31.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG A 35 4Matic – kun erinomainen ei aivan riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG A 35 4Matic on luokkansa kärkeä, mutta jättää silti kylmäksi. Hyvää: suorituskyky, ajettavuus, perusvarustelu. Huonoa: tärkeät lisävarusteet kalliita, ei vastaa odotuksia. Kolmekymmentä vuotta sitten AMG oli pieni viritysfirma Affalterbachin kunnassa Stuttgartin kaupungin koillispuolella. Yhtiö jalosti Mercedes-Benzejä tasolla, joka kiinnitti silloisen emoyhtiö Daimler-Benzinkin huomion. Vuonna 1993 kirjoitettiinkin sopimus, jonka mukaan AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH:n autoja myytiin Mercedes-Benz -verkoston kautta. Myös kehitystyössä alkoi yhteistyö. Se osoittautui menestykseksi, ja jo vuonna 1999 DaimlerChrysleriksi muuttunut konserni osti AMG:n itselleen.Tänään Mercedes-AMG:ksi muovautunut affalterbachilaisyritys on kasvanut brändiksi, jonka logot saavat epäilemään 306-hevosvoimaista A 35 4Maticia – auton kaikesta erinomaisuudesta huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrändi ja odotuksetOhjauspyörään saa kätevät muokattavat pikanäppäimet ajotilojen ja asetusten säätöön.Mercedes-AMG A 35 4Matic on sinänsä mainio auto, kuin hieman ylellisempi ja modernisoitu versio Volkswagen Golf R:stä, joka on yksi volkkarin sporttimallien historian kirkkaimmista hetkistä.Ja silti Mercedes-AMG -malliston ensiaskel ei sulata sydäntä. Tätä seikkaa pohdin lähes koko viikon kestäneen koeajon ajan: mitään suurta puutetta tai moitittavaa en autosta löytänyt, mutta silti se jätti hieman kylmäksi.A-sarjasta tarjotaan kolmea Mercedes-AMG -mallia: A 35, A 45 ja A 45S. Nyt ajettu A 35 siis tuo hohdokkaan kolmikirjaimisen tunnuksen entistä helpommin saavutettavaksi.Nopea ja kyvykäsMistään logonvaihtosportista ei ole kyse. Perustana on jatkojaloste A 250:ssä käytetystä M 260 -moottorista, mutta 306-hevosvoimaan viritettynä se sopii AMG-brändiin, vaikkei käsityötä olekaan. Kone vetää laajalti, ja haluttaessa murisee ja paukkuu asiallisesti. Vahvasti pakoputkipainotteinen moottoriääni on sävyltään varsin teollista murinaa, mutta ajaa asiansa.Suorituskyky on numeroiden valossa vaikuttava: 0–100 km/h taittuu 4,7 sekunnissa. Käytännössäkin auto tuntuu hyvin nopealta, mutta ei ehkä aivan numeroiden lupaamalta raketilta. Vaihteistona on aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko, ja nelivedosta vastaa sähköohjattu lamellikytkin takatasauspyörästön yhteydessä. Auton alustaa on muokattu rajusti tavallisesta A-sarjasta. Mercedes-AMG:n mukaan koko etutuenta on uusittu, ja taka-akselin monivarsituennastakin puolet on vaihdettu. Erityisesti muutostöissä on painotettu ohjaukseen vaikuttavien puslien jäykkyyttä paremman tarkkuuden ja tunnon takaamiseksi. Myös ohjausvaihde on vaihdettu nopeampaan.Paketti kieltämättä toimii. Mercedes-AMG A 35 on ehdottomasti jämäkkä, mutta tarkoituksenmukaisella tavalla. Säätyvään iskunvaimennukseen (lisävaruste) ja kierrejousiin perustuva alusta kantaa auton hienosti, ja jousitus suodattaa valtaosan tienpinnan kuulumisista. Vain kaikkein rajuimmat saumat tuntuvat ikävällä tavalla läpi. Ohjaus on toimiva, muttei muutostöistä huolimatta mitenkään huippukirkas.Sisäsätilat eivät jätä epätietoiseksi: reilut 5 000 euroa maksavat lisävarusteistuimet näyttävät hienolle ja tukevat erinomaisesti, ohjauspyörä istuu käteen ja mittariston sporttigrafiikat ja punaiset turvavyöt alleviivaavat sporttitunnelman.Kipinä puuttuuKaikesta huolimatta ajoltaan A 35 tuntuu juuri siltä, mitä se onkin: noin 300-hevosvoimainen C-segmentin nelivetoinen pystyperä. Tämä ei ole moite, perhesporttien taso kun on noussut viime vuosina huiman kyvykkääksi, oli tarkastelussa sitten mainittu Golf R, Seat Leon ST Cupra 4Drive tai BMW M135i xDrive. Kuivalla kelillä samaan kastiin pääsevät myös kaksivetoiset haastajat, kuten Hyundai i30 N tai Honda Civic Type R.Urheiluistuimet ovat erinomaiset, mutta hinta kipuaa veroineen yli viiteen tuhanteen euroon.Ja kenties juuri se on Mercedes-AMG:n ongelma. Tuotteena se on luokan kärkitasoa, mutta silti AMG:ltä odottaisi vieläkin enemmän. Pieni lisäkipinä teatteria ja kyvykkyyttä, johon kilpailijat eivät kykene, sopisi teemaan. Nyt A 35 on kuin parhaimmat kilpailijansa: todella nopea, mutta lopulta hieman itseään toistava: se kääntyy mutkaan mukavan yliohjaavasti, mutta veto päällä kulku taittuu lopulta puskevaksi.Esimerkiksi kehittyneempi nelivetojärjestelmä olisi voinut olla se porkkana, joka nostaa Mercedes-AMG:n tavallisempien kipailijoiden yläpuolelle – ja kuin sattumalta juuri sitä yhtiö tarjoaakin heti A 45 ja A 45S -malleissa.Ehkä A 35 olisi jättänyt vaikuttavamman kuvan, jos sama auto olisikin paketoitu vain Mercedes-Benziksi?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG A 35 4Matic A Hinta alkaen 59 811 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 916 € Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³,, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 225 kW (306 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,9 (yhd.) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4436 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1405 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous