30.11.2024

Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit

Kuva Aake Kinnunen
Lotus Eletre Oslo

Hiipuva sähköautomarkkina ja täyssähköautojen tuontitullit saavat Lotuksen harkitsemaan polttomoottorien roolia uudelleen.

Kiinalaisen Geelyn alaisuudessa itseään uudelleen keksivä brittiläinen urheiluautomerkki Lotus on esittelemässä 2026 alkaen lataushybridiversioita mallistoonsa. Perinteisen Emira-polttomoottorisportin lisäksi Lotuksen mallistoon kuuluvat täyssähköinen Eletre-katumaasturi ja Emeya-sedan. Lotus on ajoittain väläytellyt myös täyssähköistä Evija-hyperautoaan.

Merkin tähtäimessä on myydä 30 000 autoa vuosittain 2026 alkaen, samoilla tavoittaen noin 20% käyttökatetta. Tänä vuonna tavoitteena on 12 000 autoa, josta syyskuun loppuun mennessä oli myyty 7 600 autoa. Sähköautojen hiipuva kysyntä kohdistuu erityisesti luksus- ja urheiluautoihin. Kiinassa ylellisten sähköautojen kysyntä on pudonnut 50 % vuoteen 2023 verrattuna.

Ratkaisuna Lotus aikoo esitellä 2026 eteenpäin lataushybridiversioita autoistaan. Tekniikkana on niin sanottu "Extended Range EV" eli EREV-lataussarjahybridi, jossa täyssähköistä voimalinjaa avustetaan toimintamatkaa tuovalla polttomoottorilla. Kategoriasta on nopeasti tullut suosittu erityisesti Kiinassa, jossa valmistetaan myös Lotuksen täyssähkömallit. Koska Kiinassa valmistettujen sähköautojen tuontitariffit eivät koske hybridejä, Lotus välttyy 28,8 % tuontimaksuilta tulevien lataushybridimallien kanssa.

Lotuksen kohdalla lataushybrideissäkin suositaan 900 voltin teknologiaa, joten 10-80 % latauksen kestoaika on vain 10 minuuttia. Latausajalla pyritään välttämään sarjahybridien suurinta moitetta, eli niiden alhaisempaa suorituskykyä akun loputtua ja auton toimiessa polttomoottorilla.

Lähde: Automotive News Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat