9.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona – kumpparit jalkaan ja helmat ylös, Ibiza! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Arona tuo klassikkomalli Ibizan hyveet nyt kompakteihin katumaastureihin. Hyvää: kompakti ja näppärä, hyvä voimalinja Huonoa: ei kaistavahtia, jousituksen pintakovuus Viime vuonna saapuneen Atecan jälkeen Seat jatkaa katumaasturimallistonsa kohentamista pienemmällä Aronalla. Samalla kyse on pelinavauksesta myös VW-ryhmän sisällä, sillä ryminällä laajentuvassa korkeiden arkiautojen valikoimassa Arona erottautuu olemalla uutuusporukan pienin. Pituuseroa esimerkiksi Atecaan kertyy 225 mm. Kompaktin koon takaa löytyy MQB A0 -pohjarakenne, jota on aiemmin käytetty uudessa Ibizassa ja VW Polossa. Näppärien mittojen ansiosta Seat Arona pärjääkin hyvin kaupungissa. Koeajolenkki vei uutukaisen kapeakujaisen espanjalaiskylän poikki, mutta edes aerodynaamisen terävästi muotoillut sivupeilit eivät hiponeet vanhoja kiviseiniä. 4,14 metriä pitkänä Arona tarjoaa kohtuullisesti tilaa myös takaistuimille, joskin takamatkustajien ei kannata olla kovin isokenkäisiä. Tavaratilaa on peräti 400 litraa. Seatin terävät muodot ovat tehneet Aronasta miellyttävän linjakkaan. Voimakkaasti muotoiltujen valojen lisäksi myös kylkilinjat antavat autolle hiukan vauhtia. C-pilarin nauha on erikoinen visuaalinen elementti, joka jatkaa ikkunalinjaa kattolinjan kustannuksella. Pikkuautotyyliin katon ja välinauhan väriä voi vaihtaa ja tarjolla on yhteensä 68 yhdistelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Napakasti korkeampi Segmenttiin kuuluvasti Aronaa on saanut lisää maavaraa, lukeman ollessa 190 millimetriä, mutta nelivetoversiota ei ole tulossa. Yhdessä Seatille tyypillisen napakan jousituksen kanssa auto selviytyy tyypillisistä mökkitiehaasteista mainiosti, vaikka mukavuus kärsiikin kovemmissa töyssyissä. Tyypillisesti myös rengaskoon suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä FR-varustetasoa maltillisemmin rengastettu Style tuntui selviytyvän epätasaisuuksista paremmin. Tarjolla oleva säädettävä alusta ei taasen tuntunut tekevän yhtään mitään. Aronan ohjaus on asteikon kevyemmällä puolella, mutta se sopii hyvin kompaktin auton luonteeseen. Ohjausvaste on vähäistä, mutta onneksi siitä puuttuu keinotekoisuus. Moottorivalikoima on kokoelma tuttuja tapauksia VW-ryhmän valikoimasta. 3-sylinterinen 1.0 TSI bensaturbo esiintyy kahtena tehoversiona (95/115 hv), joista tehokkaamman version saa myös DSG-kaksoiskytkinautomaatin yhteydessä. Malliston huipulla on 1,5-litrainen TSI EVO, joka vauhdittaa Aronaa 150 hevosvoimalla. Dieselvaihtoehtona on kaksi tehoversiota 1,6-litraisesta TDI:stä, 95 ja 115 hevosvoimaa, joista pienempitehoisen saa myös automaatin parina. CNG-kaasuversio nähdään ensi vuoden aikana. Varma diesel ja innokas bensiini Koeajettu 1,0-litrainen bensiiniautomaatti osoittautunee malliston myydyimmäksi eikä suotta. Moottori on jälleen erinomainen työjuhta, joka korvaa innokkuudella puuttuvaa iskutilavuutta. Myös 7-vaihteinen DSG avittaa konetta työssään löytämällä useimmiten sopivan pykälän. Moottoritienopeuksissa voimavarojen puute alkaa kuitenkin tulla esiin. Koeajoimme myös 1.6 TDI:n 115 hevosvoiman versiona. Rouheasti ääntelevä moottori on luonteeltaan tuttu ja tarjoaa dieselmäistä vääntöä. Manuaalivaihteisto toimii kiitettävän selkeästi. Varustelu on pääosin tuttua Seat Ibizasta ja tuttuun tapaan varustetasot ovat Reference, Style sekä kärkipaikan jakavat mukavuuspainotteinen Xcellence ja sporttityylinen FR. Front Assist -etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutuksella on kiitettävästi vakiovaruste, mutta kaistavaroitinta ei ole tarjolla. Katvealueen valvonta ja risteävän liikenteen varoitus ovat varsinkin kaupungissa näppäriä vaihtoehtoja. Viihteestä vastaavat 5- ja 8-tuumaiset kosketusnäyttöjärjestelmät ja tarjolla on myös BeatsAudion bassovoittoinen äänijärjestelmä. VW-ryhmän makea virtuaalimittaristo saapuu Aronaan joskus juhannuksen 2018 tienoilla. Seat Aronan hinnat alkavat 18 988,06 eurosta (1.0 EcoTSI 95 Reference) ja ensimmäiset autot saapunevat asiakkaille jo näin marraskuussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 DSG Style Hinta alkaen 20 955 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 1210 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan