26.5.2019

Koeajo: erilainen samanlainen – Kia e-Soul 64kWh

Kia e-Soul

Kia e-Soul on pirteä sähköauto, mutta ensivaikutelma lupaa täristävää kyytiä. Hyvää: voimalinja, persoonallisuus, tilat. Huonoa: epämukava alusta.

Toteamusta "kaikki nykyautot ovat samanlaisia" on todennäköisesti käytetty siitä hetkestä lähtien, kun historian toinen automalli kehitettiin.

Väite ei aivan suoraan päde kolmannen sukupolven Kia e-Soul -sähköautoon. Automalli on säilyttänyt tunnistettavuutensa: pienoisesta kasvusta huolimatta se näyttää yhä vain ja ainoastaan Kia Soulilta. Viirummat ajovalot vievät keulailmettä edellismallin sympaattisuudesta vähän vihaisempaan suuntaan ja takaikkunan ympäri kietoutuvat takavalot näyttävät vähän hassulta, mutta Soulilta se näyttää silti.

Kia e-Soul

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monta autoa, sama tekniikka

Syy toteamukseen löytyy pinnan alta: Kia e-Soulin 64 kilowattitunnin akku ja etuakselille asennetun sähkömoottorin 204 hevosvoiman huipputeho vievät ajatukset suoraan niin Kia e-Niroon kuin konsernisisar Hyundai Kona Electriciinkin. Kolmikko jakaa täysin saman voimalinjan. Se on iso kehu, sillä energiatehokkuuden lisäksi e-Soulinkin ratissa pääsee nauttimaan mainiosta moottorijarrutusautomatiikasta, joka säätää auton rullausta ja energiaa talteen ottavaa moottorijarrutusta aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan mukaan.

Kia e-Soul

Voisi melkein sanoa, että kaikki auton pituussuuntaiseen liikkeeseen liittyvä on mallien kesken lähes yhtenevää: kiihtyvyydessä erot ovat sekunnin kymmenyksiä (ääripäät: Soul 7,9 ja Kona 7,6 sekuntia), eivätkä WLTP-toimintamatkojenkaan erot (Soul 452, Kona 449, e-Niro 455 km) kiinnostane, ellei joudu kävelemään viimeistä paria kilometriä perille.

Sähkö yhtenäistää?

Autotehtaat ovat toki vuosikymmeniä käyttäneet samoja polttomoottoreita ja vaihteistoja eri malleissa, ja viime vuosikymmeninä yleistyneet modulaariset perusrakenteet ovat mahdollistaneet eri versioita samoista geeneistä. Vaihteleva onnistuminen äänen- tai värinänvaimennuksessa ja pienet erot esimerkiksi vaihteistojen toiminnan hienosäädössä ovat kuitenkin tehneet polttomoottoriautojen eroista sähkösisaria suurempia.

Tiivistettynä: jos tykästyy e-Niron tai Kona Electricin voimalinjaan, pitää varmasti myös e-Soulin voimalinjasta. Keskitytään siis voimalinjaa enemmän sen ympärillä olevaan autoon.

Kia e-Soul

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisältä selkeä

Sukupolvenvaihdos on muuttanut Soulin sisätiloja hieman vakavammiksi, ainakin koeajoon valikoituneen auton yksivärisellä sisustalla – myös kaksivärisiä vaihtoehtoja on tarjolla. Pimeällä kuljettajaa viihdyttää lisävarusteinen musiikin tahdissa elävä tunnelmavalaistus.

Ergonomia on valmistajalle tyypilliseen tapaan selkeää, vain pyöritettävä vaihteenvalitsin eroaa vakiintuneista käytännöistä. Mittaristo on selkeä, ja kosketusnäytön valikoiden takaa löytää muiden Kia- ja Hyundai-sähköautojen tapaan kohtalaisen paljon tietoa auton sielunelämästä ja kulutuksesta.

Kia e-Soul

Soulin tilat ovat mittoihin nähden väljät. Autoa myydään Euroopan ulkopuolella myös polttomoottoreilla, mutta perinteinen kardaanitunneli on vain muutaman sentin kohouma lattiassa. Ajoakku roikkuu auton pohjassa, joten tavaratila on kohtalaisesti. Tilan korkeutta voi säätää kaksiasentoisella välipohjalla.

Kovaa kyytiä

Lyhyt ensikoeajo Frankfurtin ympäristössä ei toki anna lopullista kuvaa auton ajettavuudesta, mutta ensivaikutelma e-Soulin alustasta ei lupaa kovinkaan pehmeää kyytiä Suomen teillä. 1 685 kiloisena e-Soul on kevyt vain sähköautostandardeilla, ja Kia on kaiketi hakenut urheilullisempaa vaikutelmaa tekemällä kaarrekäytöksestä melko kallistelematonta. Lopputuloksena on jäykkä alusta, joka nypyttää ja vähän nyökkiikin.

Etäkäyttö tulossa

Muiden sähköominaisuuksien ohella e-Soulin latauspuoli noudattaa konsernin linjaa: pikalataus yltää 80 kilowattiin, vaihtovirtalataus jää yhdellä vaiheella toimivaan 7,6 kilowattiin. Kian edustajat onneksi lupasivat seuraavan sukupolven sähköautoihin kolmivaihelatausta, mikä helpottaa huomattavasti suuriakkuisen sähköauton kotilatausta.

Toivottavasti läheisemmässä tulevaisuudessa on Kian vähitellen Eurooppaan saapuva Uvo Connect -järjestelmä, joka vihdoinkin tuo valmistajan sähköautoihin nettiyhteyden. Sen ansiosta auton navigaattorin latausasematiedot saataneen ajankohtaisemmiksi, ja vihdoin myös kätevä puhelinohjattu etälämmityskin saadaan helpottamaan Kia-sähköautoilijoiden talviarkea.

Kia e-Soul

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kia e-Soul 64kWh

Moottori

Sähköauto, 150 kW (204 hv), etuveto, akun käytettävä kapasiteetti 64 kWh

Teho

150 kW (204 hv)

Toimintamatka

452 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

167 km/h

Mitat

pituus 4196 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2601 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat