1.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic GT-Line on liiankin innokas kevythybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stonic -mallistoa jatkettiin GT-Line -versiolla. Hyvää: pirteys, turvavarustelu, kulutus, takuu. Huonoa: kevythybridin nykiminen, ristiseläntuen puute. Oudosti aina uuden auton alle saatuaan huomiota kiinnittää samanlaisiin. Muutaman päivän otannalla Kia Stonic on yleistynyt pääkaupunkiseudulla kiitettävästi. Pienten ulkomittojen tuoma ketteryys, lisäkorkeuden helpottama sisäänkäynti ja konstailematon tekniikka kuorrutettuna varustelulla ja pitkällä takuulla viehättää ostajia. Lisähoukutukseksi mallistoon on nyt lisätty muista Kia-malleista tuttu ajatuksia urheilulliseen suuntaan luotsaava GT-line.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullinen ulkonäkömuutosGT-linen urheilullisuus rajoittuu näyttävyyteen. Maski ja etupuskurin ilmanotot ovat räyhäkkäämmät, ja takapuskurin diffuusorin lisäksi pakoputken ulostulot ovat silmänlumetta, pakoputki ei edes ulotu niihin asti.Sisällä erot ovat vieläkin vähäisempiä somisteita. Muutoin varustelu ja puolinahkaverhoilu ovat yhtenevät tähän asti kalleimman TX-varustelun kanssa, vain ristiseläntukea jää kaipaamaan. Vauhdikkaamman ulkonäön lisähinta on edullinen 300 euroa, pelkkä värillinen kattokin on satasen enemmän. Hintaa GT-linelle kuitenkin kertyy, koska sen saa vain tuohon TX-huippumalliin. GT-linen hintaa nostaa myös se, että sen saa vain tehokkaimman 120-hevosvoimaisen moottorin ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Moottori on kuitenkin sama litrainen kolmisylinterinen kuin kaikissa Stoniceissa, 20 hevosen lisäteho ei juuri näy suoritusarvoissa eikä potki GT-versiolta odotetulla tavalla.Normaalikäyttöön moottori on aivan erinomaisen pirteä ja sivistynyt käynniltään. Ajettavuuskin on parhaimmillaan rauhallisessa menossa, vaikka matalaprofiilirenkaiden ote tiehen ja topakka jousitus muuta vihjaisivatkin. Onneksi taloudellinenKauneusvirheen voimalinjan ominaisuuksiin tuo kuitenkin kevythybriditekniikka, joka ottaa hihnan välityksellä talteen liike-energiaa hidastuksista ja alamäistä käyttääkseen sen sitten liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä avustamaan. Energian talteenotto tarraa kiinni pienellä viiveellä ja innokkaasti aiheuttaen ylimääräisen nykäyksen. Vaihtoehtoisena säästöstrategiana järjestelmällä on rullaaminen moottori sammutettuna.Moottorilla jarruttamisen ja rullaamisen valinta vaikuttaa ajoittain arpapeliltä. Ilmeisesti järjestelmä huolehtii enemmän pienen hybridiakkunsa varaustasosta kuin meneillään olevasta ajotilanteesta. Vinkkejä toivotusta strategiasta voi yrittää vihjailla erittäin herkällä kaasujalalla, mutta ei se näytä sujuvan vakionopeudensäätimeltäkään mäkisessä maastossa tai jonoajossa. Joka tapauksessa järjestelmä onnistuu päätarkoituksessaan polttoaineen säästössä, ilmoitettu keskikulutus 5,7 l/100 km on helppo saavuttaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Stonic 1.0 T-GDI Mild-Hybrid 120 hv GT-Line Design DCT Hinta alkaen 19 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 315 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous