18.7.2021 Ajoneuvot Tässä on Lotus Emira – Mercedes-AMG tarjoaa uutta voimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Emira tuo valmistajan uudelle aikakaudelle jääden toisaalta myös viimeiseksi. Mercedes-AMG ja Toyota tarjoavat voimanlähteet Porschen haastoon. Olemme odottaneet mielenkiinnolla merkin uutta suuntaa kiinalaisen Geelyn omistuksessa ja sen merkitystä mallistolle. Nyt julkistettu Lotus Emira tarjoaa näkymän suuremman tuotantomäärän autoihin, sillä noin 2000-hevosvoimainen Lotus Evija on hyvin rajoitetun erän sähköhyperauto.Keskimoottorinen Emira tulee jämään merkin viimeiseksi täysin sähköistämättömäksi autoksi. Näin ollen sillä on jo nyt jonkinlaista keräilypotentiaalia tulevaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus EmiraTäysin uusi malli yhdistelee Lotuksen perinteitä keveydestä tuoreimpaan teknologiaan. Se hyödyntää yhtiön uutta urheiluautoja varten kehitettyä perusrakennetta, joka jatkaa Elisen aloittamaa tietä kevytmetallin hyödyntämisessä korirakenteissa. Uutuus tulee tarjolle sekä neljä- että kuusisylinterisellä moottorilla ja omamassan odotetaan alkavan noin 1 400 kilogramman lukemasta.Uutuuden muodoista vastannut muotoilujohtaja Russell Carr on yhdistellyt Evijan futuristisia piirteitä merkin perinteisiin. Uutuus on 4412 millimetriä pitkänä ja 1895 millimetriä leveänä hieman kovaa kilpailua tarjoavaa Porsche Caymania suurempi.Keulan pystysuuntaisten ajovalojen viereen on sijoitettu läpiviennit ilmalle. Erityisesti perässä, muun muassa syvälle puskuriin uppoavien ilman läpivientien osalta, on havaittavissa vaikutteita Evijasta. Sen sijaan muotoihin istutettu ilmanohjain tuo mieleen ensimmäisen Elisen.Toyota ja Mercedes-AMGTarjolle tulee kaksi moottoria. Ensimmäinen näistä on merkkiin vihkiytyneille tutumpi 3,5-litrainen mekaanisesti ahdettu V6 Toyotan tuotannosta, sillä tätä on käytetty aiemmin Evorassa ja Exigessä. Ensimmäisen erän (First Edition) mallit myydään kutoskoneella – näitä odotetaan kauppoihin keväästä 2022 alkaen.Joskus ensi vuoden kesän aikana rinnalle odotetaan nelisylinteristä turboahdettua Mercedes-AMG M139-moottoria. Kyseessä on lajinsa tehokkain tuote, jota esimerkiksi A 45 S AMG tällä hetkellä kantaa 421-hevosvoimaisena. Jotain muutoksia, ainakin ilmanoton ja putkiston osalta, tullaan toki näkemään keskimoottoriasennuksen myötä.Lotus ei ole vielä paljastanut tarkkoja teknisiä tietoja, mutta sen mukaan Emiran teholuokka osuu noin 350 - 400 hevosvoiman välillä. Olisi luontevaa, että V6 tarjoaa lisäsylintereillään lisätehoa. Tarvittaessa Lotus saa kyllä AMG:n neljästä sylinteristä riittävästi puhkua, mikäli kuusisylinterinen tahdotaan päästösyistä haudata.Emira on aina takavetoinen, mutta vaihteistoja on peräti kolme. Toyotan V6 on mahdollista valita automaattivaihteiston lisäksi myös käsivalintaisella vaihtoehdolla. Sen sijaan 2,0-litrainen nelisylinterinen myydään aina kaksoiskytkinautomaattina.Suorituskyvyn osalta auton on paljastettu kerkiävän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 4 sekunnissa. Kiihtyvyyttä riittää noin 290 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Alustavaihtoehtoja tulee olemaan kaksi. Näistä Tour suuntaa katukäyttöön hieman mukavampana ja Sports on jäykempi ratakäyttöä varten. Mielenkiintoisesti Lotus kertoo käyttävänsä Emirassa yhä hydraulista ohjaustehostusta paremman ohjaustunnon saavuttamiseksi.Suuri muutosSisätilojen saralla nähdään valtaisa muutos ja tässä Geelyn panos lienee arvokas. Edellinen Evora näytti sisältä vielä pienen nyrkkipajan tekeleeltä, mutta nyt harpataan uudelle aikakaudelle.Digitaalimittaristo lätkäistään 12,3-tuumaiselle näytölle ja keskikonsolissa odottaa 10,25-tuumainen kosketusnäyttö uudella tietoviihdejärjestelmällä. Tämä tukee sekä Android Autoa että Apple CarPlayta. Jostain syystä ohjauspyörä on pitänyt litistää ohjaussoikioksi, mutta koristetikkauksin viimeistelty ohjaamo näyttää kuvissa onnistuneelta.Lotus kertoo keskittyneensä lisäämään tilaa erikokoisia kuljettajia varten. Lisätilaa tarjotaan myös säilytykseen ja tavaratilaa on sekä edessä (151 litraa) että takana (208 litraa). Valmistajan mukaan matkaan mahtuu myös jonkinlainen golffauskalusto.Emiraa odotellaan myyntiin hieman Evoraa edullisemmalla hinnalla (Englannissa noin 60 000 puntaa), joka asettaisi sen jonnekin Porsche Cayman S ja Porsche 911 -mallien välimaastoon. Se on tukala tasku oleilla, mutta odotamme uutuutta innolla. Toivottavasti tämä saadaan myös Suomeen.Kuvat ja lähde: LotusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?