2.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS – yksi auto, kaksi tähteä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikein kysymys on valita Mercedes-AMG CLS 53:n ja Mercedes-Benz CLS 450:n väliltä – muuten kaikki on kunnossa. Hyvää ajettavuus, mukavuus, upea voimalinja. Huonoa väri valittava tarkoin. Olin väärässä. Maistiaisjutussa moitin Mercedes-Benz CLS:n perää turhankin pyöreäksi. Mattaharmaan autoyksilön pinnassa valon ja varjon leikki häipyi, ja leveyttä korostava hartialinja katosi näkyvistä. Jäljelle jäi ympäripyöreän massiivinen perä.Mieli muuttuu, kun auto vaihtuu. Kiiltävä pinta tuo valon hohteen esiin vienosti pyöristetyillä kyljillä. CLS saa uudet leveät ja matalat linjat, jotka täydentävät tuiman haikeulan ilmeen. Oikeassa värissä ja oikeassa valossa auto on komea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla lähes kaikkiNeliovinen CLS tarjoaa linjakkaamman vaihtoehdon maksukykyisille asiakkaille, joiden mielestä perusrakenteen jakava E-sarja on liian tavallinen. Mercedes-Benzin mallivalikoiman ylärivin tuntumaan sijoittuvana CLS on täynnä huipputekniikkaa, ja lisävarustelistalta löytyvät sitten loput automaailman keksinnöt.Mittariston EQ Boost -näyttö kertoo sähkökoneen toiminnasta.Vain tietoviihdejärjestelmä on yhä E-sarjassa käytettävää jähmeää mallia – uutta MBUX-käyttöliittymää saadaan odottaa vielä A-sarjaan asti.Nelipaikkaisesta viiden istuttavaksi kasvanut CLS tarjoaa hyvät tilat neljälle keskimittaiselle, mutta sitä pidempien päälaki uhkaa osua laskeutuvaan kattolinjaan. Enää ratkaisuksi ei löydy Shooting Brake -farmaria, sillä mallin päämarkkina-alueilla Aasiassa ja Yhdysvalloissa ei riitä ymmärrystä pitkäkattoisen tyylikkyydelle.Räyhä AMGCLS nauttii uudistettuun S-sarjaan esitellyistä rivikuutosmoottoreista, jotka kaikki tarjoillaan nelivedon ja 9-vaihteisen automaatin kera. Nelosmoottorit saapuvat syksyllä. Huipulla on urheilullinen Mercedes-AMG 53 4Matic+, joka esittelee tehomallistoon uuden 53-tunnuksen (ei vielä hinnoiteltu).Sen pohjana on Mercedes-Benz S 500 -mallin sähkökompressorilla ruuditettu turbomoottori, johon on haettu luonnetta äänekkäämmällä pakoputkistolla. 435 mekaanista hevosvoimaa saavat vielä tukea EQ Boost -sähköjärjestelmän 22 lisähevosesta.Monimutkaisuus on jäänyt insinöörien huoleksi, ratin takana voi nauttia perinteisistä polttomoottorin hyveistä. Paketti reagoi viiveettä, murisee makeasti ja laulaa juuri niin iloisesti, kun hyvillä rivikuutosilla on tapana. 4Matic+:n mukautuva voimanjako, urheilullisemmat istuimet, sporttisempi ilmajousitus, jäykemmät puslat ja aggressiivisemmat pyöränkulmat täydentävät kokonaisuuden moottorin arvoiselle tasolle.AMG:n sisustaa on urheilullistettu hyvällä maulla.Arvokkuus yli urheilullisuudenNiin makeaa kuin Mercedes-AMG CLS 53:lla onkin kanttailla Barcelonaa ympäröivillä vuoristoteillä, nousee tähtimalliksi räväkän sporttiversion ja kahden dieselin yli Mercedes-Benz CLS 450 4Matic. Bensiinimalli on hinnoiteltu 286- ja 340-hevosvoimaisten dieselien väliin.Elegantimpaa CLS 450 4Maticia ei kannata aliarvioida.Rivikuutosen huipputeho on laskettu 367 hevosvoimaan (+ 22 sähköhevosta), mutta reagointi on edelleen sähäkkää ja voimavarat yltäkylläiset. Pyydettäessä AMG:stä tuttu urheilullinen luonne on yhä läsnä, mutta perusviritys korostaa arvokkuutta ja mukavuutta.CLS 450 4Matic ei tee nopeusreserveistä AMG:n kaltaista numeroa, vaikka kuljettaja pysyykin tapahtumien herrana. Tienpinnan karheudet ja poikittaissaumat suodattuvat paremmin pois, ja lisävarusteinen ilmajousitus kannattelee koria hellän arvokkain, mutta tarkasti hallituin ottein. Kokemuksen viimeistelee kirkkaan luonnollinen ohjaus ja huippumukavat istuimet.Monet automerkit valmistavat urheilullisia ja nopeita autoja, mutta vain harvat kykenevät tekemään malleja, jotka antavat poikkeuksellisen arvokkaan kyydin. CLS 450 4Matic on sellainen auto – kunhan sen viimeistelee sopivalla värillä.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin ja sähköinen kompressori, 48V sähkömoottori-generaattori, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 320+16 kW (435+22 hv), 6100 r/min Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Mitat pituus 5001 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?