17.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Niro PHEV – tilavammin pidemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro PHEV on kasvanut uudistuksessa niin ulkomitoilta, sisätiloilta, kuin toimintamatkaltakin. Myös lämmitysvastus on jatkossa osana auton toimintaa varmistamassa mahdollisimman vähäisen polttomoottorin käytön. Hyvää: Tilat, melko hyvä toimintamatka sähköllä. Huonoa: Yksivaihelataus, äänieristys, pienehkö tavaratila. Sähköistäminen on tämän päivän trenditermi, jota autonvalmistajat tykkäävät viljellä. Kia Niron koko mallisto onkin jollain tavoin sähköistetty, eli mallistosta löytyy vaihtoehdot täyshybridistä täyssähköautoon asti. Tällä kertaa ajovuorossa oli näiden kahden välivaihe, eli Kia Niro Plug in Hybrid, eli lataushybridi.Lataushybridi koostuu 1,6-litraisesta nelisylinterisestä vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista, ja yhdestä sähkömoottorista. Voimaa ei ole tarjolla monen muun ladattavan auton tavoin yltäkylläisesti, mutta liikenteen seassa pysyminen ei tuota lainkaan ongelmia. Moottoria joutuu kovemmissa kiihdytyksissä hieman huudattamaan, mutta tasaista nopeutta ajettaessa ei moottorin melua juuri korviin asti kantaudu.Kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta kohtuullisen hyvin. Premium-autojen voimalinjojen hienouteen ei siltikään päästä, mutta aiemmin joistain Kian malleista tutut vaihteiston tuumaustauot loistavat poissaolollaan. Myös vaihto sähköajosta polttomoottorin käyttöön käy sujuvastiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompaan päinAkun kokoa on kasvatettu edelliseen sukupolveen nähden, ja 11 kilowattitunnin kapasiteetti on luokassaan hyvää perustasoa. WLTP-lupaus sähköiseen toimintamatkaan on varusteista riippuen 59–65 kilometriä, ja se on käytännössäkin hyvinkin saavutettavissa. Maantieajossa tämä tuntuu riittävän hieman vajaan 50 kilometrin tulokseen. Lisäksi auton voimalinja tuntuu olevan myös varsin pihi ilman lataustakin – akku tyhjänä kulutus pyöri koeajon aikana kuutisen litraa per sata kilometriä -luokassa. Lataus tapahtuu yksivaiheisesti, eli suurin latausteho on silloin 3,3 kilowattia – ei siis kovinkaan paljoa. Kuitenkin lataushybridin akku täyttyy tällä teholla reilussa kolmessa tunnissa. Merkittävä linjanmuutos sähkötekniikassa on myös se, että Kia on saanut asennettua lataushybrideihin nyt lämmitysvastuksen sisäilman lämmittämiseen. Enää hieman viileämmällä kelillä polttomoottorin ei pitäisi siis pärähdellä käyntiin ”omia aikojaan” tuottaakseen hukkalämpö kabiiniin, mutta tämän varmistaminen vaatisi koeajon talvella.Aiemmassa Kia Niron perushybridiä käsittelevässä koeajossa hehkutettiin Niron tilojen kasvaneen huomasti edellisestä sukupolvesta, kuten on käynytkin. Lataushybridissä joudutaan kuitenkin ajoakun sijoittelun vuoksi luopumaan yli sadasta litrasta tavaratilaa. Mitään kyhmyä kontista ei kuitenkaan löydy, vaan sen lattia on tasainen ja helposti käytettävän muotoinen – tilaa jää vain harmittavan vähän.Hyvä rengasmeluun saakkaPainoeroa perushybridimalliin kertyy reilun sadan kilon verran, joten ajo-ominaisuudetkin ovat kutakuinkin samalla tolalla: Kia Niro PHEV tuntuu kaikin puolin tavalliselle autolle. Tunnokkuudesta ei auton kanssa voida juuri puhua, mutta perusajossa varsinaisesti ärsyttäviäkään asioita ei juuri nouse esille. Pahimmat manaukset liittyvät kovaan rengasmeluun, jonka osalta Niro on ehdottomasti luokassaan kovaäänisimmästä päästä. Alustassa ilmenee välillä myös pienehköä nypytystä, ainakin 18-tuumaisilla renkailla.Kaikkiaan Niron lataushybridistä on vaikea löytää rengasmelun lisäksi isompaa moitittavaa, mutta isosisar-Sportagen tasosta se on vielä askeleen takanapäin. Kuitenkin Niro on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Kia Niro PHEV:n hinnat alkaa LX-varusteltuna 38 277 eurosta, eli reilut kuusi tonnia edullisinta täyshybridiä korkeammalta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia Niro 1,6 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury DCT 18” Hinta alkaen 46 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 883 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 595 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 144 Nm (4000 r/min) Vääntö 144 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 11,1 kWh. Toimintamatka 59–65 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8–1,0 (yhd.) CO2-päästöt 18–22 g/km Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi