3.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Sedan – manuaalivaihteisto pelastaa Skyactiv-X -uutuusmoottorin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan odotettu Skyactiv-X toimii mainiosti, kunhan sen valitsee manuaalivaihteistolla. Hyvää: hiottu, nöyrä luonne, taloudellisuus, vaihteisto. Huonoa: alavääntö heikko turbomoottoreihin verrattuna, ei tunnu tehoiseltaan. Mazdan Skyactiv-X -uutuusmoottori saapui kovan hehkutuksen keskellä tammikuiseen parivertailuumme.Joitakin kuukausia aiemmin saimme voimanlähteestä ensimakua Bulgarian Sofiassa järjestetyissä ensikoeajoissa. Paikallisilla vuoristoteillä manuaalivaihteiset koeajoautot jättivät uutuusmoottorista erittäin lupaavan vaikutelman, ja koeajo tiivistyikin lauseeseen: tuntuu kuin perinteiseltä suurelta polttomoottorilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatin ongelmatHehkutus hieman laantui parivertailumme etenemisen myötä. Hybridikäyttöistä Toyota Corollaa vastaan valitsimme automaattivaihteistolla varustetun Mazdan. Olemme ennenkin moittineet japanilaisvalmistajan kuusivaihteisen perinteisen automaatin ohjelmointia, eikä uusi moottori valitettavasti tuonut käytökseen parannusta.Skyactiv-X ei tuntunut 180-hevosvoimaiselta, eikä kulutuksessa ollut mitään ihmeellistä, vaikka pihistä moottorista olikin kyse. Maantieajon 5,3 l/100 km vastapainoksi taajamakulutus pyöri 7,4 litrassa sataa kilometriä kohden – supertehokkaan hybridivoimalinjan ansiosta Corolla vei Mazdaa niin kulutuksessa kuin suorituskyvyssäkin.Entä manuaali?Vertailun jälkeen varasimme koeajoon manuaalivaihteisen Mazda 3:n samalla Skyactiv-X -moottorilla. Sedan-korisena autoa ei voi verrata suoraan automaattivaihteiseen vertailu-Mazdaan, eikä kelikään olisi tehnyt kulutusmittauksesta vertailukelpoista. Halusimme kuitenkin selvittää, miten huippumoderni Skyactiv-X -moottori selviää, kun sitä ei rasiteta vanhanaikaisella kuusiportaisella automaattivaihteistolla.Maantiekulutus kunnossaKoeajolle sattui sopivasti retki pääkaupunkiseudulta Kaustiselle ja takaisin. Lähes tarkalleen tuhatkilometrinen lenkki tarjosi mainion mahdollisuuden tarkastella Mazdan maantiekulutusta, vieläpä neljän hengen kuormalla. Halusimme myös tutkia miten korkeampioktaaninen polttoaine vaikuttaa korkeapuristeisen moottorin toimintaan, joten ennen mittausta ajoimme tankin tyhjäksi ja aloitimme matkan täydellä tankilla 98E:tä. Mazdan suositus on tosin tavallinen 95E, eli arvokkaammasta vaihtoehdosta ei välttämättä ollut hyötyä.Ensimmäisenä huomio kiinnittyy Mazdan vaihtoavustimen ehdotuksiin: Skyactiv-X haluaa jatkuvasti isompaa pykälää, ja taajamien läpi moottorin pyörintänopeus pysyy noin tuhannen paikkeilla. Totuttelun jälkeen siinä ei ole mitään ihmeellistä, moottori vetää nöyrästi ja protestitta.Vaihtoavustimen pyyntöjä noudatellen ja tehokkaasti ennakoiden, mutta muuten normaalisti liikennevirrassa ajaen Mazda kiersi lenkin lukemalla 5,1 l/100km (ajotietokone 4,7 l/100km – valitettavan epätarkka). Aivan viiden litran rajaan emme tällä kuormauksella yltäneet, mutta tulos on silti hyvä. On tosin todettava, että aika moni vastaavan tehoinen turbomoottori menisi samaan, vieläpä huomattavasti runsaammalla alaväännöllä varustettuna.Kaupunkiajon lukemia emme mitanneet tarkasti, mutta ajotekniikkaa hiomalla ja vaihtoavustinta noudattaen autolla päässee jonkin verran vertailussa automaattiserkulle mittaamaamme 7,4 l/100 km arvoa alhaisempaan tulokseen. WLTP-testissä mitattu 5,8 l/100km keskikulutus lienee saavutettavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuudet kokonaisuudessaManuaalivaihteistosta pitävälle kuljettajalle Mazda 3 2.0 Skyactiv-X on erittäin miellyttävä auto, jonka vahvuudet löytyvät kulutusmittauksien numeroiden sijaan ajokokemuksesta. Vaihtotuntuma on supersulava, ehkä hieman ”onton” tuntuinen, mutta kuitenkin markkinoiden parhaimmistoa. Vaihteisto myös pelaa hienosti yhteen lineaarisesti vetävän ja nopeasti reagoivan moottorin kanssa. Ehkä osin vedon lineaarisuudesta johtuen Mazda tosin ei tunnu aivan luvatun 180-hevosvoiman tehoiselta.Mazdan start-stop -järjestelmä käynnistää moottorin vasta kytkinpolkimen alkaessa nousta. Ainekset katastrofiin ovat olemassa, mutta kevythybridijärjestelmä pyöräyttää moottorin niin nopeasti käyntiin, ettei piirrettä tahdo edes huomata. Sekin lisää miellyttävyyttä.Mazda sopiikin erityisesti kuljettajille, joiden mielestä nykyaikaiset turbomoottorit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat kaikessa tehokkuudessaan vähän karkeita. Kokonaisuudesta muodostuu erilainen, mutta erinomainen pari kuljettajalle hiotun Mazda 3:n kanssa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 29 650 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, kevythybridijärjestelmä Teho 132 kW (180 hv), 6 000 r/min Vääntö 224 Nm (3 000 r/min) Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja