28.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on erikoinen, mutta toimiva perusauto: elämäntapatila-auto on nykyisin aina täyssähköinen. Hyvää: Hieno voimalinja, toimiva ja persoonallinen paketti. Huonoa: Hidas vaihtosähkölataus, epämukava alusta. Kenties Kia e-Soulin paras puoli on se, että jonkinlaisesta radikaaliudesta huolimatta siitä on vaikea keksiä kovin pahaa sanottavaa. Toisin sanoen kyseessä on hyvin toimiva täyssähköinen elämäntapatila-auto. Maailmalla autosta on polttomoottoripainoksiakin, mutta sähköversio toimii sen verta hyvin, että keskittyminen yhteen käyttövoimaan tuntuu järkevältä päätökseltä.Voimalinja on Kia–Hyundai -konsernin monesta muusta mallista tuttu. Tarjolla on 39 kilowattituntisella akulla ja 100 kilowattisella (136 hv) sähkömoottorilla varustettu perusmalli (alkaen 35 990 eur) ja koeajossa ollut 64 kWh akkuinen 150 kilowattinen (204 hv) versio (alkaen 40 990 eur). Ystävällisesti Kia viestii vain akun käytettävästä kapasiteetista, eli kaiken mainostetun saa oikeasti käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulava ja toimivaVoimalinja onkin auton ehdoton vahvuus. Toimintamatka venyy varsin huolettomasti yli kolmeen sataan kilometriin koleahkossa kevätkelissäkin. Pääosin pätkäajosta koostuneessa koeajossa keskikulutus pyöri noin 22 kWh/100 km lukemissa helmikuun loppupuolen viileydessä, mutta koleudessakin kulutus laskee alle 20 kilowattituntiin satasella matkan pidentyessä.Sähkövoimalinjan toiminta on muutenkin hienostunutta ja ajaminen helppoa. Korealaiskonsernin aktiiviseen vakionopeudensäätimeen yhdistetty älykäs moottorijarrutustoiminto ansaitsee jälleen kehut: auto mukauttaa moottorijarrutuksen määrän liikennetilanteen mukaan. Ohjauspyörästä moottorijarrutuksen määrää voi säätää myös käsin vapaasta rullauksesta kohtalaisen voimakkaaksi – yhden polkimen ajo ei e-Soulilla kuitenkaan onnistu. Ristiriitaista lataustaSoulin peruslataus onnistuu edelleen valitettavasti vain yksivaiheisesti 7,2 kilowatin teholla (1x32A), eli jos kotipihaan ei näin suurta virtaa tule, tippuu latausteho helposti vain 3,6 kilowattiin. Tällöin täyslatauksessa kestää jo reilut 20 tuntia. Konsernisisar Hyundai on jo ilmoittanut päivittävänsä e-Soulin kanssa saman voimanlinjan jakavan Kona Electricin 10,5 kilowatin kolmivaihelaturiin (3X15A). Toivottavasti tämä muutos saadaan pian myös e-Souliin.Matkan päällä e-Soulin akku latautuu vaivattomasti pikalaturilla. Kia kertoo järjestelmän maksimitehoksi 77 kilowattia. Suomen pääosin 50 kilowatin tehoon jäävällä pikalatausverkostolla lataus 10 prosentin varausasteesta 80 prosenttiin vie reilun tunnin. Auto saavuttaa reilun 40 kilowatin lataustehon nopeasti ja ylläpitää lähes 50 kilowatin tehon aina 75 prosentin varausasteeseen saakka. Keskiteho latausvälillä 6–80 prosenttia oli kylmässä kevätsäässä 44 kilowattia. Kia viestii latauksen etenemisestä kätevästi ledeillä. Toimiva perusautoSoulin ajettavuus ei ole yhtä leikkisää kuin ulkonäkö voisi vihjata, mutta mitään suurempaa moitittavaa siinä ei ole. Suurin moite koskee alustaa, jossa Saksassa ajetussa ensikoeajossa ounasteltu epämukavuus käy valitettavasti toteen: karheudet tulevat läpi ja joustoliikkeet ovat napakan lyhyet.Soul tarjoaa varsin hyvät tilat edessä ja takaistuimella. Jos tavaratilan kaksiasentoisen välipohjan jättää ylempään asentoon, on nostokynnys miellyttävä ja latauskaapelit mahtuvat ongelmitta piiloon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul Supreme Hinta alkaen 44 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 308 € Moottori Täyssähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64 kWh Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4195 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2600 mm Muu tieto Lataus Type 2 7,2 kW (1×32 A), CCS 77 kW Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!