14.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid yhdistelee jenkkityylin eurotekniikkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Sorento sijoittuu lataushybridien suurimpaan päähän. Hyvää: voimalinjan toiminta, varustelu, tilat. Huonoa: pintakova alusta, hidas lataus, sähköisen lämmityksen puute. Neljännen sukupolven Kia Sorento saapui Suomeen viime vuoden loppupuolella. Myynti alkoi perinteisen dieselin voimin, ja valikoimaa täydennettiin pian täyshybridillä. Nyt mallistoon on saatu etenkin Suomen markkinan näkökulmasta mielenkiintoisin versio eli ladattava hybridi.Voimalinja on perustaltaan yhtenevä täyshybridin kanssa, mutta lataushybridi on sisarmallista poiketen tarjolla vain nelivetoisena. Sähkömoottori on sijoitettu 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ja kuusiportaisen perinteisen automaattivaihteiston väliin. Voimalinjan kokonaisteho on kasvanut, sillä sähkömoottori tarjoaa nyt 23 kW (31 hv) enemmän tehoa.Suurin tekninen ero luonnollisesti on huomattavasti isompi akku, jonka kapasiteetti on 13,8 kWh. WLTP-syklin mukaisesti tämä riittää 57 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Korealaiskonsernin tyylin mukaisesti sisätilojen lämmitys hoidetaan kuitenkin pelkän polttomoottorin tuottaman lämmön avulla, eli käytännössä pelkällä sähköllä ei pysty ajamaan pitkiä matkoja hellekelejä lukuun ottamatta. Kun polttomoottori käynnistyy lämmitystarpeen vuoksi, sitä käytetään lämmityksen lisäksi pääasiassa lataamiseen ja mittariston EV-teksti kertoo itse liikkumisen tapahtuvan edelleen sähkömoottorin voimalla. Toki polttomoottorin käynnistymisen voi ”estää” sammuttamalla tuuletuksen kokonaan, mutta tämä ei varsinaisesta paranna viihtyisyyttä autossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiallinen kulutusKokoluokka huomioon ottaen kulutus pysyy kuitenkin asiallisella tasolla. Koeajon aikana keskikulutus pyöri 3,0 l/100 km lukemissa, mutta tämän saavuttaminen vaatii ahkeraa lataamista. Sitäkään Kia ei ole tehnyt kovin helpoksi, sillä autosta löytyy vain 3,3 kW:n tehon tarjoava yksivaiheinen AC-laturi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että akun täyteen lataamiseen kuluu nopeimmillaankin 3,5 tuntia. Etenkin asiointilatauksen näkökulmasta tehokkaampi laturi mahdollistaisi sähköisten kilometrien kasvattamisen. Voimalinjan varsinainen toiminta on rauhallisessa ajossa hienostunutta. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä pehmeästi, ja moottorit toimivat saumattomasti yhteen. Kovemmissa kiihdytyksissä vaihdot tuntuvat ohjaamossa, mutta eivät liian häiritsevästi. Suorituskyvyn suhteen kokemus on lievä pettymys, sillä auto ei tunnu ihan teholukujensa veroiselta.Ajettavuuden osalta Sorento tarjoaa vaivattoman kokemuksen. Valitettavasti massan myötä alustaan on tullut ripaus epämiellyttävää pintakovuutta. Hieman pehmeämpi kyyti sopisi kokonaisuuteen paremmin.Tilaa ja varusteitaSorento tarjoaa hulppeat tilat. Kuljettajan paikalla on jopa hieman kolkko fiilis näyttävästä verhoilusta ja kattavasta varustelusta huolimatta. Business Luxury -mallin ainoat lisävarusteet ovat lasikatto ja sisätilojen led-valaistus. Laajat muovipinnat ja nappuloiden määrä suuntaavat ajatukset rapakon taakse, mistä löytynee myös yksi Sorenton päämarkkinoista.Auto tarjoaa myös tilaa Amerikan malliin. Ladattava hybridi on muiden voimalinjojen tavoin tarjolla seitsenpaikkaisena, mikä on ehdottomasti yksi auton kilpailuvalteista. Kaksi istuinriviä taittamalla tavaratila puolestaan laajenee lähes kahteen kuutioon. Erityisen mielenkiintoiseksi lataushybridin tekee sen hinnoittelu. Lähtöhinta on lähes samalla tasolla täyshybridin kanssa, ja parhaalla varustelulla ladattava malli on jopa edullisempi huomattavasti pienemmän autoveron ansiosta.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business Luxury Hinta alkaen 64 588 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 698 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 66,9 kW (91 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 57 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 38 g/km Mitat pituus 4810 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2815 mm Tavaratila: 175–604–1988 l Omamassa: 1982 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja