2.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS – yksi auto, kaksi tähteä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikein kysymys on valita Mercedes-AMG CLS 53:n ja Mercedes-Benz CLS 450:n väliltä – muuten kaikki on kunnossa. Hyvää ajettavuus, mukavuus, upea voimalinja. Huonoa väri valittava tarkoin. Olin väärässä. Maistiaisjutussa moitin Mercedes-Benz CLS:n perää turhankin pyöreäksi. Mattaharmaan autoyksilön pinnassa valon ja varjon leikki häipyi, ja leveyttä korostava hartialinja katosi näkyvistä. Jäljelle jäi ympäripyöreän massiivinen perä.Mieli muuttuu, kun auto vaihtuu. Kiiltävä pinta tuo valon hohteen esiin vienosti pyöristetyillä kyljillä. CLS saa uudet leveät ja matalat linjat, jotka täydentävät tuiman haikeulan ilmeen. Oikeassa värissä ja oikeassa valossa auto on komea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla lähes kaikkiNeliovinen CLS tarjoaa linjakkaamman vaihtoehdon maksukykyisille asiakkaille, joiden mielestä perusrakenteen jakava E-sarja on liian tavallinen. Mercedes-Benzin mallivalikoiman ylärivin tuntumaan sijoittuvana CLS on täynnä huipputekniikkaa, ja lisävarustelistalta löytyvät sitten loput automaailman keksinnöt.Mittariston EQ Boost -näyttö kertoo sähkökoneen toiminnasta.Vain tietoviihdejärjestelmä on yhä E-sarjassa käytettävää jähmeää mallia – uutta MBUX-käyttöliittymää saadaan odottaa vielä A-sarjaan asti.Nelipaikkaisesta viiden istuttavaksi kasvanut CLS tarjoaa hyvät tilat neljälle keskimittaiselle, mutta sitä pidempien päälaki uhkaa osua laskeutuvaan kattolinjaan. Enää ratkaisuksi ei löydy Shooting Brake -farmaria, sillä mallin päämarkkina-alueilla Aasiassa ja Yhdysvalloissa ei riitä ymmärrystä pitkäkattoisen tyylikkyydelle.Räyhä AMGCLS nauttii uudistettuun S-sarjaan esitellyistä rivikuutosmoottoreista, jotka kaikki tarjoillaan nelivedon ja 9-vaihteisen automaatin kera. Nelosmoottorit saapuvat syksyllä. Huipulla on urheilullinen Mercedes-AMG 53 4Matic+, joka esittelee tehomallistoon uuden 53-tunnuksen (ei vielä hinnoiteltu).Sen pohjana on Mercedes-Benz S 500 -mallin sähkökompressorilla ruuditettu turbomoottori, johon on haettu luonnetta äänekkäämmällä pakoputkistolla. 435 mekaanista hevosvoimaa saavat vielä tukea EQ Boost -sähköjärjestelmän 22 lisähevosesta.Monimutkaisuus on jäänyt insinöörien huoleksi, ratin takana voi nauttia perinteisistä polttomoottorin hyveistä. Paketti reagoi viiveettä, murisee makeasti ja laulaa juuri niin iloisesti, kun hyvillä rivikuutosilla on tapana. 4Matic+:n mukautuva voimanjako, urheilullisemmat istuimet, sporttisempi ilmajousitus, jäykemmät puslat ja aggressiivisemmat pyöränkulmat täydentävät kokonaisuuden moottorin arvoiselle tasolle.AMG:n sisustaa on urheilullistettu hyvällä maulla.Arvokkuus yli urheilullisuudenNiin makeaa kuin Mercedes-AMG CLS 53:lla onkin kanttailla Barcelonaa ympäröivillä vuoristoteillä, nousee tähtimalliksi räväkän sporttiversion ja kahden dieselin yli Mercedes-Benz CLS 450 4Matic. Bensiinimalli on hinnoiteltu 286- ja 340-hevosvoimaisten dieselien väliin.Elegantimpaa CLS 450 4Maticia ei kannata aliarvioida.Rivikuutosen huipputeho on laskettu 367 hevosvoimaan (+ 22 sähköhevosta), mutta reagointi on edelleen sähäkkää ja voimavarat yltäkylläiset. Pyydettäessä AMG:stä tuttu urheilullinen luonne on yhä läsnä, mutta perusviritys korostaa arvokkuutta ja mukavuutta.CLS 450 4Matic ei tee nopeusreserveistä AMG:n kaltaista numeroa, vaikka kuljettaja pysyykin tapahtumien herrana. Tienpinnan karheudet ja poikittaissaumat suodattuvat paremmin pois, ja lisävarusteinen ilmajousitus kannattelee koria hellän arvokkain, mutta tarkasti hallituin ottein. Kokemuksen viimeistelee kirkkaan luonnollinen ohjaus ja huippumukavat istuimet.Monet automerkit valmistavat urheilullisia ja nopeita autoja, mutta vain harvat kykenevät tekemään malleja, jotka antavat poikkeuksellisen arvokkaan kyydin. CLS 450 4Matic on sellainen auto – kunhan sen viimeistelee sopivalla värillä.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin ja sähköinen kompressori, 48V sähkömoottori-generaattori, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 320+16 kW (435+22 hv), 6100 r/min Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Mitat pituus 5001 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi