin näyttö. Ilme on kaikin puolin moderni ja miellyttävä.Mittaristo on mennyt kertaheitolla uusiksi sitten edellisen malliversion. Paneeli on kokonaan digitaalinen, mutta suunnittelumielessä sopisi toivoa pientä hienostuneisuutta. Nyt mittaristo näyttää uutenakin hieman iäkkäältä.Compass Trailhawkin kohdalla tulee väkisin mieleen kysymys, että mihin käyttöön maastokelpoisin erikoismalli on oikeastaan tehty. Compass on sporttinen katumaasturi, eivätkä maastosovellukset onnistu tekemään siitä kovinkaan paljon rajumpaa kaveria metsäpoluille.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Jeep Compass 4xe Trailhawk Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä) Teho 180 kW (240 hv), 5750 r/min Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Vääntö 270 Nm (1850 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 11,4 / 9,1 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,9 (yhd.) CO2-päästöt 46-47 g/km Mitat pituus 4398 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2636 mm Omamassa: 1935 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä