10.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: latausjohto sopii Jaguar E-Pace P300e:hen kuin häntä kissaeläimelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar E-Pace päivitettiin, ja mallistoon lisättiin lataushybridivoimalinja. Hyvää: sisusta, mukavuus, voimalinja. Huonoa: yksivaihelataus. Vuonna 2017 ensiesitelty Jaguar E-Pace on edennyt mallikaarensa puoliväliin, ja on nyt elämänsä vedossa. Ulkoiset tyylimuutokset ovat verrattain maltilliset – pokkaukset ovat hiukan määrätietoisempia – mutta sisustassa ja pinnan alla on tapahtunut paljon.Kojelautaa hallitsee nyt suurehko 11,4-tuumainen Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Suuri näyttökoko sopii JLR:n uudelle järjestelmälle hyvin. Samalla Jaguar on päivittänyt sisustusmateriaaleja, joten E-Pace on nyt suorastaan mukava paikka. Pinnan alla on hiottu muun muassa alustan kiinnityspisteitä, hienosäädetty jousitusta ja iskunvaimennusta ja uusittu moottorin tuenta. Loppuviilauksen ansios-ta E-Pace kulkee täsmällisesti ja mukavasti ilman ylimääräisiä liikkeitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta virtaaPäivityksen yhteydessä esiteltiin myös P300e-lataushybridi. Konsernisisarten tavoin bensiinimoottori on Ingenium-perheen 1,5-litrainen kolmisylinterinen, joka joutuu ajoittain tekemään jonkin verran työtä. Uusi moottori on 33 kg kevyempi kuin vastaava nelisylinterinen. Lataushybridissä neliveto on toteutettu taka-akselin 109-hevosvoimaisella sähkömoottorilla ja järjestelmän yhteisteho on 309 hv. 15 kilowattitunnin ajoakku riittää valmistajan mukaan 55 kilometrin täyssähköiseen ajoon, ja koeajon perusteella lukema on myös saavutettavissa.Mielenkiintoisin puoli JLR:n P300e-lataushybrideissä on CCS-pikalataus, jonka 32 kilowatin huipputeho riittää 0–80 % -asiointilataukseen erinomaisesti. Akun täyttyessä latausteho laskee merkittävästi, joten pikalaturissa ei kannata notkua täyteen asti. Type 2 -latauksen huipputeho on 7 kW, joskin vain Suomessa ei-niin-yleisellä 32 A:lla.Malliston suosikkiHinnastossa uusi P300e-lataushybridi asettuu hinnat alkaen P160 MHEV ja D165 MHEV -kevythybridien tuntumaan varustetasoista riippuen. Ostajan kannattaa olla tarkkana, sillä mallistosta löytyy edelleen myös perinteisempi P300-malliversio. Ero Jaguar F-Paceen kutistuu uudistusten myötä entisestään, sillä yllättävän pienen tilaeron lisäksi isoveljen ikä alkaa näkyä nuoremman E-Pacen rinnalla. Rohkeat päivitykset nostavatkin mallin tasolle, jota siltä alun perin odotettiinkin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar E-Pace P300e Plug-In Hybrid R-Dynamic S Hinta alkaen 67 802 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 295 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv). Teho 147 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 540 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 540 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,2 kWh. Lataus: Type 2 7 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 22681 mm Tavaratila: 494–1170 l Omamassa: 2173 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster