17.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Niro PHEV – tilavammin pidemmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro PHEV on kasvanut uudistuksessa niin ulkomitoilta, sisätiloilta, kuin toimintamatkaltakin. Myös lämmitysvastus on jatkossa osana auton toimintaa varmistamassa mahdollisimman vähäisen polttomoottorin käytön. Hyvää: Tilat, melko hyvä toimintamatka sähköllä. Huonoa: Yksivaihelataus, äänieristys, pienehkö tavaratila. Sähköistäminen on tämän päivän trenditermi, jota autonvalmistajat tykkäävät viljellä. Kia Niron koko mallisto onkin jollain tavoin sähköistetty, eli mallistosta löytyy vaihtoehdot täyshybridistä täyssähköautoon asti. Tällä kertaa ajovuorossa oli näiden kahden välivaihe, eli Kia Niro Plug in Hybrid, eli lataushybridi.Lataushybridi koostuu 1,6-litraisesta nelisylinterisestä vapaasti hengittävästä bensiinimoottorista, ja yhdestä sähkömoottorista. Voimaa ei ole tarjolla monen muun ladattavan auton tavoin yltäkylläisesti, mutta liikenteen seassa pysyminen ei tuota lainkaan ongelmia. Moottoria joutuu kovemmissa kiihdytyksissä hieman huudattamaan, mutta tasaista nopeutta ajettaessa ei moottorin melua juuri korviin asti kantaudu.Kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii sähkömoottorin tuoman lisäväännön ansiosta kohtuullisen hyvin. Premium-autojen voimalinjojen hienouteen ei siltikään päästä, mutta aiemmin joistain Kian malleista tutut vaihteiston tuumaustauot loistavat poissaolollaan. Myös vaihto sähköajosta polttomoottorin käyttöön käy sujuvastiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompaan päinAkun kokoa on kasvatettu edelliseen sukupolveen nähden, ja 11 kilowattitunnin kapasiteetti on luokassaan hyvää perustasoa. WLTP-lupaus sähköiseen toimintamatkaan on varusteista riippuen 59–65 kilometriä, ja se on käytännössäkin hyvinkin saavutettavissa. Maantieajossa tämä tuntuu riittävän hieman vajaan 50 kilometrin tulokseen. Lisäksi auton voimalinja tuntuu olevan myös varsin pihi ilman lataustakin – akku tyhjänä kulutus pyöri koeajon aikana kuutisen litraa per sata kilometriä -luokassa. Lataus tapahtuu yksivaiheisesti, eli suurin latausteho on silloin 3,3 kilowattia – ei siis kovinkaan paljoa. Kuitenkin lataushybridin akku täyttyy tällä teholla reilussa kolmessa tunnissa. Merkittävä linjanmuutos sähkötekniikassa on myös se, että Kia on saanut asennettua lataushybrideihin nyt lämmitysvastuksen sisäilman lämmittämiseen. Enää hieman viileämmällä kelillä polttomoottorin ei pitäisi siis pärähdellä käyntiin ”omia aikojaan” tuottaakseen hukkalämpö kabiiniin, mutta tämän varmistaminen vaatisi koeajon talvella.Aiemmassa Kia Niron perushybridiä käsittelevässä koeajossa hehkutettiin Niron tilojen kasvaneen huomasti edellisestä sukupolvesta, kuten on käynytkin. Lataushybridissä joudutaan kuitenkin ajoakun sijoittelun vuoksi luopumaan yli sadasta litrasta tavaratilaa. Mitään kyhmyä kontista ei kuitenkaan löydy, vaan sen lattia on tasainen ja helposti käytettävän muotoinen – tilaa jää vain harmittavan vähän.Hyvä rengasmeluun saakkaPainoeroa perushybridimalliin kertyy reilun sadan kilon verran, joten ajo-ominaisuudetkin ovat kutakuinkin samalla tolalla: Kia Niro PHEV tuntuu kaikin puolin tavalliselle autolle. Tunnokkuudesta ei auton kanssa voida juuri puhua, mutta perusajossa varsinaisesti ärsyttäviäkään asioita ei juuri nouse esille. Pahimmat manaukset liittyvät kovaan rengasmeluun, jonka osalta Niro on ehdottomasti luokassaan kovaäänisimmästä päästä. Alustassa ilmenee välillä myös pienehköä nypytystä, ainakin 18-tuumaisilla renkailla.Kaikkiaan Niron lataushybridistä on vaikea löytää rengasmelun lisäksi isompaa moitittavaa, mutta isosisar-Sportagen tasosta se on vielä askeleen takanapäin. Kuitenkin Niro on luokassaan varteenotettava vaihtoehto. Kia Niro PHEV:n hinnat alkaa LX-varusteltuna 38 277 eurosta, eli reilut kuusi tonnia edullisinta täyshybridiä korkeammalta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia Niro 1,6 GDI Plug-in Hybrid Business Luxury DCT 18” Hinta alkaen 46 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 883 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 595 cm3, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 144 Nm (4000 r/min) Vääntö 144 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 11,1 kWh. Toimintamatka 59–65 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8–1,0 (yhd.) CO2-päästöt 18–22 g/km Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta