17.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Niro PHEV – tilavammin pidemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro PHEV on kasvanut uudistuksessa niin ulkomitoilta, sisätiloilta, kuin toimintamatkaltakin. Myös lämmitysvastus on jatkossa osana auton toimintaa varmistamassa mahdollisimman vähäisen polttomoottorin käytön. Hyvää: Tilat, melko hyvä toimintamatka sähköllä. Huonoa: Yksivaihelataus, äänieristys, pienehkö tavaratila. Sähköistäminen on tämän päivän trenditermi, jota autonvalmistajat tykkäävät viljellä. Kia Niron koko mallisto onkin jollain tavoin sähköistetty, eli mallistosta löytyy vaihtoehdot täyshybridistä täyssähköautoon asti. Tällä kertaa ajovuorossa oli näiden kahden välivaihe, eli Kia Niro Plug in Hybrid, eli lataushybridi.Lataushybridi koostuu 1,6-litraisesta nelisylinterisestä vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista, ja yhdestä sähkömoottorista. Voimaa ei ole tarjolla monen muun ladattavan auton tavoin yltäkylläisesti, mutta liikenteen seassa pysyminen ei tuota lainkaan ongelmia. Moottoria joutuu kovemmissa kiihdytyksissä hieman huudattamaan, mutta tasaista nopeutta ajettaessa ei moottorin melua juuri korviin asti kantaudu.Kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta kohtuullisen hyvin. Premium-autojen voimalinjojen hienouteen ei siltikään päästä, mutta aiemmin joistain Kian malleista tutut vaihteiston tuumaustauot loistavat poissaolollaan. Myös vaihto sähköajosta polttomoottorin käyttöön käy sujuvastiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompaan päinAkun kokoa on kasvatettu edelliseen sukupolveen nähden, ja 11 kilowattitunnin kapasiteetti on luokassaan hyvää perustasoa. WLTP-lupaus sähköiseen toimintamatkaan on varusteista riippuen 59–65 kilometriä, ja se on käytännössäkin hyvinkin saavutettavissa. Maantieajossa tämä tuntuu riittävän hieman vajaan 50 kilometrin tulokseen. Lisäksi auton voimalinja tuntuu olevan myös varsin pihi ilman lataustakin – akku tyhjänä kulutus pyöri koeajon aikana kuutisen litraa per sata kilometriä -luokassa. Lataus tapahtuu yksivaiheisesti, eli suurin latausteho on silloin 3,3 kilowattia – ei siis kovinkaan paljoa. Kuitenkin lataushybridin akku täyttyy tällä teholla reilussa kolmessa tunnissa. Merkittävä linjanmuutos sähkötekniikassa on myös se, että Kia on saanut asennettua lataushybrideihin nyt lämmitysvastuksen sisäilman lämmittämiseen. Enää hieman viileämmällä kelillä polttomoottorin ei pitäisi siis pärähdellä käyntiin ”omia aikojaan” tuottaakseen hukkalämpö kabiiniin, mutta tämän varmistaminen vaatisi koeajon talvella.Aiemmassa Kia Niron perushybridiä käsittelevässä koeajossa hehkutettiin Niron tilojen kasvaneen huomasti edellisestä sukupolvesta, kuten on käynytkin. Lataushybridissä joudutaan kuitenkin ajoakun sijoittelun vuoksi luopumaan yli sadasta litrasta tavaratilaa. Mitään kyhmyä kontista ei kuitenkaan löydy, vaan sen lattia on tasainen ja helposti käytettävän muotoinen – tilaa jää vain harmittavan vähän.Hyvä rengasmeluun saakkaPainoeroa perushybridimalliin kertyy reilun sadan kilon verran, joten ajo-ominaisuudetkin ovat kutakuinkin samalla tolalla: Kia Niro PHEV tuntuu kaikin puolin tavalliselle autolle. Tunnokkuudesta ei auton kanssa voida juuri puhua, mutta perusajossa varsinaisesti ärsyttäviäkään asioita ei juuri nouse esille. Pahimmat manaukset liittyvät kovaan rengasmeluun, jonka osalta Niro on ehdottomasti luokassaan kovaäänisimmästä päästä. Alustassa ilmenee välillä myös pienehköä nypytystä, ainakin 18-tuumaisilla renkailla.Kaikkiaan Niron lataushybridistä on vaikea löytää rengasmelun lisäksi isompaa moitittavaa, mutta isosisar-Sportagen tasosta se on vielä askeleen takanapäin. Kuitenkin Niro on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Kia Niro PHEV:n hinnat alkaa LX-varusteltuna 38 277 eurosta, eli reilut kuusi tonnia edullisinta täyshybridiä korkeammalta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia Niro 1,6 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury DCT 18” Hinta alkaen 46 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 883 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 595 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 144 Nm (4000 r/min) Vääntö 144 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 11,1 kWh. Toimintamatka 59–65 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8–1,0 (yhd.) CO2-päästöt 18–22 g/km Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous