14.11.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä Teksti Tuomas Rajala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover Sport saattaa hyvinkin olla maailman mukavin automalli. Kun musta Range Rover Sport matelee rauhallisesti pimeässä parkkihallissa, on vaikea välttää yhtymäkohtia rikoselokuvien autokuvastoon. Valkokankaalla Rangen sisuksista nousee joukko korstoja, mutta tällä kertaa sisällä on keski-ikäinen autotoimittaja ja takapenkillä liuta jälkikasvua.Range Roverin tenho on helppoa ymmärtää niin täysikokoisena kuin sirompana Sport-versiona. Molemmat ovat autoja, joiden ohjaamossa tuntee itsensä hieman paremmaksi ihmiseksi. Tai oikeastaan aika paljon paremmaksi.Land Roverin luksus-SUV:t ovat suosittuja autoja piireissä, joissa taloudellinen tilanne ei ole jokapäiväistä selviytymistaistelua. Tavallisen palkansaajan ei kannata vaivata päätään miettimällä minkä automallin Land Roverin katalogista itselleen haluaisi, sillä lompakon nyörit tuskin venyvät brittiläiseen luksukseen.Sportti-Rangen hienous ei perustu pelkästään sen luomaan statukseen. Kyseessä on vähintäänkin yksi maailman mukavimmista automalleista, ellei se kaikkein mukavin. Land Rover on varustettu ilma-alustalla ja muhkealla hybridimoottorilla. Ah, kyyti on ihanaa. Alusta on sanoiksi puettuna elämys. Range Rover Sport tuntuu leijuvan ilmapatjan päällä, mutta vain sanan positiivisessa merkityksessä. Olen päässyt koeajamaan selkeästi hintavampia luksusautoja, mutta mukavuudessa yksikään ei ole voittanut Range Sportia. Ei siltikään, että hintalapussa on ollut 300 000 euroa enemmän.Vaikka jousituksen tuntuma on pehmeä, ei se ole pelkkää hattaraa. Kyseessä on nimittäin oikeasti maastokelpoinen automalli. Range Sportin voi viedä metsään sen enempää asiaa miettimättä. Routaiset mökkitiet ovat Land Roverilla yhdellä haukulla nielaistava alkupala.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuri ja pieni SUVIsokokoinen auto tuntuu samaan aikaan mittaansa pienemmältä ja suuremmalta. Pieneksi sen tekee nelipyöräohjaus, jonka ansiosta järkälemäinen SUV kääntyy ketterästi ympäri pienessä tilassa. Suuremmaksi taas massa, joka näyttää olemassaolonsa erityisesti liukkaassa ympäristössä.Voimalinjaan on tarjolla neljä vaihtoehtoa, joista useimmille löytynee se omin. Häijyin tapaus on 4,4-litrainen tuplasti ahdettu V8, joka tuottaa vetäville pyörille 635 hevosvoiman tehoreservin. Tuossa padassa sähköistystä ei ole sen kummemmin ajateltu, ja pääpaino on tunnelmassa ja suorituskyvyssä.Kovin laimeaksi ei lataushybridiäkään voi sanoa, sillä koeajettu P460e tarjoaa 460 hevosvoimaa ja 660 Nm. Konepellin alla on suora kuutoskone, jonka tehonpuutetta paikkaillaan 218 hevosvoimaa kehittävällä sähkömoottorilla. 2700 kiloa lingotaan satasen 5,5 sekunnissa.Vastaavat kiihdytyslukemat tarjoillaan myös bensiinikäyttöisellä kevythybridiversiolla. Tarjolla on vielä neljäskin vaihtoehto: diesel-kevythybridi D300. Aivan laiskimmasta päästä ei tuokaan moottori ole, sillä 300 hevosvoimaa riittänee useimmille.Ladattavaa edullisuuttaKoeajossa ollut ladattava hybridimalli P460e tarjoaa parhaan vastineen rahalle, sillä kotimaan autoverotus tykkää alhaisista CO2-luvuista. Autoveroa kannetaan 17 gramman CO2:n mukaan, joten koeajoauton tapauksessa summaksi muodostuu 3970 euroa. V8-moottorilla summa on piirun verran suurempi: 95 447 euroa. Aivan Corolla-luokassa hinta ei alhaisesta verosta huolimatta ole. P460e Plug-in Hybrid SE -malli maksaa perusvarusteisena 117 300 euroa, mutta lisävarustelistaa on tämän yksilön kohdalla katseltu hieman kattavammin. Loppulaskussa seisoo 140 070 euroa. Suurimman lisäyksen siihen tekee Stormer Handling -paketti, joka tuo mukanaan erinomaisen nelipyöräohjauksen ja ilma-alustan.Mukava ohjaamo on myös tyylikäs, sillä kokonaisuus on verhottu Windsor-nahkaan. Keskiruskea nahkasisusta on oiva valinta tuomaan sisustaan ajatonta tyylikkyyttä. Ohjaamossa viihtyy jokaisella istuimella, mutta etenkin kuskin penkki on valtaistuin, jolta nouseminen kismittää.Land Roverin uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmä toimii hyvin, mutta vaatii alkuun hieman opettelua. Kun sen kanssa pääsee sinuiksi, toimii homma hyvin. Jopa raivostuttava ylinopeusvaroitus on helppo hoitaa pois päiviltä ohjauspyörässä olevasta napista.Ranger Rover Sportin kohdalla autotoimittajalla on hankala paikka. Autosta olisi aina kiva löytää jokin kehittämisen paikka, mutta Brittein saarilla on tässä tapauksessa pohdittu yksityiskohdat viimeistä piirtoa myöten. Land Rover: Range Rover Sport SE LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 996 cm 3 Automaattivaihteisto 338 kW (460 hv), 660 Nm Akku brutto / netto 38,2 / 31,8 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 50 kW WLTP-kulutus 0,7-0,9 l/100km CO 2 -päästöt 16-20 g/km Toimintamatka sähköllä 122 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s huippunopeus 225 km/h Mitat Pituus 4 946 mm Leveys 2 047 mm Korkeus 1 820 mm Akseliväli 2 997 mm Tavaratila 647 l Omamassa 2 735 kg perävaunu 3 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 5 v / 150 000 km Hinta alkaen 117 300 € koeajoauto 140 070 € Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 19.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Defender 130 D300 – nopeusrajoitettua verokikkailua 29.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P510e -lataushybridi on täydellisesti jakautunut persoona 25.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport, tuo talven kukistaja 7.11.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Range Rover PHEV – Luksusmaasturi jaksaa 100 kilometriä alle litralla 31.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Sport – harkitumpaa ylellisyyttä 8.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover jaksaa viehättää viidennessäkin sukupolvessa 21.5.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Range Rover – Seitsemän miljoonan työtunnin tulos 7.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Evoque P300e parani piuhan myötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?