2.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS – yksi auto, kaksi tähteä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vaikein kysymys on valita Mercedes-AMG CLS 53:n ja Mercedes-Benz CLS 450:n väliltä – muuten kaikki on kunnossa. Hyvää ajettavuus, mukavuus, upea voimalinja. Huonoa väri valittava tarkoin. Olin väärässä. Maistiaisjutussa moitin Mercedes-Benz CLS:n perää turhankin pyöreäksi. Mattaharmaan autoyksilön pinnassa valon ja varjon leikki häipyi, ja leveyttä korostava hartialinja katosi näkyvistä. Jäljelle jäi ympäripyöreän massiivinen perä. Mieli muuttuu, kun auto vaihtuu. Kiiltävä pinta tuo valon hohteen esiin vienosti pyöristetyillä kyljillä. CLS saa uudet leveät ja matalat linjat, jotka täydentävät tuiman haikeulan ilmeen. Oikeassa värissä ja oikeassa valossa auto on komea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjolla lähes kaikki Neliovinen CLS tarjoaa linjakkaamman vaihtoehdon maksukykyisille asiakkaille, joiden mielestä perusrakenteen jakava E-sarja on liian tavallinen. Mercedes-Benzin mallivalikoiman ylärivin tuntumaan sijoittuvana CLS on täynnä huipputekniikkaa, ja lisävarustelistalta löytyvät sitten loput automaailman keksinnöt. Mittariston EQ Boost -näyttö kertoo sähkökoneen toiminnasta. Vain tietoviihdejärjestelmä on yhä E-sarjassa käytettävää jähmeää mallia – uutta MBUX-käyttöliittymää saadaan odottaa vielä A-sarjaan asti. Nelipaikkaisesta viiden istuttavaksi kasvanut CLS tarjoaa hyvät tilat neljälle keskimittaiselle, mutta sitä pidempien päälaki uhkaa osua laskeutuvaan kattolinjaan. Enää ratkaisuksi ei löydy Shooting Brake -farmaria, sillä mallin päämarkkina-alueilla Aasiassa ja Yhdysvalloissa ei riitä ymmärrystä pitkäkattoisen tyylikkyydelle. Räyhä AMG CLS nauttii uudistettuun S-sarjaan esitellyistä rivikuutosmoottoreista, jotka kaikki tarjoillaan nelivedon ja 9-vaihteisen automaatin kera. Nelosmoottorit saapuvat syksyllä. Huipulla on urheilullinen Mercedes-AMG 53 4Matic+, joka esittelee tehomallistoon uuden 53-tunnuksen (ei vielä hinnoiteltu). Sen pohjana on Mercedes-Benz S 500 -mallin sähkökompressorilla ruuditettu turbomoottori, johon on haettu luonnetta äänekkäämmällä pakoputkistolla. 435 mekaanista hevosvoimaa saavat vielä tukea EQ Boost -sähköjärjestelmän 22 lisähevosesta. Monimutkaisuus on jäänyt insinöörien huoleksi, ratin takana voi nauttia perinteisistä polttomoottorin hyveistä. Paketti reagoi viiveettä, murisee makeasti ja laulaa juuri niin iloisesti, kun hyvillä rivikuutosilla on tapana. 4Matic+:n mukautuva voimanjako, urheilullisemmat istuimet, sporttisempi ilmajousitus, jäykemmät puslat ja aggressiivisemmat pyöränkulmat täydentävät kokonaisuuden moottorin arvoiselle tasolle. AMG:n sisustaa on urheilullistettu hyvällä maulla. Arvokkuus yli urheilullisuuden Niin makeaa kuin Mercedes-AMG CLS 53:lla onkin kanttailla Barcelonaa ympäröivillä vuoristoteillä, nousee tähtimalliksi räväkän sporttiversion ja kahden dieselin yli Mercedes-Benz CLS 450 4Matic. Bensiinimalli on hinnoiteltu 286- ja 340-hevosvoimaisten dieselien väliin. Elegantimpaa CLS 450 4Maticia ei kannata aliarvioida. Rivikuutosen huipputeho on laskettu 367 hevosvoimaan (+ 22 sähköhevosta), mutta reagointi on edelleen sähäkkää ja voimavarat yltäkylläiset. Pyydettäessä AMG:stä tuttu urheilullinen luonne on yhä läsnä, mutta perusviritys korostaa arvokkuutta ja mukavuutta. CLS 450 4Matic ei tee nopeusreserveistä AMG:n kaltaista numeroa, vaikka kuljettaja pysyykin tapahtumien herrana. Tienpinnan karheudet ja poikittaissaumat suodattuvat paremmin pois, ja lisävarusteinen ilmajousitus kannattelee koria hellän arvokkain, mutta tarkasti hallituin ottein. Kokemuksen viimeistelee kirkkaan luonnollinen ohjaus ja huippumukavat istuimet. Monet automerkit valmistavat urheilullisia ja nopeita autoja, mutta vain harvat kykenevät tekemään malleja, jotka antavat poikkeuksellisen arvokkaan kyydin. CLS 450 4Matic on sellainen auto – kunhan sen viimeistelee sopivalla värillä. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin ja sähköinen kompressori, 48V sähkömoottori-generaattori, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 320+16 kW (435+22 hv), 6100 r/min Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Mitat pituus 5001 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan