4.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: kaupunkimaasturikisa kiristyy – Volkswagen T-Roc Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Koeajossa tulokas osoittautuu myös ketteräksi ja nykyaikaiseksi katumaasturiksi. Hyvää: muotoilu, ajettavuus, istuimet, mittaristo, räätälöitävyys varustein. Huonoa: hinta lisävarustein, tavaratilan mataluus. Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot.Ulkonäköä voi räätälöidä mieleisekseen valitsemalla auton kaksivärisenä, jolloin muodot erottuvat voimakkaammin. Kattovärejä on neljä ja korivärejä 11. Näillä edellytyksin tulokas erottuu kaltaisistaan – ja myös konsernisisaruksista, joita ovat Seat Arona ja Å koda Karoq.Digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen ja tyylikäs kokonaisuus. Myös mittariston räätälöitävyys miellyttää: eri kuskit ja erilaiset fiilikset ovat riittävä syy muokata näkymiä mieleisiksi. Välillä kiinnostaa kierrosluku ja välillä kulutus tai navigointi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus hallussaAjettavuus on hyvällä mallilla: auto pysyy urheilullisessakin ajossa vakaasti näpeissä. Ohjaustuntuma on kohtuuhyvä, josta osakiitos lankeaa muuttuvalle välitykselle. Ohjaus palauttaa nätisti, eikä valittuja ajolinjoja tarvitse juuri paimennella. Ohjaustuntoa saisi tosin olla enemmän.T-Roc on ketterä kaupunkisokkelikoissa. Pituutta on 4,2 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Mitat tarjoavat neljälle aikuiselle riittävät matkustustilat. Tavaroille on tilaa 445 litraa, mutta kontti on varsin matala. Karkeaa murinaaT-Rocin keulille on tarjolla kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Koeajossa on dieselien keskimmäinen tehoversio. Se vie kaupunkimaasturia iloisesti. Vääntö riittää vaivattomaan etenemiseen, teho moottoritieajoon ja ohitustarpeisiin.Ja kun kulutuskin on mukavasti kurissa, on pakko sanoa se ääneen: dieselmoottorilla on vielä sanansa sanottavana. Koeajossa ei toki päästy luvattuun keskikulutukseen 5,1 litraan satasella, mutta selkeästi alle seitsemän litran kuitenkin. Koeajon aikana ajettiin eri ajotiloilla. Koeajo käsitti varsin tasaisesti taajama-, kaupunki- ja maantieajoa.T-Rocin hieman karkeat käyntiäänet häiritsevät tunnelmaa koeajon alkuvaiheessa ja etenkin hitaammassa kaupunkiajossa, mutta päivää kahta myöhemmin voimanlähteen elämöintiin on jo tottunut: urheilullisen murisevat käyntiäänet kuulostavat asiaan kuuluvilta. Renkaiden rallatus kantaa ajoittain sisälle matkustamoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava vakiovarusteluVarustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Jo vakiovarustelu on varsin kattava. Turvaa itselle ja kanssakulkijoille tuovat varusteet ovat ensiarvoisen tärkeitä vakiovarusteina. Niitä ovat hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan väsymyksentunnistus, jalankulkijatunnistus, kaistanpitoavustin ja liikennemerkkien tunnistuskin.Muita vakiovarusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, led-ajo- ja takavalot, ajo- ja päiväajovaloautomatiikka, automaattinen kaksialueilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse, sähköpeilit sekä älypuhelinliitäntä (Apple CarPlay ja MirrosLink -yhteensopivuus).Sport-varustelutaso tuo eteen urheilulliset istuimet, jotka ovat erittäin tukevat niin istuinosan kuin selkäosankin puolesta ja lisäävät mukavuutta etenkin mutkateillä päästellessä.Nykyaikainen 10,25-tuumainen digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen. Arvostan korkealle myös sitä, että mittaristonäkymä on räätälöitävissä. Olisi odottanut, että tämän hintaluokan autossa käyttömukavuutta lisäävä sähkötoiminen takaluukku olisi ollut vakiona. Nyt siitä saa maksaa lisävarusteena 482 euroa.Lisävarusteet nostavat hintaaVolkswagen T-Rocin hinnat alkavat 23 605 eurosta (1.0 TSI manuaalivaihtein). Koeajettu dieselyksilö on kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hintaa 3 915 eurolla (ilman veroja). Lisävarusteina ovat muun muassa Discover Media -navigointijärjestelmä ja kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö, urheilullinen alusta, ulkonäköä kohentava Sport-paketti, tummennetut takasivulasit ja takalasi sekä irrotettava vetokoukku.Näistä valituista varusteista ajettavuuteen vaikuttavat etenkin madallettu urheilullinen alusta ja progressiivinen ohjaus. Ratkaisu lisää tuntumaa tiehen etenkin mutkateillä.Jos asia ei olisi rahasta kiinni, ruksaisin lisävarustelistalta tähän Sport-varustelutason autoon mukautuvan alustansäädön (1 614 euroa), joka tuo aktiivisen iskunvaimennuksen säädön.Ajoprofiilin valinnalla voi hieman vaikuttaa auton käytökseen. Kuljettaja voi valita Econ, Normalin, Comfortin, Sportin tai Individualin väliltä kulloisenkin mielentilan ja tietyypin perusteella.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc Volkswagen T-Roc Sport 2.0 TDI DSG 4Motion Hinta alkaen 36 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 974 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 4180–6000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2596 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster