1.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic GT-Line on liiankin innokas kevythybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic -mallistoa jatkettiin GT-Line -versiolla. Hyvää: pirteys, turvavarustelu, kulutus, takuu. Huonoa: kevythybridin nykiminen, ristiseläntuen puute. Oudosti aina uuden auton alle saatuaan huomiota kiinnittää samanlaisiin. Muutaman päivän otannalla Kia Stonic on yleistynyt pääkaupunkiseudulla kiitettävästi. Pienten ulkomittojen tuoma ketteryys, lisäkorkeuden helpottama sisäänkäynti ja konstailematon tekniikka kuorrutettuna varustelulla ja pitkällä takuulla viehättää ostajia. Lisähoukutukseksi mallistoon on nyt lisätty muista Kia-malleista tuttu ajatuksia urheilulliseen suuntaan luotsaava GT-line.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullinen ulkonäkömuutosGT-linen urheilullisuus rajoittuu näyttävyyteen. Maski ja etupuskurin ilmanotot ovat räyhäkkäämmät, ja takapuskurin diffuusorin lisäksi pakoputken ulostulot ovat silmänlumetta, pakoputki ei edes ulotu niihin asti.Sisällä erot ovat vieläkin vähäisempiä somisteita. Muutoin varustelu ja puolinahkaverhoilu ovat yhtenevät tähän asti kalleimman TX-varustelun kanssa, vain ristiseläntukea jää kaipaamaan. Vauhdikkaamman ulkonäön lisähinta on edullinen 300 euroa, pelkkä värillinen kattokin on satasen enemmän. Hintaa GT-linelle kuitenkin kertyy, koska sen saa vain tuohon TX-huippumalliin. GT-linen hintaa nostaa myös se, että sen saa vain tehokkaimman 120-hevosvoimaisen moottorin ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Moottori on kuitenkin sama litrainen kolmisylinterinen kuin kaikissa Stoniceissa, 20 hevosen lisäteho ei juuri näy suoritusarvoissa eikä potki GT-versiolta odotetulla tavalla.Normaalikäyttöön moottori on aivan erinomaisen pirteä ja sivistynyt käynniltään. Ajettavuuskin on parhaimmillaan rauhallisessa menossa, vaikka matalaprofiilirenkaiden ote tiehen ja topakka jousitus muuta vihjaisivatkin. Onneksi taloudellinenKauneusvirheen voimalinjan ominaisuuksiin tuo kuitenkin kevythybriditekniikka, joka ottaa hihnan välityksellä talteen liike-energiaa hidastuksista ja alamäistä käyttääkseen sen sitten liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä avustamaan. Energian talteenotto tarraa kiinni pienellä viiveellä ja innokkaasti aiheuttaen ylimääräisen nykäyksen. Vaihtoehtoisena säästöstrategiana järjestelmällä on rullaaminen moottori sammutettuna.Moottorilla jarruttamisen ja rullaamisen valinta vaikuttaa ajoittain arpapeliltä. Ilmeisesti järjestelmä huolehtii enemmän pienen hybridiakkunsa varaustasosta kuin meneillään olevasta ajotilanteesta. Vinkkejä toivotusta strategiasta voi yrittää vihjailla erittäin herkällä kaasujalalla, mutta ei se näytä sujuvan vakionopeudensäätimeltäkään mäkisessä maastossa tai jonoajossa. Joka tapauksessa järjestelmä onnistuu päätarkoituksessaan polttoaineen säästössä, ilmoitettu keskikulutus 5,7 l/100 km on helppo saavuttaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid 120 hv GT-Line Design DCT Hinta alkaen 19 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 315 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous