14.6.2021

Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid yhdistelee jenkkityylin eurotekniikkaan

Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug in Hybrid 4WD

Uusi Kia Sorento sijoittuu lataushybridien suurimpaan päähän. Hyvää: voimalinjan toiminta, varustelu, tilat. Huonoa: pintakova alusta, hidas lataus, sähköisen lämmityksen puute.

Neljännen sukupolven Kia Sorento saapui Suomeen viime vuoden loppupuolella. Myynti alkoi perinteisen dieselin voimin, ja valikoimaa täydennettiin pian täyshybridillä. Nyt mallistoon on saatu etenkin Suomen markkinan näkökulmasta mielenkiintoisin versio eli ladattava hybridi.

Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug in Hybrid 4WD

Voimalinja on perustaltaan yhtenevä täyshybridin kanssa, mutta lataushybridi on sisarmallista poiketen tarjolla vain nelivetoisena. Sähkömoottori on sijoitettu 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ja kuusiportaisen perinteisen automaattivaihteiston väliin. Voimalinjan kokonaisteho on kasvanut, sillä sähkömoottori tarjoaa nyt 23 kW (31 hv) enemmän tehoa.

Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug in Hybrid 4WD

Suurin tekninen ero luonnollisesti on huomattavasti isompi akku, jonka kapasiteetti on 13,8 kWh. WLTP-syklin mukaisesti tämä riittää 57 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Korealaiskonsernin tyylin mukaisesti sisätilojen lämmitys hoidetaan kuitenkin pelkän polttomoottorin tuottaman lämmön avulla, eli käytännössä pelkällä sähköllä ei pysty ajamaan pitkiä matkoja hellekelejä lukuun ottamatta. Kun polttomoottori käynnistyy lämmitystarpeen vuoksi, sitä käytetään lämmityksen lisäksi pääasiassa lataamiseen ja mittariston EV-teksti kertoo itse liikkumisen tapahtuvan edelleen sähkömoottorin voimalla. Toki polttomoottorin käynnistymisen voi ”estää” sammuttamalla tuuletuksen kokonaan, mutta tämä ei varsinaisesta paranna viihtyisyyttä autossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiallinen kulutus

Kokoluokka huomioon ottaen kulutus pysyy kuitenkin asiallisella tasolla. Koeajon aikana keskikulutus pyöri 3,0 l/100 km lukemissa, mutta tämän saavuttaminen vaatii ahkeraa lataamista. Sitäkään Kia ei ole tehnyt kovin helpoksi, sillä autosta löytyy vain 3,3 kW:n tehon tarjoava yksivaiheinen AC-laturi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että akun täyteen lataamiseen kuluu nopeimmillaankin 3,5 tuntia. Etenkin asiointilatauksen näkökulmasta tehokkaampi laturi mahdollistaisi sähköisten kilometrien kasvattamisen.

Voimalinjan varsinainen toiminta on rauhallisessa ajossa hienostunutta. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä pehmeästi, ja moottorit toimivat saumattomasti yhteen. Kovemmissa kiihdytyksissä vaihdot tuntuvat ohjaamossa, mutta eivät liian häiritsevästi. Suorituskyvyn suhteen kokemus on lievä pettymys, sillä auto ei tunnu ihan teholukujensa veroiselta.

Ajettavuuden osalta Sorento tarjoaa vaivattoman kokemuksen. Valitettavasti massan myötä alustaan on tullut ripaus epämiellyttävää pintakovuutta. Hieman pehmeämpi kyyti sopisi kokonaisuuteen paremmin.

Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug in Hybrid 4WD

Tilaa ja varusteita

Sorento tarjoaa hulppeat tilat. Kuljettajan paikalla on jopa hieman kolkko fiilis näyttävästä verhoilusta ja kattavasta varustelusta huolimatta. Business Luxury -mallin ainoat lisävarusteet ovat lasikatto ja sisätilojen led-valaistus. Laajat muovipinnat ja nappuloiden määrä suuntaavat ajatukset rapakon taakse, mistä löytynee myös yksi Sorenton päämarkkinoista.

Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug in Hybrid 4WD

Auto tarjoaa myös tilaa Amerikan malliin. Ladattava hybridi on muiden voimalinjojen tavoin tarjolla seitsenpaikkaisena, mikä on ehdottomasti yksi auton kilpailuvalteista. Kaksi istuinriviä taittamalla tavaratila puolestaan laajenee lähes kahteen kuutioon.

Erityisen mielenkiintoiseksi lataushybridin tekee sen hinnoittelu. Lähtöhinta on lähes samalla tasolla täyshybridin kanssa, ja parhaalla varustelulla ladattava malli on jopa edullisempi huomattavasti pienemmän autoveron ansiosta.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business Luxury

Hinta alkaen

64 588 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

67 698 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 66,9 kW (91 hv).

Teho

132 kW (180 hv), 5000 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

57 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

195 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,7 s

Huippunopeus

193 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,6 (yhd.)

CO2-päästöt

38 g/km

Mitat

pituus 4810 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2815 mm
Tavaratila: 175–604–1988 l
Omamassa: 1982 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat