14.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid yhdistelee jenkkityylin eurotekniikkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Sorento sijoittuu lataushybridien suurimpaan päähän. Hyvää: voimalinjan toiminta, varustelu, tilat. Huonoa: pintakova alusta, hidas lataus, sähköisen lämmityksen puute. Neljännen sukupolven Kia Sorento saapui Suomeen viime vuoden loppupuolella. Myynti alkoi perinteisen dieselin voimin, ja valikoimaa täydennettiin pian täyshybridillä. Nyt mallistoon on saatu etenkin Suomen markkinan näkökulmasta mielenkiintoisin versio eli ladattava hybridi.Voimalinja on perustaltaan yhtenevä täyshybridin kanssa, mutta lataushybridi on sisarmallista poiketen tarjolla vain nelivetoisena. Sähkömoottori on sijoitettu 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ja kuusiportaisen perinteisen automaattivaihteiston väliin. Voimalinjan kokonaisteho on kasvanut, sillä sähkömoottori tarjoaa nyt 23 kW (31 hv) enemmän tehoa.Suurin tekninen ero luonnollisesti on huomattavasti isompi akku, jonka kapasiteetti on 13,8 kWh. WLTP-syklin mukaisesti tämä riittää 57 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Korealaiskonsernin tyylin mukaisesti sisätilojen lämmitys hoidetaan kuitenkin pelkän polttomoottorin tuottaman lämmön avulla, eli käytännössä pelkällä sähköllä ei pysty ajamaan pitkiä matkoja hellekelejä lukuun ottamatta. Kun polttomoottori käynnistyy lämmitystarpeen vuoksi, sitä käytetään lämmityksen lisäksi pääasiassa lataamiseen ja mittariston EV-teksti kertoo itse liikkumisen tapahtuvan edelleen sähkömoottorin voimalla. Toki polttomoottorin käynnistymisen voi ”estää” sammuttamalla tuuletuksen kokonaan, mutta tämä ei varsinaisesta paranna viihtyisyyttä autossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsiallinen kulutusKokoluokka huomioon ottaen kulutus pysyy kuitenkin asiallisella tasolla. Koeajon aikana keskikulutus pyöri 3,0 l/100 km lukemissa, mutta tämän saavuttaminen vaatii ahkeraa lataamista. Sitäkään Kia ei ole tehnyt kovin helpoksi, sillä autosta löytyy vain 3,3 kW:n tehon tarjoava yksivaiheinen AC-laturi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että akun täyteen lataamiseen kuluu nopeimmillaankin 3,5 tuntia. Etenkin asiointilatauksen näkökulmasta tehokkaampi laturi mahdollistaisi sähköisten kilometrien kasvattamisen. Voimalinjan varsinainen toiminta on rauhallisessa ajossa hienostunutta. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä pehmeästi, ja moottorit toimivat saumattomasti yhteen. Kovemmissa kiihdytyksissä vaihdot tuntuvat ohjaamossa, mutta eivät liian häiritsevästi. Suorituskyvyn suhteen kokemus on lievä pettymys, sillä auto ei tunnu ihan teholukujensa veroiselta.Ajettavuuden osalta Sorento tarjoaa vaivattoman kokemuksen. Valitettavasti massan myötä alustaan on tullut ripaus epämiellyttävää pintakovuutta. Hieman pehmeämpi kyyti sopisi kokonaisuuteen paremmin.Tilaa ja varusteitaSorento tarjoaa hulppeat tilat. Kuljettajan paikalla on jopa hieman kolkko fiilis näyttävästä verhoilusta ja kattavasta varustelusta huolimatta. Business Luxury -mallin ainoat lisävarusteet ovat lasikatto ja sisätilojen led-valaistus. Laajat muovipinnat ja nappuloiden määrä suuntaavat ajatukset rapakon taakse, mistä löytynee myös yksi Sorenton päämarkkinoista.Auto tarjoaa myös tilaa Amerikan malliin. Ladattava hybridi on muiden voimalinjojen tavoin tarjolla seitsenpaikkaisena, mikä on ehdottomasti yksi auton kilpailuvalteista. Kaksi istuinriviä taittamalla tavaratila puolestaan laajenee lähes kahteen kuutioon. Erityisen mielenkiintoiseksi lataushybridin tekee sen hinnoittelu. Lähtöhinta on lähes samalla tasolla täyshybridin kanssa, ja parhaalla varustelulla ladattava malli on jopa edullisempi huomattavasti pienemmän autoveron ansiosta.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business Luxury Hinta alkaen 64 588 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 698 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 66,9 kW (91 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 57 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 38 g/km Mitat pituus 4810 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2815 mm Tavaratila: 175–604–1988 l Omamassa: 1982 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ajoakku 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä