14.11.2024

Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä

Kuva Jari Saarentaus

Range Rover Sport saattaa hyvinkin olla maailman mukavin automalli.

Kun musta Range Rover Sport matelee rauhallisesti pimeässä parkkihallissa, on vaikea välttää yhtymäkohtia rikoselokuvien autokuvastoon. Valkokankaalla Rangen sisuksista nousee joukko korstoja, mutta tällä kertaa sisällä on keski-ikäinen autotoimittaja ja takapenkillä liuta jälkikasvua.

Range Roverin tenho on helppoa ymmärtää niin täysikokoisena kuin sirompana Sport-versiona. Molemmat ovat autoja, joiden ohjaamossa tuntee itsensä hieman paremmaksi ihmiseksi. Tai oikeastaan aika paljon paremmaksi.

Land Roverin luksus-SUV:t ovat suosittuja autoja piireissä, joissa taloudellinen tilanne ei ole jokapäiväistä selviytymistaistelua. Tavallisen palkansaajan ei kannata vaivata päätään miettimällä minkä automallin Land Roverin katalogista itselleen haluaisi, sillä lompakon nyörit tuskin venyvät brittiläiseen luksukseen.

Sportti-Rangen hienous ei perustu pelkästään sen luomaan statukseen. Kyseessä on vähintäänkin yksi maailman mukavimmista automalleista, ellei se kaikkein mukavin. Land Rover on varustettu ilma-alustalla ja muhkealla hybridimoottorilla. Ah, kyyti on ihanaa.

Alusta on sanoiksi puettuna elämys. Range Rover Sport tuntuu leijuvan ilmapatjan päällä, mutta vain sanan positiivisessa merkityksessä. Olen päässyt koeajamaan selkeästi hintavampia luksusautoja, mutta mukavuudessa yksikään ei ole voittanut Range Sportia. Ei siltikään, että hintalapussa on ollut 300 000 euroa enemmän.

Vaikka jousituksen tuntuma on pehmeä, ei se ole pelkkää hattaraa. Kyseessä on nimittäin oikeasti maastokelpoinen automalli. Range Sportin voi viedä metsään sen enempää asiaa miettimättä. Routaiset mökkitiet ovat Land Roverilla yhdellä haukulla nielaistava alkupala.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuri ja pieni SUV

Isokokoinen auto tuntuu samaan aikaan mittaansa pienemmältä ja suuremmalta. Pieneksi sen tekee nelipyöräohjaus, jonka ansiosta järkälemäinen SUV kääntyy ketterästi ympäri pienessä tilassa. Suuremmaksi taas massa, joka näyttää olemassaolonsa erityisesti liukkaassa ympäristössä.

Voimalinjaan on tarjolla neljä vaihtoehtoa, joista useimmille löytynee se omin. Häijyin tapaus on 4,4-litrainen tuplasti ahdettu V8, joka tuottaa vetäville pyörille 635 hevosvoiman tehoreservin. Tuossa padassa sähköistystä ei ole sen kummemmin ajateltu, ja pääpaino on tunnelmassa ja suorituskyvyssä.

Kovin laimeaksi ei lataushybridiäkään voi sanoa, sillä koeajettu P460e tarjoaa 460 hevosvoimaa ja 660 Nm. Konepellin alla on suora kuutoskone, jonka tehonpuutetta paikkaillaan 218 hevosvoimaa kehittävällä sähkömoottorilla. 2700 kiloa lingotaan satasen 5,5 sekunnissa.

Vastaavat kiihdytyslukemat tarjoillaan myös bensiinikäyttöisellä kevythybridiversiolla. Tarjolla on vielä neljäskin vaihtoehto: diesel-kevythybridi D300. Aivan laiskimmasta päästä ei tuokaan moottori ole, sillä 300 hevosvoimaa riittänee useimmille.

Ladattavaa edullisuutta

Koeajossa ollut ladattava hybridimalli P460e tarjoaa parhaan vastineen rahalle, sillä kotimaan autoverotus tykkää alhaisista CO2-luvuista. Autoveroa kannetaan 17 gramman CO2:n mukaan, joten koeajoauton tapauksessa summaksi muodostuu 3970 euroa. V8-moottorilla summa on piirun verran suurempi: 95 447 euroa.

Aivan Corolla-luokassa hinta ei alhaisesta verosta huolimatta ole. P460e Plug-in Hybrid SE -malli maksaa perusvarusteisena 117 300 euroa, mutta lisävarustelistaa on tämän yksilön kohdalla katseltu hieman kattavammin. Loppulaskussa seisoo 140 070 euroa. Suurimman lisäyksen siihen tekee Stormer Handling -paketti, joka tuo mukanaan erinomaisen nelipyöräohjauksen ja ilma-alustan.

Mukava ohjaamo on myös tyylikäs, sillä kokonaisuus on verhottu Windsor-nahkaan. Keskiruskea nahkasisusta on oiva valinta tuomaan sisustaan ajatonta tyylikkyyttä. Ohjaamossa viihtyy jokaisella istuimella, mutta etenkin kuskin penkki on valtaistuin, jolta nouseminen kismittää.

Land Roverin uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmä toimii hyvin, mutta vaatii alkuun hieman opettelua. Kun sen kanssa pääsee sinuiksi, toimii homma hyvin. Jopa raivostuttava ylinopeusvaroitus on helppo hoitaa pois päiviltä ohjauspyörässä olevasta napista.

Ranger Rover Sportin kohdalla autotoimittajalla on hankala paikka. Autosta olisi aina kiva löytää jokin kehittämisen paikka, mutta Brittein saarilla on tässä tapauksessa pohdittu yksityiskohdat viimeistä piirtoa myöten.

Land Rover: Range Rover Sport SE

LATAUSHYBRIDI, neliveto

6-syl. bensiinimoottori 2 996 cm 3

Automaattivaihteisto

338 kW (460 hv), 660 Nm

Akku brutto / netto 38,2 / 31,8 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 50 kW

WLTP-kulutus 0,7-0,9 l/100km

CO 2 -päästöt 16-20 g/km

Toimintamatka sähköllä 122 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s

huippunopeus 225 km/h

Mitat

Pituus 4 946 mm

Leveys 2 047 mm

Korkeus 1 820 mm

Akseliväli 2 997 mm

Tavaratila 647 l

Omamassa 2 735 kg

perävaunu 3 000 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 5 v / 150 000 km

Hinta alkaen 117 300 €

koeajoauto 140 070 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat