2.12.2017

Koeajo: Klassikon vetovoima tallella – Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet on persoonallinen ja hauska. Jos tilantarve on vähäinen, mutta huomiontarve suuri, se onnistuu tällä avoautolla. Hyvää: Persoonallisuus, laatu, varusteet, retrotunnelma. Huonoa: Takatilat sekä tavaratila, suorituskyky.

Avoautoissa on kummallinen vetovoima. Katto alhaalla ympäröivä luonto ja kaupungin vilinä tulevat lähemmäksi ja melkein iholle asti. Aamukasteinen peltoaukea tuoksuu nenässä, samoin maatilan navetan tuoksu.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Beetlen koeajo ajoittui jo pitkälle ehtineen syksyn koleuteen. Siitä huolimatta sinnittelin työmatkat katto alas laskettuna. Lämmityslaite täysillä sekä taakse nostettu tuulisuojaverkko tekivät ajamisesta jopa siedettävää. Kesän lämmössä Beetle Cabriolet on kuitenkin parhaimmillaan. Katto päällä se on toisaalta myös lämmin ympärivuotinen kulkupeli. Siitä ei ole epäilystäkään, sillä kangaskaton kerrosrakenne on riittävä lämpöeriste.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katto päälle 10 sekunnissa

Volkswagen Beetle Cabrioletin ohjaamo kohtalaisen vedoton kuten modernissa avoautossa pitääkin olla. Mukava matkanteko tosin edellyttää sivulasien olevan ylhäällä ja lisävarusteena saatavan tuulisuojaverkon pitää olla paikoillaan. Tuulisuojalle on oma säilytyspaikka tavaratilan katossa.

Katto ylhäällä Beetlen ohjaamo on hiljainen ja suhinoita ei kuulu edes moottoritienopeuksissa. Se kertoo laadusta. Kori on myös erittäin vääntöjäykkä. Katto nousee ja laskee sähköllä 10 sekunnissa. Laskostettu katto jää osittain näkyviin takaluukun päälle kuten tälle mallille on aina ollut ominaista. Tästäkin huolimatta tavaratila on erittäin pieni ja matkatavaroille onkin syytä varata lisätilaa takapenkiltä.

Tukalat tilat takapenkilläVolkswagen Beetle Cabriolet

Lapset rakastavat avoautoja. Katon laskeminen on kerta toisensa jälkeen elämys, sillä taivaalla riittää mielikuvitukselle tilaa ja pilvien vilinä riittää mainiosti ajankuluksi. Ei haittaa, vaikka sivuille ei näkisikään mitään. Beetlen takapenkki on muotoiltu kahdelle ja siellä istutaan syvällä. Selkänoja on pysty ja jalkatilaa niukasti. Aikuinen ei sinne mahdu kuin tilapäisesti. Ainakin mainosten ihania monen hengen roadtrippejä kannattaa harkita uudelleen.

1.2 TSI bensiinimoottoriVolkswagen Beetle Cabriolet

Suomen tuontiohjelmassa on vain yksi moottorivaihtoehto. 115 hevosvoiman bensiiniturbo DSG-automaatilla. Manuaalivaihteistoa ei ole tarjolla. Miksi olisikaan, sillä automaattivaihteiston helppous kuuluu olennaisesti leppoisaan avoautoiluun. 1.2 litran bensiinimoottori tekee tehtävänsä kohtuullisesti. Ohitustilanteissa on kuitenkin syytä käyttää DSG-vaihteistoa herättelevää sport-asentoa. Näyttävistä teippiraidoista huolimatta Beetle Cabriolet ei ole mikään urheiluauto. Lisämittariston ajanottokello on tässä yhteydessä lähinnä koominen.

Volkswagen Beetle Cabriolet saa hyvälle tuulelle tilapuutteista huolimatta. Se on hauska avoauto, jossa on riittävät tilat kahdelle aikuiselle. Auton ajo-ominaisuudet ovat mainiot, samoin sen mukavuus ja varustelu. Beetlessä on elämänmyönteinen tunnelma, joka huomataan.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen Beetle Cabriolet Design 1.2 TSI 77 kW DSG

Hinta alkaen

31 962 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

36 043 €

Moottori

Bensiinimoottori 1197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

77 kW (115 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

175 Nm (1400–4000 r/min)

Vääntö

175 Nm (1400–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,9 s

Huippunopeus

177 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 4278 mm, leveys 1808 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2540 mm

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat