25.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ – 612 hevosvoimaa riittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ on voimannäyttö vapaammilta mailta. Hyvää: Fantastinen moottori, kokonaisuus voimavarojen tasalla. Huonoa Urheilupakoputkisto lisävaruste, alustan jämäkkyys voi yllättää. Kun saksalainen autonjalostus lähtee miellyttävästi käsistä, päädytään Mercedes-AMG E 63s 4Matic+:n kaltaiseen herrasmieshirviöön. Paketin pohjana on erinomainen E-sarja, jonka kuoriin on ängetty niin paljon voimaa, ettei vakiomalliset korinosat ole enää riittäneet sitä kätkemään. Malliston lippulaivaa edustavan E 63 -painoksen erottaakin voimaa uhkuvalla kohoumalla varustetusta konepellistä ja muhkeammista etulokasuojista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieletön moottoriKeulan katteet kätkevät kahdeksansylinterisen M177-moottorin, jonka kaksi sylinteriryhmän keskelle sijoitettua twinscroll-turboahdinta piiskaavat neljästä litran iskutilavuudesta E63s-painoksessa komean 612 hevosvoiman huipputehon. Raivoisia täyskaasuvetoja paremmin voimalan luonne selviää, kun kytkee levykytkimellä varustetun yhdeksänvaihteisen automaatin manuaalille ja valitsee jonkin keskimmäisistä vaihteista.Elämys kannattaa aloittaa hieman yli tuhannen kierroksen tuntumasta: veto aloittaa vaimeasti, voimistuen vähitellen verkkaiseen ohitukseen riittäväksi kiihtyvyydeksi. Kun moottori saavuttaa noin kahden tuhannen kierroksen pyörintänopeuden, käyvät turboahtimet todenteolla töihin. E 63s henkäisee syvään ja lähtee horisonttiin kasvavalla raivolla. Ihanan ahtopaineen saattelema vääntö saavuttaa huippunsa 2500 kierroksesta eteenpäin: 850 newtonmetristä riittäisi aika moneen henkilöautoon, mutta jakamistaloudella jäisi herkullinen kiihtyvyys kokematta.Voima hallussaJos se ei vielä käynyt selväksi: Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ on järjettömän suorituskykyinen auto. Sillä on sekä innostavia että masentavia seuraamuksia.Ensinnäkin se herättää kunnioitusta saksalaista insinööritaitoa kohtaan. Nollasta sataan 3,4 sekunnin kiihtyvyys ei riitä peittoamaan erästä amerikkalaisvalmisteista sähköautoa, mutta satasen jälkeen lentokonemaisesti työntävä E 63s menee menojaan.Hirviömäinen suorituskyky jatkuu mutkissa. Jämäkäksi viritetty ilmajousitus kantaa kaiken sen pidon, minkä leveät (edessä 265/35 R20, takana 295/30 R20) Michelin Pilot Sport 4S -renkaat kykenevät karkean asvaltin pinnasta välittämään. Käytös on suureksi perheautoksi ihailtavan neutraalia läpi mutkan, kiitos alustan onnistuneen balanssin ja nelivedon säätyvän voimanjaon.Itse autossa on hyvin vähän vikaa, kunhan hyväksyy suorituskyvyn saapuvan tavallista E-sarjalaista jousitusmukavuudeltaan jämäkämmässä ja rengasmelultaan voimakkaammassa paketissa. No, urheilupakoputkisto voisi olla vakiovaruste.Kun maailma ei riitäOngelma on maailma auton ympärillä, kuten niin monessa tämän luokan autossa. Laillista nollasta sataan sprinttiä makeampaa olisi nauttia alkukantaisesta voimannäytöstä satasesta aina 300 kilometriin tunnissa asti, jonka auto lisävarusteisella AMG Driver’s Package -rajoittimennostolla epäilemättä saavuttaa. Ratapäivillekin voisi toki mennä, mutta vaikka auton 4Matic+ -neliveto mahdollistaa takavetotilan driftailua varten, voisi luonnollisempi vaihtoehto mutkanautintoon olla saman konsernin makea GT-urheiluauto.Mercedes-AMG E 63s:stä huomaa, että se on saksalainen auto. Se on tehty kotimaahansa, viimeiseen vapaiden nopeuksien lipunkantajaan. Siellä, sopivana hetkenä Autobahnalla, se on yksi upeimmista perheautoelämyksistä. Täällä Suomessa kaikesta sen tarjoamasta suorituskyvystä joutuu kuitenkin kohteliaasti kieltäytymään, ja koko auto tuntuu menevän vähän hukkaan. Täällä kesymmästä E 43 -pikkusisaresta saa paljon enemmän irti. Toki jos rahaa on…Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ Hinta alkaen 204 403 € Koeajetun auton hinta varusteineen 239 527 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neli- ja takaveto Teho 450 kW (612 hv), 5750–6500 r/min Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 4993 mm, leveys 1872 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous