28.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on erikoinen, mutta toimiva perusauto: elämäntapatila-auto on nykyisin aina täyssähköinen. Hyvää: Hieno voimalinja, toimiva ja persoonallinen paketti. Huonoa: Hidas vaihtosähkölataus, epämukava alusta. Kenties Kia e-Soulin paras puoli on se, että jonkinlaisesta radikaaliudesta huolimatta siitä on vaikea keksiä kovin pahaa sanottavaa. Toisin sanoen kyseessä on hyvin toimiva täyssähköinen elämäntapatila-auto. Maailmalla autosta on polttomoottoripainoksiakin, mutta sähköversio toimii sen verta hyvin, että keskittyminen yhteen käyttövoimaan tuntuu järkevältä päätökseltä. Voimalinja on Kia–Hyundai -konsernin monesta muusta mallista tuttu. Tarjolla on 39 kilowattituntisella akulla ja 100 kilowattisella (136 hv) sähkömoottorilla varustettu perusmalli (alkaen 35 990 eur) ja koeajossa ollut 64 kWh akkuinen 150 kilowattinen (204 hv) versio (alkaen 40 990 eur). Ystävällisesti Kia viestii vain akun käytettävästä kapasiteetista, eli kaiken mainostetun saa oikeasti käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulava ja toimiva Voimalinja onkin auton ehdoton vahvuus. Toimintamatka venyy varsin huolettomasti yli kolmeen sataan kilometriin koleahkossa kevätkelissäkin. Pääosin pätkäajosta koostuneessa koeajossa keskikulutus pyöri noin 22 kWh/100 km lukemissa helmikuun loppupuolen viileydessä, mutta koleudessakin kulutus laskee alle 20 kilowattituntiin satasella matkan pidentyessä. Sähkövoimalinjan toiminta on muutenkin hienostunutta ja ajaminen helppoa. Korealaiskonsernin aktiiviseen vakionopeudensäätimeen yhdistetty älykäs moottorijarrutustoiminto ansaitsee jälleen kehut: auto mukauttaa moottorijarrutuksen määrän liikennetilanteen mukaan. Ohjauspyörästä moottorijarrutuksen määrää voi säätää myös käsin vapaasta rullauksesta kohtalaisen voimakkaaksi – yhden polkimen ajo ei e-Soulilla kuitenkaan onnistu. Ristiriitaista latausta Soulin peruslataus onnistuu edelleen valitettavasti vain yksivaiheisesti 7,2 kilowatin teholla (1x32A), eli jos kotipihaan ei näin suurta virtaa tule, tippuu latausteho helposti vain 3,6 kilowattiin. Tällöin täyslatauksessa kestää jo reilut 20 tuntia. Konsernisisar Hyundai on jo ilmoittanut päivittävänsä e-Soulin kanssa saman voimanlinjan jakavan Kona Electricin 10,5 kilowatin kolmivaihelaturiin (3X15A). Toivottavasti tämä muutos saadaan pian myös e-Souliin. Matkan päällä e-Soulin akku latautuu vaivattomasti pikalaturilla. Kia kertoo järjestelmän maksimitehoksi 77 kilowattia. Suomen pääosin 50 kilowatin tehoon jäävällä pikalatausverkostolla lataus 10 prosentin varausasteesta 80 prosenttiin vie reilun tunnin. Auto saavuttaa reilun 40 kilowatin lataustehon nopeasti ja ylläpitää lähes 50 kilowatin tehon aina 75 prosentin varausasteeseen saakka. Keskiteho latausvälillä 6–80 prosenttia oli kylmässä kevätsäässä 44 kilowattia. Kia viestii latauksen etenemisestä kätevästi ledeillä. Toimiva perusauto Soulin ajettavuus ei ole yhtä leikkisää kuin ulkonäkö voisi vihjata, mutta mitään suurempaa moitittavaa siinä ei ole. Suurin moite koskee alustaa, jossa Saksassa ajetussa ensikoeajossa ounasteltu epämukavuus käy valitettavasti toteen: karheudet tulevat läpi ja joustoliikkeet ovat napakan lyhyet. Soul tarjoaa varsin hyvät tilat edessä ja takaistuimella. Jos tavaratilan kaksiasentoisen välipohjan jättää ylempään asentoon, on nostokynnys miellyttävä ja latauskaapelit mahtuvat ongelmitta piiloon. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul Supreme Hinta alkaen 44 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 308 € Moottori Täyssähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64 kWh Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4195 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2600 mm Muu tieto Lataus Type 2 7,2 kW (1×32 A), CCS 77 kW Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan