26.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: erilainen samanlainen – Kia e-Soul 64kWh Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on pirteä sähköauto, mutta ensivaikutelma lupaa täristävää kyytiä. Hyvää: voimalinja, persoonallisuus, tilat. Huonoa: epämukava alusta. Toteamusta "kaikki nykyautot ovat samanlaisia" on todennäköisesti käytetty siitä hetkestä lähtien, kun historian toinen automalli kehitettiin.Väite ei aivan suoraan päde kolmannen sukupolven Kia e-Soul -sähköautoon. Automalli on säilyttänyt tunnistettavuutensa: pienoisesta kasvusta huolimatta se näyttää yhä vain ja ainoastaan Kia Soulilta. Viirummat ajovalot vievät keulailmettä edellismallin sympaattisuudesta vähän vihaisempaan suuntaan ja takaikkunan ympäri kietoutuvat takavalot näyttävät vähän hassulta, mutta Soulilta se näyttää silti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonta autoa, sama tekniikkaSyy toteamukseen löytyy pinnan alta: Kia e-Soulin 64 kilowattitunnin akku ja etuakselille asennetun sähkömoottorin 204 hevosvoiman huipputeho vievät ajatukset suoraan niin Kia e-Niroon kuin konsernisisar Hyundai Kona Electriciinkin. Kolmikko jakaa täysin saman voimalinjan. Se on iso kehu, sillä energiatehokkuuden lisäksi e-Soulinkin ratissa pääsee nauttimaan mainiosta moottorijarrutusautomatiikasta, joka säätää auton rullausta ja energiaa talteen ottavaa moottorijarrutusta aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan mukaan.Voisi melkein sanoa, että kaikki auton pituussuuntaiseen liikkeeseen liittyvä on mallien kesken lähes yhtenevää: kiihtyvyydessä erot ovat sekunnin kymmenyksiä (ääripäät: Soul 7,9 ja Kona 7,6 sekuntia), eivätkä WLTP-toimintamatkojenkaan erot (Soul 452, Kona 449, e-Niro 455 km) kiinnostane, ellei joudu kävelemään viimeistä paria kilometriä perille.Sähkö yhtenäistää?Autotehtaat ovat toki vuosikymmeniä käyttäneet samoja polttomoottoreita ja vaihteistoja eri malleissa, ja viime vuosikymmeninä yleistyneet modulaariset perusrakenteet ovat mahdollistaneet eri versioita samoista geeneistä. Vaihteleva onnistuminen äänen- tai värinänvaimennuksessa ja pienet erot esimerkiksi vaihteistojen toiminnan hienosäädössä ovat kuitenkin tehneet polttomoottoriautojen eroista sähkösisaria suurempia.Tiivistettynä: jos tykästyy e-Niron tai Kona Electricin voimalinjaan, pitää varmasti myös e-Soulin voimalinjasta. Keskitytään siis voimalinjaa enemmän sen ympärillä olevaan autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisältä selkeäSukupolvenvaihdos on muuttanut Soulin sisätiloja hieman vakavammiksi, ainakin koeajoon valikoituneen auton yksivärisellä sisustalla – myös kaksivärisiä vaihtoehtoja on tarjolla. Pimeällä kuljettajaa viihdyttää lisävarusteinen musiikin tahdissa elävä tunnelmavalaistus.Ergonomia on valmistajalle tyypilliseen tapaan selkeää, vain pyöritettävä vaihteenvalitsin eroaa vakiintuneista käytännöistä. Mittaristo on selkeä, ja kosketusnäytön valikoiden takaa löytää muiden Kia- ja Hyundai-sähköautojen tapaan kohtalaisen paljon tietoa auton sielunelämästä ja kulutuksesta.Soulin tilat ovat mittoihin nähden väljät. Autoa myydään Euroopan ulkopuolella myös polttomoottoreilla, mutta perinteinen kardaanitunneli on vain muutaman sentin kohouma lattiassa. Ajoakku roikkuu auton pohjassa, joten tavaratila on kohtalaisesti. Tilan korkeutta voi säätää kaksiasentoisella välipohjalla. Kovaa kyytiäLyhyt ensikoeajo Frankfurtin ympäristössä ei toki anna lopullista kuvaa auton ajettavuudesta, mutta ensivaikutelma e-Soulin alustasta ei lupaa kovinkaan pehmeää kyytiä Suomen teillä. 1 685 kiloisena e-Soul on kevyt vain sähköautostandardeilla, ja Kia on kaiketi hakenut urheilullisempaa vaikutelmaa tekemällä kaarrekäytöksestä melko kallistelematonta. Lopputuloksena on jäykkä alusta, joka nypyttää ja vähän nyökkiikin.Etäkäyttö tulossa Muiden sähköominaisuuksien ohella e-Soulin latauspuoli noudattaa konsernin linjaa: pikalataus yltää 80 kilowattiin, vaihtovirtalataus jää yhdellä vaiheella toimivaan 7,6 kilowattiin. Kian edustajat onneksi lupasivat seuraavan sukupolven sähköautoihin kolmivaihelatausta, mikä helpottaa huomattavasti suuriakkuisen sähköauton kotilatausta.Toivottavasti läheisemmässä tulevaisuudessa on Kian vähitellen Eurooppaan saapuva Uvo Connect -järjestelmä, joka vihdoinkin tuo valmistajan sähköautoihin nettiyhteyden. Sen ansiosta auton navigaattorin latausasematiedot saataneen ajankohtaisemmiksi, ja vihdoin myös kätevä puhelinohjattu etälämmityskin saadaan helpottamaan Kia-sähköautoilijoiden talviarkea.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul 64kWh Moottori Sähköauto, 150 kW (204 hv), etuveto, akun käytettävä kapasiteetti 64 kWh Teho 150 kW (204 hv) Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4196 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 4.7.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen