26.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: erilainen samanlainen – Kia e-Soul 64kWh Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia e-Soul on pirteä sähköauto, mutta ensivaikutelma lupaa täristävää kyytiä. Hyvää: voimalinja, persoonallisuus, tilat. Huonoa: epämukava alusta. Toteamusta "kaikki nykyautot ovat samanlaisia" on todennäköisesti käytetty siitä hetkestä lähtien, kun historian toinen automalli kehitettiin. Väite ei aivan suoraan päde kolmannen sukupolven Kia e-Soul -sähköautoon. Automalli on säilyttänyt tunnistettavuutensa: pienoisesta kasvusta huolimatta se näyttää yhä vain ja ainoastaan Kia Soulilta. Viirummat ajovalot vievät keulailmettä edellismallin sympaattisuudesta vähän vihaisempaan suuntaan ja takaikkunan ympäri kietoutuvat takavalot näyttävät vähän hassulta, mutta Soulilta se näyttää silti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monta autoa, sama tekniikka Syy toteamukseen löytyy pinnan alta: Kia e-Soulin 64 kilowattitunnin akku ja etuakselille asennetun sähkömoottorin 204 hevosvoiman huipputeho vievät ajatukset suoraan niin Kia e-Niroon kuin konsernisisar Hyundai Kona Electriciinkin. Kolmikko jakaa täysin saman voimalinjan. Se on iso kehu, sillä energiatehokkuuden lisäksi e-Soulinkin ratissa pääsee nauttimaan mainiosta moottorijarrutusautomatiikasta, joka säätää auton rullausta ja energiaa talteen ottavaa moottorijarrutusta aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan mukaan. Voisi melkein sanoa, että kaikki auton pituussuuntaiseen liikkeeseen liittyvä on mallien kesken lähes yhtenevää: kiihtyvyydessä erot ovat sekunnin kymmenyksiä (ääripäät: Soul 7,9 ja Kona 7,6 sekuntia), eivätkä WLTP-toimintamatkojenkaan erot (Soul 452, Kona 449, e-Niro 455 km) kiinnostane, ellei joudu kävelemään viimeistä paria kilometriä perille. Sähkö yhtenäistää? Autotehtaat ovat toki vuosikymmeniä käyttäneet samoja polttomoottoreita ja vaihteistoja eri malleissa, ja viime vuosikymmeninä yleistyneet modulaariset perusrakenteet ovat mahdollistaneet eri versioita samoista geeneistä. Vaihteleva onnistuminen äänen- tai värinänvaimennuksessa ja pienet erot esimerkiksi vaihteistojen toiminnan hienosäädössä ovat kuitenkin tehneet polttomoottoriautojen eroista sähkösisaria suurempia. Tiivistettynä: jos tykästyy e-Niron tai Kona Electricin voimalinjaan, pitää varmasti myös e-Soulin voimalinjasta. Keskitytään siis voimalinjaa enemmän sen ympärillä olevaan autoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisältä selkeä Sukupolvenvaihdos on muuttanut Soulin sisätiloja hieman vakavammiksi, ainakin koeajoon valikoituneen auton yksivärisellä sisustalla – myös kaksivärisiä vaihtoehtoja on tarjolla. Pimeällä kuljettajaa viihdyttää lisävarusteinen musiikin tahdissa elävä tunnelmavalaistus. Ergonomia on valmistajalle tyypilliseen tapaan selkeää, vain pyöritettävä vaihteenvalitsin eroaa vakiintuneista käytännöistä. Mittaristo on selkeä, ja kosketusnäytön valikoiden takaa löytää muiden Kia- ja Hyundai-sähköautojen tapaan kohtalaisen paljon tietoa auton sielunelämästä ja kulutuksesta. Soulin tilat ovat mittoihin nähden väljät. Autoa myydään Euroopan ulkopuolella myös polttomoottoreilla, mutta perinteinen kardaanitunneli on vain muutaman sentin kohouma lattiassa. Ajoakku roikkuu auton pohjassa, joten tavaratila on kohtalaisesti. Tilan korkeutta voi säätää kaksiasentoisella välipohjalla. Kovaa kyytiä Lyhyt ensikoeajo Frankfurtin ympäristössä ei toki anna lopullista kuvaa auton ajettavuudesta, mutta ensivaikutelma e-Soulin alustasta ei lupaa kovinkaan pehmeää kyytiä Suomen teillä. 1 685 kiloisena e-Soul on kevyt vain sähköautostandardeilla, ja Kia on kaiketi hakenut urheilullisempaa vaikutelmaa tekemällä kaarrekäytöksestä melko kallistelematonta. Lopputuloksena on jäykkä alusta, joka nypyttää ja vähän nyökkiikin. Etäkäyttö tulossa Muiden sähköominaisuuksien ohella e-Soulin latauspuoli noudattaa konsernin linjaa: pikalataus yltää 80 kilowattiin, vaihtovirtalataus jää yhdellä vaiheella toimivaan 7,6 kilowattiin. Kian edustajat onneksi lupasivat seuraavan sukupolven sähköautoihin kolmivaihelatausta, mikä helpottaa huomattavasti suuriakkuisen sähköauton kotilatausta. Toivottavasti läheisemmässä tulevaisuudessa on Kian vähitellen Eurooppaan saapuva Uvo Connect -järjestelmä, joka vihdoinkin tuo valmistajan sähköautoihin nettiyhteyden. Sen ansiosta auton navigaattorin latausasematiedot saataneen ajankohtaisemmiksi, ja vihdoin myös kätevä puhelinohjattu etälämmityskin saadaan helpottamaan Kia-sähköautoilijoiden talviarkea. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia e-Soul 64kWh Moottori Sähköauto, 150 kW (204 hv), etuveto, akun käytettävä kapasiteetti 64 kWh Teho 150 kW (204 hv) Toimintamatka 452 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4196 mm, leveys 1801 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe