10.5.2024 Moottoripyörät KTM 990 RC R – tulossa sekä katu- että rataversio Teksti Janne Huhtala Kuva KTM Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM tuo ensi vuoden alussa markkinoille katetun täysverisen sporttipyörän 15 vuoden tauon jälkeen. Kun KTM kymmenen vuotta sitten julkisti hankkeensa kehittää MotoGP-luokan prototyyppipyörä ja osallistua ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan, on siitä lähtien odotettu milloin itävaltalaismerkki rakentaa myös katukäyttöön sopivan katetun sporttimallin. Nyt se vihdoin virallista, joskin valmis pyörä esitellään vasta vuoden 2025 alussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MotoGP-luokasta ulkonäköä ja aeroa, ei moottoritekniikkaa Vaikka uutuuden mallimerkintä on 990 RC R, niin moottorilla ei ole mitään tekemistä MotoGP-pyörän 1000-kuutioisen V4-moottorin kanssa. Tulevan mallin voimanlähde on 947-kuutioinen, LC8c-rivikakkosmoottori, eli periaatteessa sama jota KTM käyttää 990 Dukessa. Kun Duken teho- ja vääntölukemat ovat 123 hevosvoimaa ja 103 newtonmetriä, niin 990 RC R:n vastaavat lukemat ovat 128 ja 103. Kilparadoille jo tänä vuonna Vastoin nykyistä keskiluokan arkisporttilinjaa KTM rakentaa uutuudesta täysverisen supersportin, joka tulee saataville sekä katulaillisena että rataversiona. KTM aikoo kilpailla jo tänä vuonna joissakin Euroopan Supersport-luokan kisoissa uutuudella villin kortin turvin. Oletettavaa on, että ensi vuonna se nähdään myös Supersport-luokan MM-sarjassa, vaikkei asiaa vielä olekaan vahvistettu. Pyörän nyt julkaistuissa kuvissa ulkomuoto jää mielenkiintoisten väritysten takia vielä osittain arvoitukseksi, tai toisaalta aivan lopullista tuotantomallin ulkonäköä ei välttämättä ole vielä edes lyöty lukkoon. Kuvien perusteella on kuitenkin nähtävillä selvä sukulaisuus vuonna 2008 esiteltyyn RC8-malliin, toki 2020-luvun twistillä. Kiska Design luopui periaatteistaan - sittenkin siivekkeet On yleisesti tiedossa, että KTM:n muotoilusta pitkään vastannut Kiska Design on johdonmukaisesti vastustanut MotoGP-tyylisten siipien käyttöä tuotantomalleissa. Esimerkiksi uudessa 190-hevosvoimaisessa 1390 Super Duke R:ssäkään ei siipiä ole, vaikka kovimmat kilpailijat sellaisia käyttävät ja niiden etuja hehkuttavat. Nyt on kuitenkin jouduttu antamaan periksi, ja 990 RC R:n silhuettia koristavat hyvin MotoGP-tyyliset siipirakenteet ajovalon molemmin puolin. Muutenkin KTM sanoo hyödyntäneensä suunnittelussa MotoGP-luokan RC16-pyörästä saatuja kokemuksia. 990 RC R:n LC8c-moottori painaa 57 kilogrammaa. Runko on merkille tuttuun tapaan teräsrakenteinen, apurunko painevalettua alumiinia ja keulakulmaksi kerrotaan 25 astetta. Painojakauma on etupainotteinen, jalkatapit säädettävät ja samoin WP Apex Open Cartridge -jousitus on täysin säädettävissä. Kaikki tämä tähtää hyviin rata-ajo-ominaisuuksiin ja mahdollisimman koviin kierrosaikoihin. Kaikki tämä myös sopii hyvin KTM:n viljelemän ”ready to race” -sloganin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 14.4.2024 Moottoripyörät KTM tarjoaa pidemmän takuun maksuttomasti 8.11.2023 Ajoneuvot Täysin uusi KTM 990 Duke – Duke-malliston 30-vuotisjuhlan kunniaksi 18.9.2023 Ajoneuvot Valmistusmäärä vain 700 kappaletta – KTM 890 Adventure R Rally 16.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 SMT – syntynyt rellestämään 17.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 Adventure R – huipulla on yksinäistä 14.5.2023 Ajoneuvot KTM 890 SMT – Supermoto matkaominaisuuksilla palaa KTM:n mallistoon 31.3.2023 Ajoneuvot KTM 1290 Super Duke RR – olisiko hevosvoima per kilo tarpeeksi? 27.3.2022 Ajoneuvot KTM 790 Duke palaa täyttämään aukkoa mallistossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle