6.7.2024 Moottoripyörät Koeajo: KTM 990 Duke – raakaa nakuvoimaa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 990 Duke raivoaa keskiluokan nakumarkkinoilla tavalla, johon muut pyörät eivät tällä haavaa yllä. KTM:n ensimmäinen SuperDuke tuotiin markkinoille vuonna 2005. Duke oli ilmestyessään todella härski moottoripyörä. Tuohon maailmanaikaan nakut olivat siveitä moottoripyöriä, eikä termi supernaku ollut vielä vakiintunut arkikäyttöön.Kahdenkymmenen vuoden takainen SuperDuke herätti kauhistusta räävittömällä luonteellaan. Hyvin pitkälti samaan reseptiin luotetaan myös Superittomassa Dukessa, joka on monella tapaa samanlainen kuin vanha 990-kuutioinen. Kuutiot ja tehoreservi täsmäävät. Mutta moni asia on valovuosia paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Moottorin luonne Ketteryys Härski ulkonäkö Liikaa vasta-alkajille Kun KTM ilmoitti uudesta 990-mallista, oli se numeroiden puolesta pienoinen hämmennys. Uusi isompi keskiluokan Duke tuli korvaamaan 890-mallin, mutta tehoeroa kaksikon välillä ei juuri ollut. Mutta kuten niin usein aiemminkin, numerot eivät ole kaikki kaikessa.990 Duken voimanlähde on KTM:n LC8c, eli valmistajan tuttu rivikakkonen. Tässä tapauksessa kuutioita on 947 ja hevosvoimia 123. Vääntö on noussut sadan newtonmetrin tuonne puolelle lukemaan 103 Nm. Etenkin väännön lisääntyminen tuntuu yllättävän selvästi.Tuttu voimantunneVoimanlähde on tyypillinen KTM: terävä, raaka ja brutaali. 990 Duke on kiistatta keskiluokan katutappelija, jonka luonne kutsuu hyödyntämään raakaa voimapotentiaalia. Etenkin vääntömomentti on jo alakierroksilla hämmentävä. Takarengas tuntuu pureutuvan asfalttiin aivan toisella tavalla kuin muissa pyörissä. On hankala uskoa, että pyörästä irtoaa ”vain” 123 hevosvoimaa, sillä tuntuu kuin niitä olisi reippaasti enemmän. Suorana verrokkina esimerkiksi Triumph Street Triple RS tuntuu samalla teholukemalla huomattavasti siveämmältä. Paljosta ollaan velkaa terävälle kaasunvasteelle.Moottori luovuttaa voimansa ala- ja keskikierroksilla, joten kiekkakellon yläpäässä voimaa ei enää ole samalla ylitsevuotavaisella tavalla tarjolla. Ei Duke toki hengetön ole ylärekisterissäkään, mutta terävyys ei ole samanlaista kuin pienemmillä kierroksilla.Voimantunne on pitkälti vastaava kuin SuperDukessa, vaikka superlatiivin omaava sisarmalli onkin edellä hevosvoimissa useamman kymmenen kaakin voimin. Alle 150 km/h vauhdissa 990 tarjoaa tulta ja tappuraa hyvin samalla tavalla kuin isompi sisarus. Kovemmissa vauhdeissa fysiikan lait alkavat vaatia lisää voimaa. Numeroiden perusteella 990 olisi helppoa niputtaa vain uudeksi kehitysversioksi 890-mallista, mutta oikeasti uutta on paljon. Moottorin muutoksen lisäksi uusiksi on mennyt likipitäen koko design, jousitus, takaswingi, ja paljon muuta.Kevyt mutta jämeräVaikka yhtäläisyyksiä luonnollisesti on muihin Duke-malleihin, ovat 990:n muodot omanlaisiaan. KTM:n uusi etuvalodesign on läsnä myös tässä tapauksessa, ja se onkin suurin erottuvuustekijä vanhoihin malleihin verrattuna. Mallissa on paljon sukunäköä SuperDuken kanssa ja 990 on lähempänä isoveljeään kuin 790– ja 890–fiilistä.990 on järeä, vaikka kiloissa ollaan edelleen lähempänä pikkusisaruksia kuin kuninkuusluokan 1390:ä. Painoa on parikymmentä kiloa vähemmän kuin SuperDukessa. Se tekee käytöksestä ketterämpää ja terävämpää. Esimerkiksi radalla 990 on huomattavasti rennompi ja kevyempää.Harrastusmaista rata-ajoa silmällä pitäen 990 Duke tarjoaa paljon, mutta ei silti aivan samaa kuin 890 Duke R. Alusta on säädettävissä laajasti, ja jarrut tarjoavat paljon voimaa. Runko toimii hyvin nopeissa suunnanmuutoksissa, ja ajoasento on sporttisen rento.WP:n valmistamassa alustassa on tätä nykyä selkeästi vähemmän säätövaraa. Tai oikeammin pykäliä. Sisään- ja ulosvaimennuksen säätö on viisiportainen, kun aiemmin klikkejä taisi olla yli tuplat lisää. Ratkaisu on monelle hyvä, sillä parilla klikillä vaikutus on tätä nykyä selkeämpi.KTM on aina panostanut elektroniikkaan, eikä 990 ole tässä poikkeus. Pyörässä on molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, säädettävät moottorikartat, kaarre-ABS ja tyylikäs TFT-näyttö. Lisäksi saatavilla on vakionopeudensäädin, joka toimii erittäin hyvin nakupyörässä.990 Duke on monessa suhteessa keskiluokan nakupyörien puhuttelevin kisaaja. Julma voimantunne on kadulla ajaessa vertaansa vailla. Moottorinohjaus ei ole kokemattomille kuskeille kaikkein armollisin, mutta mikäli haussa on luonteikas katupyörä, vastaa Kotari huutoon.Yksi huono puoli pyörässä on. Brutaali luonne houkuttelee hyödyntämään suorituskykyä. Ja kun ykkösvaihteella saa kelattua ylinopeuden useimmilla teillä, kannattaa kaasukäden kanssa olla varuillaan. Siksi höyryt kannattaa käydä päästämässä pois moottoriradalla. KTM 990 Duke 2-SYL. RIVIMOOTTORI 947 cm3, Nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto Teho 90 kW (123 hv) / 9 250 r/min Vääntö 103 Nm / 7 750 r/min Mitat Istuinkorkeus 825 mm Akseliväli 1476 mm Polttonestesäiliö 14,8 l Massa kuivana 179 kg Rengaskoko edessä 120/70–17 takana 180/55–17 Takuu 2 vuotta Hinta 20 074 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.1.2025 Moottoripyörät KTM luottaa 1390 kuutioon – mörkömoottori venyy GT:hen ja Adventureen 6.11.2024 Moottoripyörät KTM 990 Duke R on uusi katujen rankaisija 10.5.2024 Moottoripyörät KTM 990 RC R – tulossa sekä katu- että rataversio 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 8.11.2023 Ajoneuvot Täysin uusi KTM 990 Duke – Duke-malliston 30-vuotisjuhlan kunniaksi 18.9.2023 Ajoneuvot Valmistusmäärä vain 700 kappaletta – KTM 890 Adventure R Rally 16.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 SMT – syntynyt rellestämään 17.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 Adventure R – huipulla on yksinäistä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”