2.3.2018

Koeajo: Mercedes-Benz CLS – yksi auto, kaksi tähteä

Mercedes-Benz CLS 450 4Matic

Vaikein kysymys on valita Mercedes-AMG CLS 53:n ja Mercedes-Benz CLS 450:n väliltä – muuten kaikki on kunnossa. Hyvää ajettavuus, mukavuus, upea voimalinja. Huonoa väri valittava tarkoin.

Olin väärässä. Maistiaisjutussa moitin Mercedes-Benz CLS:n perää turhankin pyöreäksi. Mattaharmaan autoyksilön pinnassa valon ja varjon leikki häipyi, ja leveyttä korostava hartialinja katosi näkyvistä. Jäljelle jäi ympäripyöreän massiivinen perä.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Mieli muuttuu, kun auto vaihtuu. Kiiltävä pinta tuo valon hohteen esiin vienosti pyöristetyillä kyljillä. CLS saa uudet leveät ja matalat linjat, jotka täydentävät tuiman haikeulan ilmeen. Oikeassa värissä ja oikeassa valossa auto on komea.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarjolla lähes kaikki

Neliovinen CLS tarjoaa linjakkaamman vaihtoehdon maksukykyisille asiakkaille, joiden mielestä perusrakenteen jakava E-sarja on liian tavallinen. Mercedes-Benzin mallivalikoiman ylärivin tuntumaan sijoittuvana CLS on täynnä huipputekniikkaa, ja lisävarustelistalta löytyvät sitten loput automaailman keksinnöt.

Mercedes-Benz CLS 450 4Matic
Mittariston EQ Boost -näyttö kertoo sähkökoneen toiminnasta.

Vain tietoviihdejärjestelmä on yhä E-sarjassa käytettävää jähmeää mallia – uutta MBUX-käyttöliittymää saadaan odottaa vielä A-sarjaan asti.

Nelipaikkaisesta viiden istuttavaksi kasvanut CLS tarjoaa hyvät tilat neljälle keskimittaiselle, mutta sitä pidempien päälaki uhkaa osua laskeutuvaan kattolinjaan. Enää ratkaisuksi ei löydy Shooting Brake -farmaria, sillä mallin päämarkkina-alueilla Aasiassa ja Yhdysvalloissa ei riitä ymmärrystä pitkäkattoisen tyylikkyydelle.

Räyhä AMG

CLS nauttii uudistettuun S-sarjaan esitellyistä rivikuutosmoottoreista, jotka kaikki tarjoillaan nelivedon ja 9-vaihteisen automaatin kera. Nelosmoottorit saapuvat syksyllä.

Huipulla on urheilullinen Mercedes-AMG 53 4Matic+, joka esittelee tehomallistoon uuden 53-tunnuksen (ei vielä hinnoiteltu).

Sen pohjana on Mercedes-Benz S 500 -mallin sähkökompressorilla ruuditettu turbomoottori, johon on haettu luonnetta äänekkäämmällä pakoputkistolla. 435 mekaanista hevosvoimaa saavat vielä tukea EQ Boost -sähköjärjestelmän 22 lisähevosesta.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Monimutkaisuus on jäänyt insinöörien huoleksi, ratin takana voi nauttia perinteisistä polttomoottorin hyveistä. Paketti reagoi viiveettä, murisee makeasti ja laulaa juuri niin iloisesti, kun hyvillä rivikuutosilla on tapana. 4Matic+:n mukautuva voimanjako, urheilullisemmat istuimet, sporttisempi ilmajousitus, jäykemmät puslat ja aggressiivisemmat pyöränkulmat täydentävät kokonaisuuden moottorin arvoiselle tasolle.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+
AMG:n sisustaa on urheilullistettu hyvällä maulla.

Arvokkuus yli urheilullisuuden

Niin makeaa kuin Mercedes-AMG CLS 53:lla onkin kanttailla Barcelonaa ympäröivillä vuoristoteillä, nousee tähtimalliksi räväkän sporttiversion ja kahden dieselin yli Mercedes-Benz CLS 450 4Matic. Bensiinimalli on hinnoiteltu 286- ja 340-hevosvoimaisten dieselien väliin.

Mercedes-Benz CLS 450 4Matic
Elegantimpaa CLS 450 4Maticia ei kannata aliarvioida.

Rivikuutosen huipputeho on laskettu 367 hevosvoimaan (+ 22 sähköhevosta), mutta reagointi on edelleen sähäkkää ja voimavarat yltäkylläiset. Pyydettäessä AMG:stä tuttu urheilullinen luonne on yhä läsnä, mutta perusviritys korostaa arvokkuutta ja mukavuutta.

Mercedes-Benz CLS 450 4Matic

CLS 450 4Matic ei tee nopeusreserveistä AMG:n kaltaista numeroa, vaikka kuljettaja pysyykin tapahtumien herrana. Tienpinnan karheudet ja poikittaissaumat suodattuvat paremmin pois, ja lisävarusteinen ilmajousitus kannattelee koria hellän arvokkain, mutta tarkasti hallituin ottein. Kokemuksen viimeistelee kirkkaan luonnollinen ohjaus ja huippumukavat istuimet.

Monet automerkit valmistavat urheilullisia ja nopeita autoja, mutta vain harvat kykenevät tekemään malleja, jotka antavat poikkeuksellisen arvokkaan kyydin. CLS 450 4Matic on sellainen auto – kunhan sen viimeistelee sopivalla värillä.

Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Moottori

Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin ja sähköinen kompressori, 48V sähkömoottori-generaattori, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

320+16 kW (435+22 hv), 6100 r/min

Vääntö

520 Nm (1800–5800 r/min)

Vääntö

520 Nm (1800–5800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,5 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

200 g/km

Mitat

pituus 5001 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2939 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat