16.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sorento Hybrid – kuin liikkuva yökerho Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden polven Kia Sorento Hybrid tuo pieniä uudistuksia kookkaiden katumaastureiden luokkaan. Hohtava ulkoasu ja tumma sisustus värivaloineen tuovat tosin mieleen korona-ajan yökerhon. Hyvää: koko, varusteet, saatavana seitsenpaikkaisena ilman rajoituksia. Huonoa: näkyvyys taakse. Neljännen sukupolven Kia Sorento Hybrid on eräs automalleista, jotka jäivät hiukan koronaviruspandemian alkuviikkojen jalkoihin, sillä korealaismerkin kookkaan katumaasturin uusin painos piti esitellä Geneven viime hetkellä perutussa autonäyttelyssä. Sen jälkeen tietoja autosta on tullut tipoittain. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei liian iso, ei liian pieni Amerikkalaishenkinen leveähymyinen ilme sopii Sorenton kokoiselle autolle tavallaan hyvin, kunhan 4,8 metriä pitkää ja 1,9 metriä leveää autoa luotsaa ahtaimpia keskustoja väljemmillä vesillä. Akseliväli on kasvanut enemmän kuin Sorenton pituus, joten etu- ja takaylityksiä on viilattu hiukan. Muuten auto on kasvanut ulkoisesti 10 mm joka suuntaan. Maavarassa on voimalinjasta riippuen muutaman millin ero, hybridin 174 millimetrin maavaran ollessa se matalampi vaihtoehto. Muutoksilla toisen istuinrivin tilat ovat kasvaneet melkoisesti, ja valinnaiselle kolmannelle istuinriville on saatu lisää tilaa. Myös tavaratilaa on saatu kasvatettua, vaikka hybriditekniikka asettaakin paineita tilankäytön suhteen. Tavaratila on viisipaikkaisessa mallissa 697-litrainen, mutta laajennusmahdollisuuksia löytyy 2 085 litraan asti. Ovelasti suunniteltu mitoitus osuu esimerkiksi Škoda Kodiaqin ja BMW X5:n välimaastoon. Luokassaan mielenkiintoisesti Sorento on saatavana viisipaikkaisen lisäksi aina seitsenpaikkaisena – myös nelivetoisella lataushybridivoimalinjalla. Yökerhotunnelmaa Hohtavan ulkokuoren alla piilee tällä kertaa tummaan nahkaverhoiluun somistettu matkustamo. Istuinten verhoilu, kojelaudan somisteet sekä matkustamon sinivioletti valaistus tuovat mieleen ennen korona-aikaa tavatut yökerhot. Tietoviihdejärjestelmästä löytyy kuitenkin kylpylämäisempi mahdollisuus kuunnella myös rentouttavia luonnonääniä tai kytkeä popit soimaan vain etuistuimille, mikäli takapenkeillä nukutaan. Kojelaudan tuuletussuulakkeet on jännittävästi jaettu ylä- ja alaosaan, joten lämmintä ilmaa voi kohdistaa vaikka polviin. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 10,25-tuumainen ja tukee muun muassa Android Autoa ja Apple CarPlaytä. Valikoiden perusrakenteet ovat tuttuja Kian ja Hyundain järjestelmien aiemmille käyttäjille. Parhaimmillaan ruutu on näyttäessään Sorenton 360 asteen ympäristökameroita, joten peruuttaminen ja pysäköintiruutuun kohdistaminen sujuvat kohtuullisen vaivattomasti. Tarjolla on myös reilu valikoima usb-liittimiä ja Qi-standardin langaton latauslevy älypuhelimelle. Bosen äänentoistojärjestelmä soi kohtuullisesti, kunhan säädöt saa kohdalleen. Ilahduttavasti ilmastointilaitteen hallinta onnistuu tavalliseen tapaan omilla painikkeilla, ja valittavana on jopa pelkän kuljettajan paikan lämmitys tai jäähdytys. Kyynärpäätilaa on puolestaan raivattu rullatyyppisellä vaihteenvalitsimella, joka on toiminnaltaan kiitettävän selkeä. Näkyvyyden apukeinot Digimittariston koko on 12,3 tuumaa. Sen näkymät eivät ole erityisen kattavasti muokattavissa, mutta mittaristoon saa näkyville kohtuullisen määrän tarpeellista tietoa esimerkiksi hybridijärjestelmän toiminnasta tai kulutuksesta. Kian yllätys on, että Sorentossa on hyvien peilien lisäksi vilkun yhteydessä aktivoituvat takaviistoon osoittavat kamerat, joiden kuva näytetään reaaliajassa mittaristossa. Pään kääntämistä ei havainnoinnissa korvaa mikään, mutta yhdessä tuulilasin heijastusnäytössäkin näkyvien kuolleen kulman varoitusten kanssa apuvälineet vähentävät kuljettajan epävarmuutta vallitsevasta liikennetilanteesta. Sorenton kohdalla heikoin näkyvyys on suoraan taakse, joten ehkäpä faceliftissä nähdään mahdollisuus vaihtaa vielä taustapeiliin takakameran kuva. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridinä ja dieselinä Sorento saapuu markkinoille hybridikärjellä, ja 1,6-litraisen ahdetun bensiinimoottorin yhteydessä nähdäänkin sähköavusteista tekniikkaa. Valittavana on etuvedon lisäksi neliveto. 230 hevosvoiman hybridivoimalinja liikuttaa Sorentoa enemmän kuin riittävästi, eikä itsenäinen hybridi vaadi kuljettajalta erityistä huomiota. Maantiepainotteisessa ajossa keskikulutus asettui 7 litran tuntumaan 100 kilometrillä, mitä voidaan pitää hyvänä suorituksena. Kaupunkilukemat karkaavat helposti yli kymmenen litran. Hybrideissä käytetään kuusivaihteista automaattia, jossa momentinmuunnin on korvattu sähkömoottorilla. Vaihdot tuntuvat hiukan, mutta eivät merkittävästi. Voimalinjan ansiosta hybridillä on myös kohtuulliset vetomassat. Ensi vuonna tarjolle tulee myös aina nelivetoinen 265 hevosvoiman lataushybridiversio pääpiirteittäin samasta voimalinjasta. Mallille lupaillaan noin 53 kilometrin sähköajoa yhdellä latauksella. 202 hv:n dieselvoimalinja on sekin tarjolla aina nelivetoisena. Versio on suunnattu paljon ajaville, jotka vaativat autolta mahdollisuutta hiukan painavampiin perävaunuihin. Vaihteistona on uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkin-automaatti. Alusta on tasapainoisesti pehmeänpuoleinen myös Ouninpohjan kuopissa, eikä äänieristyksessäkään ole moitittavaa. Ohjaustunto on olematon mutta ohjaus luonteeltaan lineaarinen, sopivasti painotettu ja kohtuullisesti keskittävä. Uusi Sorento on vilkaisemisen arvoinen vaihtoehto tämän kokoluokan autoa tarvitsevalle. Ei ihme, että Kia arvioi nipistävänsä asiakkaita myös lokeronsa ulkopuolelta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Päivitetty 18.11.2020: täsmennetty maavaraa koskevaa ilmaisua Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid AWD Business Luxury AT 5-p. Hinta alkaen 63 188 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 262 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 44 kW (60 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 169 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4810 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2815 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1650 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe