28.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia e-Soul on aina sähköauto, ja hyvä niin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on erikoinen, mutta toimiva perusauto: elämäntapatila-auto on nykyisin aina täyssähköinen. Hyvää: Hieno voimalinja, toimiva ja persoonallinen paketti. Huonoa: Hidas vaihtosähkölataus, epämukava alusta. Kenties Kia e-Soulin paras puoli on se, että jonkinlaisesta radikaaliudesta huolimatta siitä on vaikea keksiä kovin pahaa sanottavaa. Toisin sanoen kyseessä on hyvin toimiva täyssähköinen elämäntapatila-auto. Maailmalla autosta on polttomoottoripainoksiakin, mutta sähköversio toimii sen verta hyvin, että keskittyminen yhteen käyttövoimaan tuntuu järkevältä päätökseltä.Voimalinja on Kia–Hyundai -konsernin monesta muusta mallista tuttu. Tarjolla on 39 kilowattituntisella akulla ja 100 kilowattisella (136 hv) sähkömoottorilla varustettu perusmalli (alkaen 35 990 eur) ja koeajossa ollut 64 kWh akkuinen 150 kilowattinen (204 hv) versio (alkaen 40 990 eur). Ystävällisesti Kia viestii vain akun käytettävästä kapasiteetista, eli kaiken mainostetun saa oikeasti käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulava ja toimivaVoimalinja onkin auton ehdoton vahvuus. Toimintamatka venyy varsin huolettomasti yli kolmeen sataan kilometriin koleahkossa kevätkelissäkin. Pääosin pätkäajosta koostuneessa koeajossa keskikulutus pyöri noin 22 kWh/100 km lukemissa helmikuun loppupuolen viileydessä, mutta koleudessakin kulutus laskee alle 20 kilowattituntiin satasella matkan pidentyessä.Sähkövoimalinjan toiminta on muutenkin hienostunutta ja ajaminen helppoa. Korealaiskonsernin aktiiviseen vakionopeudensäätimeen yhdistetty älykäs moottorijarrutustoiminto ansaitsee jälleen kehut: auto mukauttaa moottorijarrutuksen määrän liikennetilanteen mukaan. Ohjauspyörästä moottorijarrutuksen määrää voi säätää myös käsin vapaasta rullauksesta kohtalaisen voimakkaaksi – yhden polkimen ajo ei e-Soulilla kuitenkaan onnistu. Ristiriitaista lataustaSoulin peruslataus onnistuu edelleen valitettavasti vain yksivaiheisesti 7,2 kilowatin teholla (1x32A), eli jos kotipihaan ei näin suurta virtaa tule, tippuu latausteho helposti vain 3,6 kilowattiin. Tällöin täyslatauksessa kestää jo reilut 20 tuntia. Konsernisisar Hyundai on jo ilmoittanut päivittävänsä e-Soulin kanssa saman voimanlinjan jakavan Kona Electricin 10,5 kilowatin kolmivaihelaturiin (3X15A). Toivottavasti tämä muutos saadaan pian myös e-Souliin.Matkan päällä e-Soulin akku latautuu vaivattomasti pikalaturilla. Kia kertoo järjestelmän maksimitehoksi 77 kilowattia. Suomen pääosin 50 kilowatin tehoon jäävällä pikalatausverkostolla lataus 10 prosentin varausasteesta 80 prosenttiin vie reilun tunnin. Auto saavuttaa reilun 40 kilowatin lataustehon nopeasti ja ylläpitää lähes 50 kilowatin tehon aina 75 prosentin varausasteeseen saakka. Keskiteho latausvälillä 6–80 prosenttia oli kylmässä kevätsäässä 44 kilowattia. Kia viestii latauksen etenemisestä kätevästi ledeillä. Toimiva perusautoSoulin ajettavuus ei ole yhtä leikkisää kuin ulkonäkö voisi vihjata, mutta mitään suurempaa moitittavaa siinä ei ole. Suurin moite koskee alustaa, jossa Saksassa ajetussa ensikoeajossa ounasteltu epämukavuus käy valitettavasti toteen: karheudet tulevat läpi ja joustoliikkeet ovat napakan lyhyet.Soul tarjoaa varsin hyvät tilat edessä ja takaistuimella. Jos tavaratilan kaksiasentoisen välipohjan jättää ylempään asentoon, on nostokynnys miellyttävä ja latauskaapelit mahtuvat ongelmitta piiloon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul Supreme Hinta alkaen 44 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 308 € Moottori Täyssähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva 64 kWh Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4195 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2600 mm Muu tieto Lataus Type 2 7,2 kW (1×32 A), CCS 77 kW Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?