10.5.2024

KTM 990 RC R – tulossa sekä katu- että rataversio

Kuva KTM

KTM tuo ensi vuoden alussa markkinoille katetun täysverisen sporttipyörän 15 vuoden tauon jälkeen. 

Kun KTM kymmenen vuotta sitten julkisti hankkeensa kehittää MotoGP-luokan prototyyppipyörä ja osallistua ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan, on siitä lähtien odotettu milloin itävaltalaismerkki rakentaa myös katukäyttöön sopivan katetun sporttimallin. Nyt se vihdoin virallista, joskin valmis pyörä esitellään vasta vuoden 2025 alussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MotoGP-luokasta ulkonäköä ja aeroa, ei moottoritekniikkaa

Vaikka uutuuden mallimerkintä on 990 RC R, niin moottorilla ei ole mitään tekemistä MotoGP-pyörän 1000-kuutioisen V4-moottorin kanssa. Tulevan mallin voimanlähde on 947-kuutioinen, LC8c-rivikakkosmoottori, eli periaatteessa sama jota KTM käyttää 990 Dukessa. Kun Duken teho- ja vääntölukemat ovat 123 hevosvoimaa ja 103 newtonmetriä, niin 990 RC R:n vastaavat lukemat ovat 128 ja 103. 

Kilparadoille jo tänä vuonna

Vastoin nykyistä keskiluokan arkisporttilinjaa KTM rakentaa uutuudesta täysverisen supersportin, joka tulee saataville sekä katulaillisena että rataversiona. KTM aikoo kilpailla jo tänä vuonna joissakin Euroopan Supersport-luokan kisoissa uutuudella villin kortin turvin. Oletettavaa on, että ensi vuonna se nähdään myös Supersport-luokan MM-sarjassa, vaikkei asiaa vielä olekaan vahvistettu. 

Pyörän nyt julkaistuissa kuvissa ulkomuoto jää mielenkiintoisten väritysten takia vielä osittain arvoitukseksi, tai toisaalta aivan lopullista tuotantomallin ulkonäköä ei välttämättä ole vielä edes lyöty lukkoon. Kuvien perusteella on kuitenkin nähtävillä selvä sukulaisuus vuonna 2008 esiteltyyn RC8-malliin, toki 2020-luvun twistillä.  

Kiska Design luopui periaatteistaan - sittenkin siivekkeet

On yleisesti tiedossa, että KTM:n muotoilusta pitkään vastannut Kiska Design on johdonmukaisesti vastustanut MotoGP-tyylisten siipien käyttöä tuotantomalleissa. Esimerkiksi uudessa 190-hevosvoimaisessa 1390 Super Duke R:ssäkään ei siipiä ole, vaikka kovimmat kilpailijat sellaisia käyttävät ja niiden etuja hehkuttavat. Nyt on kuitenkin jouduttu antamaan periksi, ja 990 RC R:n silhuettia koristavat hyvin MotoGP-tyyliset siipirakenteet ajovalon molemmin puolin. Muutenkin KTM sanoo hyödyntäneensä suunnittelussa MotoGP-luokan RC16-pyörästä saatuja kokemuksia. 

990 RC R:n LC8c-moottori painaa 57 kilogrammaa. Runko on merkille tuttuun tapaan teräsrakenteinen, apurunko painevalettua alumiinia ja keulakulmaksi kerrotaan 25 astetta. Painojakauma on etupainotteinen, jalkatapit säädettävät ja samoin WP Apex Open Cartridge -jousitus on täysin säädettävissä. Kaikki tämä tähtää hyviin rata-ajo-ominaisuuksiin ja mahdollisimman koviin kierrosaikoihin. Kaikki tämä myös sopii hyvin KTM:n viljelemän ”ready to race” -sloganin kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat