2.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: keskeltä korkea – BMW X2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X2 on lähempänä maanpintaa, niin visuaalisesti kuin fyysisestikin – etenkin nyt koeajettuna versiona. Hyvää: käytännön suorituskyky, ajoasento, ergonomia, viimeistely. Huonoa: koeajoyksilön alustan epämukavuus. Coupémaisella kattolinjalla muotoillut katumaasturit, kuten BMW X2, jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Sitä, että auton yläosa on matala ja alakerta korkea, pidetään perinteisemmin autoihin suhtautuvissa piireissä pöljänä ajatuksena, ja vähintään epäsuhtaisen näköisenä.Autoilijoiden ostotottumukset kuitenkin muuttuvat, joten myös asenteiden viilausta tarvitaan. Koska kyse on liiketoiminnasta – autoja valmistamalla tuotetaan omistajataholle rahaa – jokainen markkinoilla oleva kolo on täytettävä. Ja mikäli ostajia löytyy, eivät uudet segmentit, kuten nämä ”coupémaasturit”, voi olla mitään huteja. Vai voivatko?On siis syytä ottaa BMW X2 koeajoon, ja suhtautua siihen kylmän viileästi autona – ja lähtökohtaisesti niin, että ostaja on jo valinnut itselleen tämän näköisen kulkupelin. Hän ei siis enää marmata siitä, että katto kulkee matalalla ja maavaraa löytyy liikaa; silti mahdolliset kompromissit sisä- ja tavaratiloissa on koeajossa raportoitava.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenevin ja kovinOtimme aiemmin tänä vuonna tyypit X2:n kaksilitraisesta bensiiniversiosta. Sen vaihtoehtona mallistosta löytyy 1,5-litrainen bensakone ja niin ikään 1,5- sekä kaksilitraiset dieselit, joista nyt koeajoimme suuremman nelivetoisena. Voimanlähteen jatkeena on aina kahdeksanportainen automaatti.Tästäkin dieselmallista on saatavilla myös etuvetoinen versio, mutta kieltämättä tämä joka nurkasta raapiva istuu saumattomammin katumaasturimaiseen olemukseen, ja mahdollistaa myös lievän luisuttelun perinteiseen bemaritapaan.Niitä luisutteluja emme pitävällä asvaltilla harrastaneet – talvi on tässä mielessä eri juttu – koska koeajo suoritettiin ennen liukkaiden tuloa kesärenkain.Ja millaisin renkain! Yksilön alla pyörivät auton kokoon nähden todella muhkeat 20-tuumaiset vanteet run flat -renkaineen, minkä lisäksi ajettavuuteen oli haettu muutakin äärisporttisuutta muun muassa urheilullisemmalla ohjauksella ja alustalla.Alkuun sporttinenTopakka rengastus sekä alusta eivät todellakaan unohdu ajaessa. Kaikki kuopat tuntuvat takalistossa, mutta täysin tasaisella pinnalla ei toisaalta esiinny tärinää tai nypytystä, eli alusta on sittenkin tasapainoinen – vain rehellisen jäykkä.Rengasmeluakin kuului moottoritienopeuksissa vähemmän kuin autoa ennakkoon katselemalla oletti. Kuopissa ei myöskään aisti ylimääräisiä hälyääniä, eli hyvin tehdyn auton vaikutelma toistuu tässäkin tapauksessa.Vastaavasti ajamisen ilosta voi myös ammentaa. Ohjaus tuntuu paremmalta kuin monessa muussa nykyisessä BMW-mallissa, ja alusta pelaa säädyllisemmin kaarteisiin käännettäessä hienosti.Korkea maavara alkaa kuitenkin tuntua, kun kaarrenopeudet nousevat pitokyvyn rajoille: leveätkin renkaat ulvovat ja auto keinahtelee katumaasturityyliin – mikä hieman hämää, ovathan ohjaamon mittasuhteet kuin henkilöautossa ikään.Lähtee hetiMoottori-vaihteistoyhdistelmä saa varauksettomat kehut. Voimalinja toimii taajamaliikenteessä ja liikkeellelähdöissä poikkeuksellisen viiveettömästi, ja välitöntä reagointia kaasupolkimeen seuraa täyteläinen, voimakas veto.Sport-ajotila muuttaa menon suorastaan työntäväksi, mutta tässä autossa normaalitila kelpaa niin kutsutulle dynaamisellekin kuskille mainiosti. Herää kysymys, miksei kaikissa automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa ole vastaavaa valppautta. Kauneusvirheenä merkitsimme muistiin karkean käyntiäänen kaupunkikiihdytyksissä. Siellä myös bemarimainen, raskaahkoksi jätetty ohjaus yhdistettynä ratin kehän melko liukkaaseen nahkaan edellyttää tanakkaa tarttumista, eli kämmensyrjällä pyörittely ei oikein onnistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilat järjesteltävissäOhjaamon joka nippelissä on laadukkaan hienomekaaninen tuntuma, ja myös ergonomia on BMW-tapaan kohdallaan. Lisävarusteiset urheiluistuimet ja ajoasennon mittasuhteet eivät anna moitteille sijaa, eikä edes hivenen lyhyt istuinosa heikennä reisitukea, koska istuimen saa säädettyä tarvittaessa takakenoon kulmaan.Myös takapenkille on järjestetty kohtuulliset tilat. 190-senttisen koeajajan hiukset hipovat kattoa mutteivät osu, ja polvet solahtavat etuistuimen muovisen taustalevyn upotuksiin. Hieman neuvottelua toki tarvitaan, mikäli etuistuimille asettuu samanmittaisia matkustajia. Muunneltavuus on harkittua: se tapahtuu kolmessa erisuuruisessa osassa lähes vaakasuoraan. Perusruumassa on vielä taiteltava ja irrotettava välipohja, mikä syventää jo valmiiksi syvää tilaa entisestään.Pienenä mutta tärkeänä tavaratilan detaljina ovat suojaverkon pidikkeet, jotka löytyvät myös etuistuinten takaa – näin laajennetun kontit kamat eivät äkkitilanteissa sinkoudu etumatkustajien päälle.Kaiken kaikkiaan X2 saa siis yllättäviä käytännöllisyyspisteitä osakseen.Oma sekoituksensaX2:n ehkä selkein etu muunmerkkisiin haastajiin, kuten vaikkapa Audi Q3:een, Jaguar E-Paceen ja Volvo XC40:een nähden piilee juuri siinä kattolinjassa – kilpailijoillahan vastaavaa matalamallia ei ole ainakaan toistaiseksi valikoimissaan. Mataluutensa ansiosta X2 on tien päällä tuntuvasti henkilöautomaisemman ja kätevämmän tuntuinen, mutta omaa silti katumaasturin edut, kuten helpon autoon nousun ja korkeamman maavaran mökkitietä ja lumihankea silmällä pitäen.Kun tarkemmin miettii, X-kakkosessa on paljon samaa kuin Skoda Octavia Scoutissa – siis sekoitelmaa kahden erityyppisen autosegmentin parhaista puolista. Jos kokonaisuus ei puritaaneja miellytä, se ei haittaa: eihän kaikkien tarvitse pitää kaikenlaisista autoista.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.bmw.fi/X2 BMW X2 xDrive 20d A Business M Sport X Hinta alkaen 61 482 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 371 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti