13.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Hybrid – palkitun muotoilun takana erinomaista ajettavuutta ja luksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hivenen päivitetty Mazda 3 tarjoaa edelleen lupaamaansa premiumia niin muotoilun, sisustuksen kuin ajettavuudenkin osalta. Hyvää: Korea ulkomuoto, ajettavuus, ohjaustuntuma, laatuvaikutelma. Huonoa: Tavaratilan kuormausaukko, korkea kuormauskynnys, näkyvyys takaviistoon. Eipä sitä ole suotta palkittu. Mazda 3:n nykyinen sukupolvi, joka on tullut myyntiin 2019, pokkasi heti tuoreeltaan vuonna 2020 World Car Design of the Year -palkinnon tunnustuksena innovatiivisesta ja rajoja rikkovasta muotoilusta.Muotoilu Mazda 3:n kohdalla on todellakin innovatiivista. Kun auton muotokieleen yhdistetään hieno metallihohtoinen premium-maalipinta sekä musta lisävarusteinen aerosarja, kokonaisuus on todella hieno. Aero-sarja käsittää muun muassa mustat helmat, mustan etu- ja takaspoilerin. Pyöreät valoelementit sekä edessä ja takana korostavat erinomaisesti auton sporttisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMalliston yläpään yksilöTäytyy ottaa huomioon, että kyseinen erittäin korea koeajoyksilö edustaa Mazda 3:n hinnaston yläpäätä, tässä autossa on melkein kaikki, mitä malliin ylipäätään on saatavilla. Kun Mazda 3:n hinnasto alkaa vajaasta reilusta 27000 eurosta, koeajoyksilön hinta on lähes 20 000 euroa enemmän ollen 46 781 euroa.Hienolla ja palkitulla muotoilulla on kuitenkin veronsa. Tavaratilan kuormausaukko Mazda 3:ssa on ahdas. Lisäksi tavaratilan kuormauskynnys on melkoisen korkea, tavaratilan lattia sijaitsee huomattavan alhaalla. Litroja hatchback-mallisen Mazda 3:n tavaratilassa on 334, Bose-äänentoistolla varustetun mallin bassokaiutin syö sitä vielä neljä litraa. Tavaratila on aavistuksen pieni, ottaen huomioon, että esimerkiksi kilpailijassa Volkswagen Golfissa tavaratilaa on useita kymmeniä litroja enemmän.Sisällä hyvä laatuvaikutelmaSisätiloissa jatkuu sama viimeistelty ilme sekä laatuvaikutelma. Materiaalit, värit sekä muotoilu hivelevät silmää. Mustan ja punaisen värileikki jatkuu myös sisällä. Materiaalit myös tuntuvat hyvältä.Kojelautaa koristaa infotainment-järjestelmän näyttö, joka ei ole kosketusnäyttö. Järjestelmää käytetään keskikonsolin painikkeista ja rullista. Käyttöliittymä on varsin yksinkertainen ja helppo käyttää, ja sen takaa löytyy kaikki tarpeellinen.Mazda 3:n muotoilu suosii sisätiloissakin sporttisuudesta pitävää. Etuistuinten välissä on muhkea ja korkea keskikonsoli, joka luo autoon urheiluautomaista vaikutelmaa. Tässä poterossa on mukava istua. Ajotapahtuma Mazda 3:lla on myös varsin miellyttävä, sillä kokonaisuus on kunnossa siltäkin puolelta. Ajettavuus on hyvä, varsinkin jos pitää – koeajoyksilön tapauksessa sporttisesta ajettavuudesta. Alusta on napakka, mutta se tarjoaa esimerkillistä tukevuutta juuri kaarreajoon. Pientä pintakovuutta on havaittavissa, mutta toisaalta kaikkea ei voi saada, alustan jämäkkyyden hintaa maksetaan juuri siinä.Mazda 3:n ajettavuus on juuri sitä, mitä auto henkii sisätiloiltaan ja myös ulospäin. Ohjaustuntuma on melko jäykkä, joidenkin mielestä se saattaa olla sporttisuudessaan jopa hieman raskas. Ohjaus on myös hyvin tarkka ja nopea. Ohjauspyörä on mukava käteen ja se sopii kokonaisuuteen niin tuntumansa kuin myös muotoilunsa puolesta erinomaisesti.Parannettua äänimaailmaaMazda 3:n yksi merkittävimmistä muutoksista tälle mallivuodelle on 2-litraisen Skyactiv-X -moottorin muutokset. Tehoa on tullut lisää muutama kilowatti ja vääntöä 16 newtonmetriä. Moottorin teho on nyt 137 kilowattia ja vääntö 240 newtonmetriä, jotka ovat erinomaisia lukemia ahtamattomalle moottorille.Moottori jaksaa vetää hyvin, se on hyvin sitkeä. Moottorin eräs miellyttävä piirre on sen äänettömyys, kovissa kiihdytyksissäkään se ei pidä valtavaa meteliä. Moottorin äänimaailmaa onkin tälle vuodelle parannettu esimerkiksi imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvä niin, että parkuminen konepellin alla ei ole valtavaa, sillä vapaasti hengittävää moottoria pitää myös hieman ”käskeä”, jotta alkaa tapahtua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdot hoitaa perinteinen automaattiMazda 3:n hybriditekniikka on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, jossa auton pienet generaattorit ottavat talteen jarrutettaessa syntyvää energiaa, jota tarjoillaan pienen 24 voltin akun kautta auton sähkölaitteille sekä moottorille.Hybridijärjestelmän toimintaa ei käytännössä huomaa millään tavalla, se hoitaa omaa tehtäväänsä taustalla niinkuin kuuluukin.Kuusiportainen momentinmuunninautomaattivahteisto toimii moitteettomasti, vaihdot kaikissa tilanteissa ovat erittäin sujuvia.Mazda lokeroi itsensä 3-mallinkin kohdalla premium-vaihtoehdoksi. Mazda 3 Hybrid, varsinkin koeajettuna hyvin varusteltuna versiona onkin oiva valinta sellaiselle, joka haluaa runsaasti luksusta kyseiseen kokoluokkaan. Koska Mazda 3 ei komeile ihan luokkansa myyntitilastojen kärjessäkään, valinta olisi myös auto, jota ei ole ihan kaikilla. Kun pinkkaan lyö vielä muutaman tuhat euroa lisää rahaa, Mazda 3:n saa myös nelivetoisena. Neliveto tähän on kirsikka kakun päälle.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Luxury AT SR Hinta alkaen 41 537 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 781 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, momentinmuunnin-automaattivaihteisto, etuveto Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Tavaratila: 330–1026 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti