26.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h – Erilainen, mutta onnistunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES 300h haastaa Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benzin perusmallit – ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Hyvää: tilat, mukavuus, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä. Etuvetoinen suuri sedan. Sellaisiahan oli markkinoilla jonkin verran vielä vuosikymmen sitten, mutta nyt jäljellä ovat vain isommat perus-Volvot ja Audit. Suuret sedanit tehdään useimmiten BMW:n ja Mercedes-Benzin tyyliin lähtökohtaisesti takavetoisiksi, ja perusrakenteet mitoitetaan kaikkeen nelisylinterisen dieselin ja tuplaturboahdetun V8-voiman välillä – aivan kuten Audikin tekee A6-mallistaan kaikkea aina RS 6:een saakka.Lexus ES ei haasta saksalaismallien hinnastojen unelmaosastoa. Mutta myydyimpään päähän, perusdieseleitä kohtaan, se heittää mielenkiintoisen haasteen. ES:ää valmistetaan vain etuvetoisena, eikä maailmallakaan keulalle asenneta poikittain mitään V6-moottoria hurjempaa. Sen ansiosta matkustamoa on voitu viedä lähemmäs auton keulaa, eikä keskitunnelia ole tarvinnut mitoittaa kardaaniakselille tai voimamoottorin urheilupakoputkistolle. Lopputuloksena ES tarjoaa hulppeat sisätilat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemäs kertaES saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan nyt seitsemännen sukupolvensa myötä; mallin tarina alkoi alkuperäisen LS-edustusauton rinnalla vuonna 1989. Euroopassa ES korvaa mallistossa takavetoisen GS:n, mutta maailmalla molempia myydään rinnakkain. Erilaisia tuotteita erilaisille asiakkaille.Lexuksen edustajat painottavat hiljaisuuden ja mukavuuden eteen tehtyä työtä. Äänieristemattoa on käytetty runsaasti, iskunvaimentimiin on lisätty venttiili pehmentämään suuria töyssyjä ja etuistuimia kehitettiin kolme vuotta. Espanjan Malagan ympäristössä ajettujen ensikoeajojen perusteella lopputulos vakuuttaa. Tilat ja istuinmukavuus ovat erinomaisia niin edessä kuin takanakin, ja ES tarjoaa korkeatasoisen kyydin. Värinät ja tärinät on kitketty pois, ja tienpinnan epätasaisuudet tasoittuvat tehokkaasti. Rengasmeluun otamme kantaa vasta Suomessa, mutta tuulensuhinat ja muut äänihaitat pysyvät miellyttävästi taustalla.Aina hybridiEurooppaan ES:ää tuodaan vain 300h-hybridivoimalinjalla. On omista mieltymyksistä kiinni, onko tämä suuri vahvuus vai heikkous. Bensiinikäyttö, matala kulutus ja sulava portaaton vaihteisto ovat isoja plussia, toisaalta dieselin vääntöön tottuneelle tasakierroksilla työskentelevän ja täyskaasulla vielä hieman raakaäänisen moottorin kuuntelu voi tuntua ainakin alkuun rasittavalta. Portaattoman vaihteiston vuoksi kiihtyvyyttä ei aisti niin selvästi, vaikka 218 hevosvoiman yhteisteho riittääkin vaivattomaan etenemiseen.Sinänsä voimalinja pelaa hienosti ja täysin huomaamattomasti. Hybridiratkaisu noudattaa Toyota-konsernin malleista tuttua perusperiaatetta, mutta pakettia on lyhennetty ja kevennetty vaihtamalla planeettapyörästö kahteen rinnakkaiseen akseliin. Uusi kehitysversio vähentää voimalinjan kuminauhamaista luonnetta.Mukava ja kyvykäsLexuksen ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Ohjausvaste on luonnollinen ja keskialue selkeä. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta suoriutuu silti mainiosti reippaammastakin mutka-ajosta. Parhaimmillaan auto on silti pitkässä matka-ajossa, jossa hyvät istuimet ja kokonaisvaltainen vaivattomuus korostuvat. Viihtyvyyttä voi parantaa ruksaamalla varusteluettelosta Mark Levinsonin äänentoiston, jonka soinnista noin 1 500 euroa on pikkuraha. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyListat kuin katanatLisää sporttisuutta kaipaavat voivat tilata autonsa kahdella F Sport -varustelulla. Autot erottuvat maskeillaan tai esimerkiksi japanilaismiekkojen innoittamilla alumiinilistoillaan. 19-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet jämäköittävät kyytiä jonkin verran – ainakin allekirjoittaneen mielestä perusmallit tarjosivat paremman kumppanin vaivattoman, mutta epäurheilullisen hybridivoimalinjan kanssa.KulttuurierojaLexuksen pikkuseikat voivat toki häiritä saksalaisuuteen tottuneita: tietoviihdejärjestelmän käyttö on edelleen kankeaa, jo vakiovarustein kattavan avustinjoukon löytää mittaristosta kryptisten kirjainten takaa ja niin edelleen. Tottumista vaatinee myös ostoprosessi: Lexuksen räätälöinti on omista tarpeista riippuen joko miellyttävän suoraviivaista tai rasittavan rajoitettua. Mallisto jakautuu viiteen varustetasoon, jotka pääosin määräävät varusteet. Hinnat alkavat Comfortin 49 218 eurosta ja päättyvät Luxuryn 67 955 euroon. Myyntimalliksi odotetaan 56 184 euroa maksavaa Executivea, joka tarjoaa jo pitkän listan herkkuja. Se onkin joustamattoman mallipolitiikan suuri etu: saman arvoisiin saksalaisautoihin nähden Lexuksen varustelu on erittäin kattava. Kattoluukkukin on vakiovaruste.On mielenkiintoista nähdä, kuinka markkinat ottavat Lexus ES:n vastaan. Se on täysin omanlaisensa auto, joka kuitenkin tarjoaa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan kilpailukykyisen vastineen suosituille saksalaisille arvoautoille.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.lexus.com/ES-hybrid Lexus ES 300h Hinta alkaen 49 218 € Moottori Bensiinihybridi 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4975 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”