8.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler Unlimited – Maasturi, ei katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Wrangler Unlimited on täysin uusi. Vallankumouksesta ei ole kyse: ikonin kerrotaan olevan entistä kyvykkäämpi kaikessa. Hyvää Maastokyvyt, muokattavuus. Huonoa Ohjaus, voimalinja, viimeistelyn puute, hurja hinta. Jeep Wrangler on erioisessa markkinaraossa. Se on täysverinen maasturi tikapuurunkoineen ja jäykkine akseleineen. Se on huomattavasti Suzuki Jimnyä suurempi ja kalliimpi, mutta Mercedes-Benzin G-sarjaa pienempi ja edullisempi. Land Roverin työstäessä yhä uutta Defenderiä jää Jeepin kilpailijoiksi lähinnä edullisemman pään Toyota Land Cruiserit. Wrangler on Jeepin perinteisin malli, yksi automaailman ikoneista. Siksi täysin uusi JL-sukupolvi näyttää yhä tutulta: pyöreät lamput, erottuvat lokasuojat, seitsenosainen maski takaavat sukunäön. Tuulilasikin taittuu konepeltiä vasten, ja kovakatosta voi irrottaa palat etuistuinten päältä. Koko kattokin irtoaa, ja myös ovet ovat käyttäjän irrotettavissa parilla torx-pultilla.Kun perinteet ovat näin vahvat, niitä tuleekin kunnioittaa. Samalla pitää myös kehittyä. Edellä mainitut purkutehtävät suoriutuvat entistä helpommin. Sisältä löytää kosketusnäytön, joka multimedia- ja navigointitöiden lisäksi raportoi nelivedon tilasta ja muusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäonnistunut ohjausVaikka mielikuva Wranglerista viekin maastoon, aloitetaan kadulta. Urbaani ympäristö ei ole Jeepin ystävä – se saa jopa välillä kyseenalaistamaan auton vuosimallin. Suurin ongelma on ohjaus: taajamassa se on jäykkä, ja palautus on surkea. Moottoritiellä taas vaivaa liiallinenkin keveys. Yhdistelmä on kummallinen, sillä sähköisen tehostuksen kuvittelisi mahdollistavan päinvastaisenkin toteutuksen. Viimeistelemättömyydestä kielii myös rattilukko, joka tahtoo jumittua päälle, jos auton sammuttaa pyörät äärilaitaan käännettynä.Haluton voimalinjaToinen säätökummallisuus liittyy voimalinjaan: 200-hevosvoimainen ja 8-vaihteinen Wrangler etenee tahmeasti, ja vasta kaasupolkimen viimeiset millimetrit paljastavat voimalinjan todellisen tehon. Sitten mennään kevyesti, joskin dieselin mekastuksen saattelemana. Eikö nykyteknologia mahdollistaisi kaasuvälitystä, joka olisi vauhdissa herkkä ja maastossa rauhallinen? Ja miten sama voimalinja toimii Alfa Romeo Giuliassa niin hienosti? Toivottavasti 272-hevosvoimainen bensiiniturbo suoriutuu paremmin.Konepelti aukeaa etunurkan salvoista.Poikkeuksellisen viimeistelemättömyyden keskellä sinänsä hauskat Willys-siluetit tuulilasissa ja vaihdekepin Since 1951 -teksit pistävät lähes vihaksi: tehkää perusauto ensin kuntoon, leikkikää vasta sitten.Huonolla tiellä kotonaanMuutoin kevyesti karu olemus kuluu asiaan. Hieman nypyttävän alustan hyväkyy, ja kohtalaiset rengasäänetkin sietää, vaikka erillisrungolliset autot tahtovat olla hiljaisempia. Wranglerin kori ei kallistele liiaksi, ja jäykät akselit huomaa vinosaumoissa hentona muljahteluna.Jo metsäteillä tilanne paranee. Wranglerin alusta suodattaa epätasaisuudet vauhdissakin. Varsinaiseen maastoon emme autoa vieneet, mutta syvässä umpihangessa auto etenee hienosti. Maavaraa autossa on 242 milliä, ja kahluusyvyydeksi Jeep ilmoittaa 760 mm. Sahara-mallin neliveto on kytkettävää mallia, ja kytkeytymisen voi valita automaattisen tai manuaalisen väliltä. Alennusvaihteiston välitys on 2,72:1. Poikittaislukkoja autossa ei ole, mutta luistonestojärjestelmä paikkaa avoimien tasauspyörästöjen toimintaa hienosti. Lisävarusteena Saharaan saa takalukon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumalli haussaRankempaan maastoajoon Jeep tarjoaa huippumalli Rubiconia. Sen 33-tuumaiset BF Goodrichin KO2 -maastorenkaat, 4:1-alennusvaihteisto, lukittavat tasauspyörästöt molemmilla akseleilla ja irrotettava etukallistuksenvakaaja varmistavat etenemisen vaikeassakin maastossa. Kattavat pohjapanssarit ja perusmalleja korkeammalle nostetut lokasuojat viimeistelevät paketin.Rubiconina Wrangler olisi kenties eheämpi paketti. Se on kenties vielä Saharaakin huonompi asvaltilla, mutta ainakin maastokyvyt on viety äärimmilleen. Ehkä silloin Wrangler saa karismaa, joka tuo lohtua viimeistelemättömyyden keskelle.Suurin ongelma on silti hinta. Rauta maksaa ja autovero rankaisee, mutta näin yksinkertaisesta ja karusta autosta noin 80 000 euron (tarkka hinta vahvistuu myöhemmin) pyynti on yksinkertaisesti käsittämättömän paljon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2.2 diesel AT8 Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 147 kW (200 hv), 3500 r/min Vääntö 450 Nm (200 r/min) Vääntö 450 Nm (200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,5 (yhd.) CO2-päästöt 248 g/km Mitat pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2495 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta