12.8.2024

Koeajo: KGM Torres EVX – jättiharppaus kohti parempaa

Kuva Manu Tuppurainen

KGM Torres EVX on korealaisen, entisen Ssangyongin ensimmäinen automalli. Se on tehnyt ison harppauksen siihen, mitä sen Ssangyong-edeltäjät ovat olleet. Mutta onko harppaus tarpeeksi iso?

Suomi on saanut tänä vuonna liudan uusia automerkkejä. Niistä yksi on KGM. Automerkin nimi tulee sen nykyisestä omistajasta, emoyhtiöstä KG Groupista ja sen autoja valmistavasta osastosta, KG Mobilitystä.

Autot nimettiin KGM-merkkisiksi sen jälkeen kun KG Group osti korealaisen Ssangyongin, jota on tuotu myös Suomeen muutamia vuosia.

KGM Torres EVX on korealaisvalmistajan uudella nimellä oleva ensimmäinen automalli Suomessa ja Euroopassa. Myös Korando E-motion -mallia on saatavilla tällä hetkellä, sitä on myyty aiemmin myös Ssangyong-nimellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta mallistoa lähivuosina

Torres EVX ei jää KGM:n ensimmäiseksi eikä viimeiseksi automalliksi. Korealaisvalmistaja on valottanut jo sen verran tulevaisuuttaan, että ensi vuonna lanseerataan yksi uusi automalli ja vuonna 2025 olisi tulossa kaksi uutta mallia. Yhtiön globaali myyntitavoite on kolminkertaistaa autojensa myynti vuodesta 2023 vuoteen 2026. Vuonna 2023 Korean neljänneksi suurimman autovalmistajan tuotteita myytiin 120 000 kappaletta.

Torres EVX:ssä on kaksi asiaa, mitkä tekevät siitä kiinnostavan. Toinen on hinta ja toinen on auton takuu.

Edullisempi Quartz-varusteltu Torres EVX maksaa reilun 40 000 euroa. Kalliimpi Sapphire-versio on vain pari tuhatta euroa kalliimpi. Siinä on jo melkein kaikki mitä kyseiseen automalliin voi saada, sillä lisävarustelista Torres EVX:ssä on hyvin lyhyt. Iso ja tilava sähköauto hieman yli 40 000 euroon, kuulostaa varsin houkuttelevalta. 

Toinen asia, mikä Torres EVX:ssä herättää huomioita, on sen pitkä takuu. Autolle luvataan pitkä seitsemän vuoden takuu tai 150 000 kilometriä. Ajoakun takuu se vasta jotain onkin, kymmenen vuotta tai miljoona kilometriä! Lukuina sellaisia, että mikään autovalmistaja ei ole vielä aiemmin tällaisia lyönyt tiskiin.

Kymmenen vuotta on toki pitkä takuuaika. Miljoona kilometriä kuulostaa toisaalta jopa yliampuvalta, koska se tarkoittaisi sitä, että autolla pitäisi ajaa 100 000 kilometriä kymmenen vuoden aikana joka vuosi, että takuu umpeutuisi ajokilometrien puolesta. Hyvää siinä on tietysti se, että ajokilometrinen puolesta takuu ajoakussa tuskin umpeutuu. Kymmenen vuoden takuu on myös hyvä lupaus.

Pitää muistaa, että korealainen autonvalmistaja oli joka alunperin lupasi autoille seitsemän vuoden takuun ja sen ansiosta markkinaosuutta alkoi vain syntyä ja monet muut autonvalmistajat ovat pidentäneet takuitaan sen jälkeen.

Edullinen ja tilava

Ajoakku, jolle KGM lupaa pitkän takuun on kiinalaisen BYD:n valmistama. Energiasisältöä siinä on runsas 70 kilowattituntia, sen verran mitä tämän kokoisessa autossa kuuluukin olla.

Näillä peruspekseillä saa siis tilavan ja edullisen sähköauton. Torres EVX:n tilat ovat kieltämättä hyvät niin etu- kuin takapenkilläkin. Auton muotoilu on myös sellainen, että sen sisätilat ovat käytettävyydeltään erittäin väljät. Kun penkit kaataa ja peräluukun avaa, polkupyörä menee ilman renkaiden irrottamista Torres EVX:ään sisään, että heilahtaa. Penkit kaatuvat tasaiseksi lattiaksi, joten Torres EVX:ssä voi vaikka tiukan paikan tullen nukkua. Penkit ylhäällä valmistaja ilmoittaa tavaratilan vetävän yli 700 litraa, joka sekin on runsaasti.

Muuten sisätilat Torres EVX:ssä on avarat. Sisällä on lokeroita paljon ja esimerkiksi keskikonsoli on suunniteltu nimenomaan käyttöä silmällä pitäen, tilaa on monenlaisille tavaroille.

Torres EVX näyttää sisätiloistaan ihan siistiltä autolta. Materiaalit eivät ole missään tapauksessa premium-tasolla, mutta nyt ollaankin reilun 40 000 euron autossa. Ulkomuotokin Torres EVX:ssä on ihan tyylikäs, vaikka se on kyllä huomattavan erikoinen.

Tietoviihdejärjestelmässä kehittämistä

Tietoviihdejärjestelmä Torres EVX:ssä löytyy isosta kosketusnäytöstä, joka yhdistyy ohjauspyörän takana olevaan mittaristoon. Autojen digitalisointi on aiheuttanut monille autovalmistajille haasteita ja niin myös KGM:n tietoviihdejärjestelmän käytettävyys vaatii vielä kehittämistä, eri toimintoja valikkojen viidakosta on hankala löytää. Tuntuma kosketusnäytössä on myös vähän etäinen ja käyttöjärjestelmä toimii hitaasti. 

Ylinopeudesta hälyttävän ISA-järjestelmän poiskytkentä vaatii useita klikkauksia, mutta samalla auton mittaristosta poistuu nopeusrajoituksen ilmoitus. Tämä ei ole ihan loppuun asti ajateltua.

Ajettavuuden puolesta Torres EVX vaatii myös kehittämistä. Alusta autossa on hyvin mukavuuspainotteinen. Mutkissa kori kallistelee jonkun verran, joten niihin ajaessa täytyy pitää malttia. Jousitus on tasoa perus, ei mikään hienostunein, mutta menettelee. Rengasmelu Torres EVX:ssä on maltillista.

Ohjaus ei ole parhaasta päästä, siinä esiintyy levottomuutta keskialueella ja kaistavahti puuttuu peliin liiankin tehokkaasti. Kiihdytyksissä ohjaus myös vetelee. Kiihdytyksissä Torres EVX sutii käsittämättömän helposti. Auton luistonesto vaatii siis vielä paljon hienosäätöä, koska ihan normiajossa autolla saa kulutettua eturenkaat hyvin nopeasti loppuun.

Torres EVX:ssä on myös kolme eri ajotilaa, normaali, sport ja ekologinen. Sport-ajotila tekee autosta kuin vikurin hyökkivän hevosen eikä sitä tee mieli pitää päällä.

Vaihdekytkimen toteutus on myös Torres EVX:ssä erikoinen. Kun suunnan kytkee D-asennosta R-asennolle tai päinvastoin, kytkimen liikkeitä tarvitaan aina kaksi, koska ensimmäisellä nykäisyllä auto menee vapaalle ja vasta toisella vivun liikkeellä päälle saa D:n tai R:n. Vastaavaan ei ole törmännyt missään muussa autossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myy hinnallaan

Torres EVX:ssä on siis joitain piirteitä, jotka siinä jopa ärsyttävät hieman. Yksi on auton katossa peilin yläpuolella palava vihreä todella kirkas led-valo, joka varsinkin pimeässä loistaa turhan kirkkaasti. Vihreä led-valo kertoo, että auton hätäpuhelinjärjestelmä on aktiivinen. Tähän olisi voinut suunnitella jonkun toisen värisen ledin tai edes himmeämmän sellaisen. 

KGM Torres EVX on edullinen ja tilava sähköauto, mutta ei se missään tapauksessa ole vielä täydellinen, ainoastaan kelvollinen. Se on kuitenkin jättiharppaus siitä, mitä esimerkiksi Korando E-motion edustaa. 

Tällä hetkellä Torres EVX myy lähes ainoastaan isoilla tiloillaan, hinnallaan sekä pitkällä takuullaan – tekemistä vielä siis riittää. Ottaen huomioon kuitenkin korealaisten autojen kehityksen, hyvinkin lyhyessä ajassa voi päästä siihen asemaan, että myyntiluvut esimerkiksi Euroopassa ovat vuodesta toiseen ja maasta toiseen ihan kärkipäätä.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Hinta
  • Ajoakun pitkä takuu
  • Luistoneston toiminta
  • Tietoviihdejärjestelmä
  • Ärsyttävät pienet ominaisuudet

KGM Torres EVX 2WD 73,4 kWh 207 hv Sapphire

SÄHKÖAUTO, etuveto

152 kW (207 hv), 339 Nm

Akku brutto / netto 72 / 73,4 kWh

Lataus Type 2: 10,5 kW (3 x 16 A)

CCS: 145 kW

WLTP-kulutus 18,7 kWh / 100 km

toimintamatka 462 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s

huippunopeus 175 km/h

Mitat

Pituus 4 715 mm

Leveys 1 890 mm

Korkeus 1 725 mm

Akseliväli 2 680 mm

Tavaratila 703 l

Omamassa 1915 kg

perävaunu 1 500 / 500 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 7 v / 150 000 km

ajoakku 10 v / 1 000 000 km

Hinta alkaen 41 390 €

koeajoauto 45 070 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat