3.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Sedan – manuaalivaihteisto pelastaa Skyactiv-X -uutuusmoottorin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan odotettu Skyactiv-X toimii mainiosti, kunhan sen valitsee manuaalivaihteistolla. Hyvää: hiottu, nöyrä luonne, taloudellisuus, vaihteisto. Huonoa: alavääntö heikko turbomoottoreihin verrattuna, ei tunnu tehoiseltaan. Mazdan Skyactiv-X -uutuusmoottori saapui kovan hehkutuksen keskellä tammikuiseen parivertailuumme.Joitakin kuukausia aiemmin saimme voimanlähteestä ensimakua Bulgarian Sofiassa järjestetyissä ensikoeajoissa. Paikallisilla vuoristoteillä manuaalivaihteiset koeajoautot jättivät uutuusmoottorista erittäin lupaavan vaikutelman, ja koeajo tiivistyikin lauseeseen: tuntuu kuin perinteiseltä suurelta polttomoottorilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatin ongelmatHehkutus hieman laantui parivertailumme etenemisen myötä. Hybridikäyttöistä Toyota Corollaa vastaan valitsimme automaattivaihteistolla varustetun Mazdan. Olemme ennenkin moittineet japanilaisvalmistajan kuusivaihteisen perinteisen automaatin ohjelmointia, eikä uusi moottori valitettavasti tuonut käytökseen parannusta.Skyactiv-X ei tuntunut 180-hevosvoimaiselta, eikä kulutuksessa ollut mitään ihmeellistä, vaikka pihistä moottorista olikin kyse. Maantieajon 5,3 l/100 km vastapainoksi taajamakulutus pyöri 7,4 litrassa sataa kilometriä kohden – supertehokkaan hybridivoimalinjan ansiosta Corolla vei Mazdaa niin kulutuksessa kuin suorituskyvyssäkin.Entä manuaali?Vertailun jälkeen varasimme koeajoon manuaalivaihteisen Mazda 3:n samalla Skyactiv-X -moottorilla. Sedan-korisena autoa ei voi verrata suoraan automaattivaihteiseen vertailu-Mazdaan, eikä kelikään olisi tehnyt kulutusmittauksesta vertailukelpoista. Halusimme kuitenkin selvittää, miten huippumoderni Skyactiv-X -moottori selviää, kun sitä ei rasiteta vanhanaikaisella kuusiportaisella automaattivaihteistolla.Maantiekulutus kunnossaKoeajolle sattui sopivasti retki pääkaupunkiseudulta Kaustiselle ja takaisin. Lähes tarkalleen tuhatkilometrinen lenkki tarjosi mainion mahdollisuuden tarkastella Mazdan maantiekulutusta, vieläpä neljän hengen kuormalla. Halusimme myös tutkia miten korkeampioktaaninen polttoaine vaikuttaa korkeapuristeisen moottorin toimintaan, joten ennen mittausta ajoimme tankin tyhjäksi ja aloitimme matkan täydellä tankilla 98E:tä. Mazdan suositus on tosin tavallinen 95E, eli arvokkaammasta vaihtoehdosta ei välttämättä ollut hyötyä.Ensimmäisenä huomio kiinnittyy Mazdan vaihtoavustimen ehdotuksiin: Skyactiv-X haluaa jatkuvasti isompaa pykälää, ja taajamien läpi moottorin pyörintänopeus pysyy noin tuhannen paikkeilla. Totuttelun jälkeen siinä ei ole mitään ihmeellistä, moottori vetää nöyrästi ja protestitta.Vaihtoavustimen pyyntöjä noudatellen ja tehokkaasti ennakoiden, mutta muuten normaalisti liikennevirrassa ajaen Mazda kiersi lenkin lukemalla 5,1 l/100km (ajotietokone 4,7 l/100km – valitettavan epätarkka). Aivan viiden litran rajaan emme tällä kuormauksella yltäneet, mutta tulos on silti hyvä. On tosin todettava, että aika moni vastaavan tehoinen turbomoottori menisi samaan, vieläpä huomattavasti runsaammalla alaväännöllä varustettuna.Kaupunkiajon lukemia emme mitanneet tarkasti, mutta ajotekniikkaa hiomalla ja vaihtoavustinta noudattaen autolla päässee jonkin verran vertailussa automaattiserkulle mittaamaamme 7,4 l/100 km arvoa alhaisempaan tulokseen. WLTP-testissä mitattu 5,8 l/100km keskikulutus lienee saavutettavissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuudet kokonaisuudessaManuaalivaihteistosta pitävälle kuljettajalle Mazda 3 2.0 Skyactiv-X on erittäin miellyttävä auto, jonka vahvuudet löytyvät kulutusmittauksien numeroiden sijaan ajokokemuksesta. Vaihtotuntuma on supersulava, ehkä hieman ”onton” tuntuinen, mutta kuitenkin markkinoiden parhaimmistoa. Vaihteisto myös pelaa hienosti yhteen lineaarisesti vetävän ja nopeasti reagoivan moottorin kanssa. Ehkä osin vedon lineaarisuudesta johtuen Mazda tosin ei tunnu aivan luvatun 180-hevosvoiman tehoiselta.Mazdan start-stop -järjestelmä käynnistää moottorin vasta kytkinpolkimen alkaessa nousta. Ainekset katastrofiin ovat olemassa, mutta kevythybridijärjestelmä pyöräyttää moottorin niin nopeasti käyntiin, ettei piirrettä tahdo edes huomata. Sekin lisää miellyttävyyttä.Mazda sopiikin erityisesti kuljettajille, joiden mielestä nykyaikaiset turbomoottorit ja kaksoiskytkinvaihteistot ovat kaikessa tehokkuudessaan vähän karkeita. Kokonaisuudesta muodostuu erilainen, mutta erinomainen pari kuljettajalle hiotun Mazda 3:n kanssa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 29 650 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto, kevythybridijärjestelmä Teho 132 kW (180 hv), 6 000 r/min Vääntö 224 Nm (3 000 r/min) Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen