2.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLS – yksi auto, kaksi tähteä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikein kysymys on valita Mercedes-AMG CLS 53:n ja Mercedes-Benz CLS 450:n väliltä – muuten kaikki on kunnossa. Hyvää ajettavuus, mukavuus, upea voimalinja. Huonoa väri valittava tarkoin. Olin väärässä. Maistiaisjutussa moitin Mercedes-Benz CLS:n perää turhankin pyöreäksi. Mattaharmaan autoyksilön pinnassa valon ja varjon leikki häipyi, ja leveyttä korostava hartialinja katosi näkyvistä. Jäljelle jäi ympäripyöreän massiivinen perä.Mieli muuttuu, kun auto vaihtuu. Kiiltävä pinta tuo valon hohteen esiin vienosti pyöristetyillä kyljillä. CLS saa uudet leveät ja matalat linjat, jotka täydentävät tuiman haikeulan ilmeen. Oikeassa värissä ja oikeassa valossa auto on komea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjolla lähes kaikkiNeliovinen CLS tarjoaa linjakkaamman vaihtoehdon maksukykyisille asiakkaille, joiden mielestä perusrakenteen jakava E-sarja on liian tavallinen. Mercedes-Benzin mallivalikoiman ylärivin tuntumaan sijoittuvana CLS on täynnä huipputekniikkaa, ja lisävarustelistalta löytyvät sitten loput automaailman keksinnöt.Mittariston EQ Boost -näyttö kertoo sähkökoneen toiminnasta.Vain tietoviihdejärjestelmä on yhä E-sarjassa käytettävää jähmeää mallia – uutta MBUX-käyttöliittymää saadaan odottaa vielä A-sarjaan asti.Nelipaikkaisesta viiden istuttavaksi kasvanut CLS tarjoaa hyvät tilat neljälle keskimittaiselle, mutta sitä pidempien päälaki uhkaa osua laskeutuvaan kattolinjaan. Enää ratkaisuksi ei löydy Shooting Brake -farmaria, sillä mallin päämarkkina-alueilla Aasiassa ja Yhdysvalloissa ei riitä ymmärrystä pitkäkattoisen tyylikkyydelle.Räyhä AMGCLS nauttii uudistettuun S-sarjaan esitellyistä rivikuutosmoottoreista, jotka kaikki tarjoillaan nelivedon ja 9-vaihteisen automaatin kera. Nelosmoottorit saapuvat syksyllä. Huipulla on urheilullinen Mercedes-AMG 53 4Matic+, joka esittelee tehomallistoon uuden 53-tunnuksen (ei vielä hinnoiteltu).Sen pohjana on Mercedes-Benz S 500 -mallin sähkökompressorilla ruuditettu turbomoottori, johon on haettu luonnetta äänekkäämmällä pakoputkistolla. 435 mekaanista hevosvoimaa saavat vielä tukea EQ Boost -sähköjärjestelmän 22 lisähevosesta.Monimutkaisuus on jäänyt insinöörien huoleksi, ratin takana voi nauttia perinteisistä polttomoottorin hyveistä. Paketti reagoi viiveettä, murisee makeasti ja laulaa juuri niin iloisesti, kun hyvillä rivikuutosilla on tapana. 4Matic+:n mukautuva voimanjako, urheilullisemmat istuimet, sporttisempi ilmajousitus, jäykemmät puslat ja aggressiivisemmat pyöränkulmat täydentävät kokonaisuuden moottorin arvoiselle tasolle.AMG:n sisustaa on urheilullistettu hyvällä maulla.Arvokkuus yli urheilullisuudenNiin makeaa kuin Mercedes-AMG CLS 53:lla onkin kanttailla Barcelonaa ympäröivillä vuoristoteillä, nousee tähtimalliksi räväkän sporttiversion ja kahden dieselin yli Mercedes-Benz CLS 450 4Matic. Bensiinimalli on hinnoiteltu 286- ja 340-hevosvoimaisten dieselien väliin.Elegantimpaa CLS 450 4Maticia ei kannata aliarvioida.Rivikuutosen huipputeho on laskettu 367 hevosvoimaan (+ 22 sähköhevosta), mutta reagointi on edelleen sähäkkää ja voimavarat yltäkylläiset. Pyydettäessä AMG:stä tuttu urheilullinen luonne on yhä läsnä, mutta perusviritys korostaa arvokkuutta ja mukavuutta.CLS 450 4Matic ei tee nopeusreserveistä AMG:n kaltaista numeroa, vaikka kuljettaja pysyykin tapahtumien herrana. Tienpinnan karheudet ja poikittaissaumat suodattuvat paremmin pois, ja lisävarusteinen ilmajousitus kannattelee koria hellän arvokkain, mutta tarkasti hallituin ottein. Kokemuksen viimeistelee kirkkaan luonnollinen ohjaus ja huippumukavat istuimet.Monet automerkit valmistavat urheilullisia ja nopeita autoja, mutta vain harvat kykenevät tekemään malleja, jotka antavat poikkeuksellisen arvokkaan kyydin. CLS 450 4Matic on sellainen auto – kunhan sen viimeistelee sopivalla värillä.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ Moottori Bensiinimoottori 2 999 cm³, 6 sylinteriä, turboahdin ja sähköinen kompressori, 48V sähkömoottori-generaattori, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 320+16 kW (435+22 hv), 6100 r/min Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Vääntö 520 Nm (1800–5800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 200 g/km Mitat pituus 5001 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle