26.10.2024

Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella

Kuva Manu Tuppurainen

Lotuksen ensimmäisestä sähköautosta on tarjolla kolme eri versiota. R-kirjaimella varustetussa mallissa on lähes 1 000 hevosvoimaa. Se on suorastaan hurjan tehokas.

Lotus Eletre R on superlatiivien auto, ainakin melkein. Sarjavalmisteisista sähköautoista se yltää monella osa-alueella niihin asioihin, mistä voi käyttää superlatiivejä. 

Lotus Eletre R -sähköautossa on yksi markkinoiden suurimpia oleva moottoriteho sekä niiden tarjoama maksimivääntö sekä yksi nopeampia kiihtyvyyksiä nollasta sataan. Auton ajoakku on myös kooltaan ja energiamäärältään yksi suurimpia, kuten myös auton pikalatausteho, millä akkua ladataan. Pyöräkokokin on melkoinen, ihan jokaiseen sähköautoon ei saa 23-tuumaisia pyöriä.

Lotuksen sähköautoilla ei ole tällä hetkellä Suomessa virallista maahantuontia ja Moottorin koeajossa ollut auto oli Suomessa pääkaupunkiseudulla asuvan yksityishenkilön auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nykyään Geelyn omistuksessa

Lotus Eletre -mallisto muodostuu kolmesta eri mallista. Mallit ovat Eletre, Eletre S sekä Eletre R. R-malli on malliston huipulla, ja se on kaikilta osin Eletre-mallistossa nimenomaan se superlatiivien malli.

Lotus Eletre on kehitetty sen nykyisen omistajan, kiinalaisen Geelyn SEA- eli eli Sustainable Experience Architecture -pohjalevylle, josta on edelleen kehitetty Lotukselle Electric Premium Architecture eli EPA-pohjalevy. Esimerkiksi SEA1-alustalle on valmistettu Geelyn malleista muun muassa Polestar 4, Zeekr 001 sekä tuleva Volvo EX90. Myös Lotuksen sport sedan -malli Emeya valmistetaan Eletren kanssa samalle EPA-pohjalevylle.

Eletre-malliston alkaen hinta on Euroopassa hieman alle 100 000 euroa. S-mallia saa runsaalla 120 000 eurolla ja R-mallin alkaen hinta esimerkiksi Saksassa on noin 150 000 euroa. Kaikki Eletre-malliston autot ovat nelivetoisia, ja niiden ajoakku on jokaisessa samankokoinen.

R-malleissa on hiilikuidusta valmistettuja koriverhoiluita, joita ei muissa malleissa ole, nelipyöräohjaus vakiona sekä ja muista malleista eroava takasähkömoottori, jossa on kaksi käyntinopeutta – takamoottorissa on siis kaksinopeuksinen automaattivaihteisto. Takamoottorin välityksillä saadaan aikaiseksi tehokas kiihtyvyys, mutta tämän lisäksi myös energiatehokkuutta matka-ajossa.

Eletre on hyvin edistyksellinen SUV ja se skannaa Lidar-tutkien avulla ympäristöään parin sadan metrin säteellä ja se yltää autonomisessa ajamisessa tasolle 4. Tämä tarkoittaa sitä, että auto pystyy etenemään suurimmaksi osaksi itsekseen ja pysäköimään esimerkiksi automatisoituun parkkitaloon. Lidarit nousevat esiin auton tuulilasin yläreunasta, takalasin yläreunasta sekä etupyörien pyörän kaarista.

Huomiota herättävä

Eletre on hyvin näyttävän näköinen auto ja se herättää huomiota, ei pelkästään harvinaisuutensa, vaan myös puhtaasti ulkomuotonsa puolesta. Se on iso, yli 5-metrinen katumaasturi, mutta sen näyttää yllättävän urheilulliselta. Muotoilussa Lotuksella on kyllä onnistuttu.

Kun puhutaan koeajetusta Eletre R -mallista, helppo muistisääntö niin tehon kuin auton suurimman vääntömomentin suhteen on – melkein tuhat! Kaupan parkkipaikallakin muut sähköautoilijat kyselevät, että ”onko tämä se Eletren tuhatheppainen versio?”

Kyllä on. Eletren sähkömoottorit kehittävät tarkalleen ottaen 675 kilowatin (918 hv) tehon ja 985 newtonmetrin väännön. Niiden ansiosta nollasta sataan mennään alle kolmen sekunnin – ja samalla helposti myös pidon rajamaille. Moottorin koeajon aikaan keli oli kuiva, mutta syksyisen kolea, lämmintä oli noin kymmenen astetta. Auton suuri teho, räjähtävä vääntö, kylmä asfaltti ja ennen kaikkea kylmät renkaat saivat Eletre R:llä aikaiseksi sen, että kiihdytyksissä oli havaittavissa hyvin helposti pidon menetystä.

Kiihtyvyys Eletre R:llä on hurjaa ja se tuntuu sisuskaluissa saakka, auto repii armottomasti, kun kaasun runttaa pohjaan.

Mutkatiellä Eletre R menee kurveihin nätisti eikä kori ilmajousituksen vuoksi kallistele paljoakaan, oikeastaan yllättävän vähän. Iskunvaimennuksen joustomatkat ovat yllättävän lyhyet ja Eletre taipuu hienosti, ja myös vaivattomasti mutkiin – vaikkakin Eletre R:n noin 2 700 kilon omamassa tuntuu mutkissa. Mutkista sillä pääsee nopeasti myös ulos valtavien voimavarojensa vuoksi. Silti Lotus Eletre R:n ajokokemus tuntuu melko sterilliltä, kliiniseltä, joka ei hirvittävästi säväytä.

Jarruilla huima lisähinta

Hurjat tehot vaativat myös hyvät pysäytysvoimat. Lotus Eletre R:ssä on vakiona 6-sylinteriset jarrut. 6-mäntäisissä jarruissa on kaksoisvalettu komposiittijarrulevy. Jarrutuksen Eletrellä vaatii määrätietoista voimankäyttöä, vaikkakin poljintuntuma on niissä on hyvin reaktiivinen.

Auton voi myös valita 10-sylinterisillä jarruilla, jolloin jarrulevyt autossa ovat hiilikeraamiset. Hiilikeraamiset jarrut ovat myös entistä kevyemmät, kaikkiaan Eletre R kevenee 30 kiloa niiden ansiosta.Tällöin myös jousittamaton massa pienenee useita kiloja per pyörä. Mitä vähemmän jousittamatonta massaa, sitä paremmin auton rengas pystyy seuraamaan tienpinnan muotoja.

Hiilikeraamisilla jarruilla jarrusatulan väri on valinnan mukaan joko keltainen tai hopeinen. Kuusimäntäiset jarrusatulat ovat valinnan mukaan joko punaiset, vihreät tai mustat. Kalliimpien 10-sylinteriset jarrut näkyvät myös auton hinnassa, esimerkiksi Iso-Britanniassa niiden lisähinta on peräti 11 999 puntaa eli yli 14 000 euroa.

Ohjaustuntuma Lotuksessa on hyvä ja vastetta riittää kelvollisesti, vaikka se ei ole sellainen, mihin Lotuksessa on aikojen saatossa totuttu. Lotuksen filosofia on ollut keveys ja sitä kautta nopeus, sekä äärimmäisen urheilullinen ohjaus, mutta Eletre R:n kohdalla tästä ei ole enää kysymys. Eletre on jotain ihan muuta.

Ajat muuttuvat ja Lotus Eletre R on ennen kaikkea luksus-SUV. Auto ei ole sitä, miten me Lotuksen tunnemme. Lotus Eletre R on nykyään kiinalaisen Geelyn omistuksessa olevalle automerkille brändituote, ei urheiluautoperinteiden jatkaja, millaisena Lotus on opittu tuntemaan. Luonnollisesti nykyomistajat haluavat, että automerkki tunnetaan vielä 20 vuoden päästäkin ja myös sitä työtä tehdään nyt.

Lotus on luotu alunperin palvelemaan suorituskykyä ja siitä ei käy kiistäminen, etteikö Eletre R:ssä sitä olisi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maantiellä vaivaton ajaa

Maantiellä Lotus on mukava ajaa. Mitä kovempaa sillä ajaa, sitä mukavampi Eletre R on ajaa. Moottoritienopeuksissa auto menee kuin juna ja avustinjärjestelmät tekevät taustalla työtään. Takaspoileri nousee automaattisesti moottoritiellä auton perästä ylös. Maantiellä moottoritienopeuksissa myös auton kaksivaihteisen takamoottorin huomaa, tehonsiirrossa tuntuu pieni nykäys, kun takamoottori vaihtaa vaihdetta.

Kun Lotuksella laskeudutaan kaupunkinopeuksiin, alustan pintakovuus tulee eniten esille. Välillä alustan epätasaisuuksien suodatus tapahtuu kiusallisen karkeasti.

Eletren on isoihin raamehin mahtuvat myös runsaat sisätilat ja tilava tavaratila sekä iso akku. Tavaratila on suuri, mutta kova hattuhylly vaikeuttaa hieman sen käyttöä. Takamatkustajien tilat Eletressä ovat myös runsaat ja takaistuinta on saatavilla kahden tai kolmen istuttavana.

Akku Eletressä on peräti käytettävissä olevalta energiasisällöltään 109 kilowattituntia ja sitä ladataan isoilla tehoilla. Lotus ilmoittaa, että maksimilatausteho, joka toteutuu 800 voltin jänniteellä, on jopa 350 kilowattia. Pikalautausnopeutta lyhyen koeajon aikana ei testattu, mutta se mitä koeajon aikana autoa ladattiin, auto hyödynsi kyllä latureiden antamaa maksimitehoa hyvin. 

Korkea latausteho Eletre R:ssä tarkoittaa sitä, että auton suuren akun onnistuisi täyttämään 10 prosentista 80 prosenttiin jopa parissa kymmenessä minuutissa. Auton sisäinen laturi mahdollistaa jopa 22 kilowatin tehoisen latauksen, joka on ison akun näkökulmasta hyvä asia.

Tuhottiinko Lotuksen perintö?

Joku on saattanut sanoa, että Eletren myötä Lotuksen perintö tuhotaan. Mutta Lotus Eletre -malleilla brittiläis-kiinalainen autovalmistaja osoittaa, että se haluaa palvella asiakkaitaan myös aikakaudella, jolloin autot sähköistyvät. Kaikki perinteet eivät autonvalmistuksessakaan pysty jatkumaan maailman muuttuessa.

Lotuksesta kuitenkin näkee muun muassa sen ohjaamosta ja viimeistelystä, että se on ollut todella kunnianhimoista. Se näyttää ja tuntuu juuri niin ylelliseltä, niinkuin sen pitääkin tuntua. Eletre ja sen R-versio ovat täysin kilpailukykyisiä autoja luokassaan ja Lotus, näyttää ja tuntuu maailmanluokan luksusautolta – vaikka se ei olekaan se Lotus, millaisena olemme siihen tottuneet.

Tästä näkökulmasta Lotus tarjoaa Eletren muodossa myös varteenotettavan vaihtoehdon – ja sellaistakin, mikä ei ole ihan sitä tavanomaisimpaa Lotusta. Lotus tunnetaan suorituskyvystä ja sitä Eletre R edustaa hyvin. Eletrellä Lotus haluaa osoittaa, että se on ajan hengessä mukana oleva globaali luksusbrändi.

Siinäkin mielessä Eletre voi olla Lotukselle merkittävä malli, että sillä se saattaa pystyä löytämään asiakkaita, jotka haluavat jotain muuta kuin valtavirtaa. Lotus, varsinkaan Suomessa, ei ole tällä hetkellä valtavirtaa ja nimenomaan jotain valtavirrasta poikkeavaa Eletre-mallit ja varsinkin Eletre R tarjoilevat.

Seuraava täyssähköinen Lotus-malli, Emeya lupaa siinäkin mielessä hyvää Eletre R:n koeajon perusteella, että Emeyassa laskeudutaan vieläkin lähemmäs tietä, joka on Lotuksella ajaneilla se totuttu korkeus.

Hyvää ja huonoa

  • Lataus
  • Tilat
  • Kokonaisuus
  • Muotoilu
  • Pintakova alusta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lotus Eletre R

SÄHKÖAUTO, neliveto

675 kW (918 hv), 985 Nm

Akku brutto / netto 111,9 / 109,0 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 350 kW

WLTP-kulutus 24,0 kWh / 100 km

toimintamatka 455 km

Suorituskyky 0–100 km/h 2,9 s

huippunopeus 260 km/h

Mitat

Pituus 5 103 mm

Leveys 2 019 mm

Korkeus 1 636 mm

Akseliväli 3 019 mm

Tavaratila 688 l

Omamassa 2 725 kg

perävaunu 2 250 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 150 000 km

ajoakku 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen, ei hinnoiteltu Suomessa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat