8.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler Unlimited – Maasturi, ei katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Wrangler Unlimited on täysin uusi. Vallankumouksesta ei ole kyse: ikonin kerrotaan olevan entistä kyvykkäämpi kaikessa. Hyvää Maastokyvyt, muokattavuus. Huonoa Ohjaus, voimalinja, viimeistelyn puute, hurja hinta. Jeep Wrangler on erioisessa markkinaraossa. Se on täysverinen maasturi tikapuurunkoineen ja jäykkine akseleineen. Se on huomattavasti Suzuki Jimnyä suurempi ja kalliimpi, mutta Mercedes-Benzin G-sarjaa pienempi ja edullisempi. Land Roverin työstäessä yhä uutta Defenderiä jää Jeepin kilpailijoiksi lähinnä edullisemman pään Toyota Land Cruiserit. Wrangler on Jeepin perinteisin malli, yksi automaailman ikoneista. Siksi täysin uusi JL-sukupolvi näyttää yhä tutulta: pyöreät lamput, erottuvat lokasuojat, seitsenosainen maski takaavat sukunäön. Tuulilasikin taittuu konepeltiä vasten, ja kovakatosta voi irrottaa palat etuistuinten päältä. Koko kattokin irtoaa, ja myös ovet ovat käyttäjän irrotettavissa parilla torx-pultilla.Kun perinteet ovat näin vahvat, niitä tuleekin kunnioittaa. Samalla pitää myös kehittyä. Edellä mainitut purkutehtävät suoriutuvat entistä helpommin. Sisältä löytää kosketusnäytön, joka multimedia- ja navigointitöiden lisäksi raportoi nelivedon tilasta ja muusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäonnistunut ohjausVaikka mielikuva Wranglerista viekin maastoon, aloitetaan kadulta. Urbaani ympäristö ei ole Jeepin ystävä – se saa jopa välillä kyseenalaistamaan auton vuosimallin. Suurin ongelma on ohjaus: taajamassa se on jäykkä, ja palautus on surkea. Moottoritiellä taas vaivaa liiallinenkin keveys. Yhdistelmä on kummallinen, sillä sähköisen tehostuksen kuvittelisi mahdollistavan päinvastaisenkin toteutuksen. Viimeistelemättömyydestä kielii myös rattilukko, joka tahtoo jumittua päälle, jos auton sammuttaa pyörät äärilaitaan käännettynä.Haluton voimalinjaToinen säätökummallisuus liittyy voimalinjaan: 200-hevosvoimainen ja 8-vaihteinen Wrangler etenee tahmeasti, ja vasta kaasupolkimen viimeiset millimetrit paljastavat voimalinjan todellisen tehon. Sitten mennään kevyesti, joskin dieselin mekastuksen saattelemana. Eikö nykyteknologia mahdollistaisi kaasuvälitystä, joka olisi vauhdissa herkkä ja maastossa rauhallinen? Ja miten sama voimalinja toimii Alfa Romeo Giuliassa niin hienosti? Toivottavasti 272-hevosvoimainen bensiiniturbo suoriutuu paremmin.Konepelti aukeaa etunurkan salvoista.Poikkeuksellisen viimeistelemättömyyden keskellä sinänsä hauskat Willys-siluetit tuulilasissa ja vaihdekepin Since 1951 -teksit pistävät lähes vihaksi: tehkää perusauto ensin kuntoon, leikkikää vasta sitten.Huonolla tiellä kotonaanMuutoin kevyesti karu olemus kuluu asiaan. Hieman nypyttävän alustan hyväkyy, ja kohtalaiset rengasäänetkin sietää, vaikka erillisrungolliset autot tahtovat olla hiljaisempia. Wranglerin kori ei kallistele liiaksi, ja jäykät akselit huomaa vinosaumoissa hentona muljahteluna.Jo metsäteillä tilanne paranee. Wranglerin alusta suodattaa epätasaisuudet vauhdissakin. Varsinaiseen maastoon emme autoa vieneet, mutta syvässä umpihangessa auto etenee hienosti. Maavaraa autossa on 242 milliä, ja kahluusyvyydeksi Jeep ilmoittaa 760 mm. Sahara-mallin neliveto on kytkettävää mallia, ja kytkeytymisen voi valita automaattisen tai manuaalisen väliltä. Alennusvaihteiston välitys on 2,72:1. Poikittaislukkoja autossa ei ole, mutta luistonestojärjestelmä paikkaa avoimien tasauspyörästöjen toimintaa hienosti. Lisävarusteena Saharaan saa takalukon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippumalli haussaRankempaan maastoajoon Jeep tarjoaa huippumalli Rubiconia. Sen 33-tuumaiset BF Goodrichin KO2 -maastorenkaat, 4:1-alennusvaihteisto, lukittavat tasauspyörästöt molemmilla akseleilla ja irrotettava etukallistuksenvakaaja varmistavat etenemisen vaikeassakin maastossa. Kattavat pohjapanssarit ja perusmalleja korkeammalle nostetut lokasuojat viimeistelevät paketin.Rubiconina Wrangler olisi kenties eheämpi paketti. Se on kenties vielä Saharaakin huonompi asvaltilla, mutta ainakin maastokyvyt on viety äärimmilleen. Ehkä silloin Wrangler saa karismaa, joka tuo lohtua viimeistelemättömyyden keskelle.Suurin ongelma on silti hinta. Rauta maksaa ja autovero rankaisee, mutta näin yksinkertaisesta ja karusta autosta noin 80 000 euron (tarkka hinta vahvistuu myöhemmin) pyynti on yksinkertaisesti käsittämättömän paljon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2.2 diesel AT8 Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 147 kW (200 hv), 3500 r/min Vääntö 450 Nm (200 r/min) Vääntö 450 Nm (200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,5 (yhd.) CO2-päästöt 248 g/km Mitat pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2495 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla