2.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Klassikon vetovoima tallella – Volkswagen Beetle Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Beetle Cabriolet on persoonallinen ja hauska. Jos tilantarve on vähäinen, mutta huomiontarve suuri, se onnistuu tällä avoautolla. Hyvää: Persoonallisuus, laatu, varusteet, retrotunnelma. Huonoa: Takatilat sekä tavaratila, suorituskyky. Avoautoissa on kummallinen vetovoima. Katto alhaalla ympäröivä luonto ja kaupungin vilinä tulevat lähemmäksi ja melkein iholle asti. Aamukasteinen peltoaukea tuoksuu nenässä, samoin maatilan navetan tuoksu.Beetlen koeajo ajoittui jo pitkälle ehtineen syksyn koleuteen. Siitä huolimatta sinnittelin työmatkat katto alas laskettuna. Lämmityslaite täysillä sekä taakse nostettu tuulisuojaverkko tekivät ajamisesta jopa siedettävää. Kesän lämmössä Beetle Cabriolet on kuitenkin parhaimmillaan. Katto päällä se on toisaalta myös lämmin ympärivuotinen kulkupeli. Siitä ei ole epäilystäkään, sillä kangaskaton kerrosrakenne on riittävä lämpöeriste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatto päälle 10 sekunnissaVolkswagen Beetle Cabrioletin ohjaamo kohtalaisen vedoton kuten modernissa avoautossa pitääkin olla. Mukava matkanteko tosin edellyttää sivulasien olevan ylhäällä ja lisävarusteena saatavan tuulisuojaverkon pitää olla paikoillaan. Tuulisuojalle on oma säilytyspaikka tavaratilan katossa. Katto ylhäällä Beetlen ohjaamo on hiljainen ja suhinoita ei kuulu edes moottoritienopeuksissa. Se kertoo laadusta. Kori on myös erittäin vääntöjäykkä. Katto nousee ja laskee sähköllä 10 sekunnissa. Laskostettu katto jää osittain näkyviin takaluukun päälle kuten tälle mallille on aina ollut ominaista. Tästäkin huolimatta tavaratila on erittäin pieni ja matkatavaroille onkin syytä varata lisätilaa takapenkiltä.Tukalat tilat takapenkilläLapset rakastavat avoautoja. Katon laskeminen on kerta toisensa jälkeen elämys, sillä taivaalla riittää mielikuvitukselle tilaa ja pilvien vilinä riittää mainiosti ajankuluksi. Ei haittaa, vaikka sivuille ei näkisikään mitään. Beetlen takapenkki on muotoiltu kahdelle ja siellä istutaan syvällä. Selkänoja on pysty ja jalkatilaa niukasti. Aikuinen ei sinne mahdu kuin tilapäisesti. Ainakin mainosten ihania monen hengen roadtrippejä kannattaa harkita uudelleen.1.2 TSI bensiinimoottoriSuomen tuontiohjelmassa on vain yksi moottorivaihtoehto. 115 hevosvoiman bensiiniturbo DSG-automaatilla. Manuaalivaihteistoa ei ole tarjolla. Miksi olisikaan, sillä automaattivaihteiston helppous kuuluu olennaisesti leppoisaan avoautoiluun. 1.2 litran bensiinimoottori tekee tehtävänsä kohtuullisesti. Ohitustilanteissa on kuitenkin syytä käyttää DSG-vaihteistoa herättelevää sport-asentoa. Näyttävistä teippiraidoista huolimatta Beetle Cabriolet ei ole mikään urheiluauto. Lisämittariston ajanottokello on tässä yhteydessä lähinnä koominen. Volkswagen Beetle Cabriolet saa hyvälle tuulelle tilapuutteista huolimatta. Se on hauska avoauto, jossa on riittävät tilat kahdelle aikuiselle. Auton ajo-ominaisuudet ovat mainiot, samoin sen mukavuus ja varustelu. Beetlessä on elämänmyönteinen tunnelma, joka huomataan.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Beetle Cabriolet Design 1.2 TSI 77 kW DSG Hinta alkaen 31 962 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 043 € Moottori Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 77 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4278 mm, leveys 1808 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2540 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous