23.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300e pääsee sähköllä satasta sata kilsaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 300e tuplaa edeltäjänsä sähköisen toimintamatkan – myös käytännössä. Hyvää: pitkä toimintamatka sähköllä, pikalatausmahdollisuus, äänettömyys. Huonoa: ohjauspyörän hipaisusäätimet, matala tavaratila. Mercedes-Benzin uusi E-sarja oli ensimmäisessä Suomi-koeajossamme perinteisenä E 220d -dieselversiona, joten sen jälkeen oli luonnollisesti asettauduttava myös ladattavan E 300e -hybridin ratin taakse – varsinkin, kun jälkimmäisen odotetaan leikkaavan suuremman siivun myyntikakusta. Viime keväänä esitellyn E-sarjan kuudennen sukupolven uudistusten pääkohdat käytiin lävitse jo ulkomailla tapahtuneessa ensikoeajossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelikko sähkölläKun samankokoinen EQE-malli hoitaa Mercedeksen paletissa täyssähköisyyden, E-sarjan paikallispäästöttömin muoto on lataushybridi, joka on valmistajan erityislaatuiseen tapaan saatavana niin bensiini- kuin dieselpohjaisenakin. Hieman myöhemmin koeajoomme on tulossa farkkukorinen E 300de; nyt otamme tuntumaa tästä bensiinilataushybridistä porrasperäkorilla.E 300e on saatavana niin taka- kuin nelivetoisena, joista viimeksi mainittua on helppo suositella meikäläisiin oloihin. Voimaa näissä versioissa on yhtä paljon, mutta neliveto on vajaat 3 000 euroa kalliimpi, mikä on prosentuaalisesti maltillinen lisä perushinnaltaan lähes 80 tonnin autossa.Lataushybridimallistossa on tarjolla vieläkin tehokkaampi nelivetoversio samasta kaksilitraisesta moottorista: tällöin mallimerkintänä on E 400e, ja siinä bensakoneen teho on nostettu 185 kilowattiin (252 hv) E 300e:n 150 kW:n (204 hv) sijaan. Sähkömoottori tuottaa kummassakin samat 95 kW (129 hv). Vastaava voimapaketti esiteltiin jo C-sarjaan parisen vuotta sitten.Bensiinimoottori on nelisylinterinen, ja sen käyntiääni luonnollisesti kantautuu ohjaamoon saakka, vaikka sitä kuinka eristäisi. Kun uusi E-sarjalainen on muuten erittäin hiljainen kaikilla Suomessa sallituilla nopeuksilla, kiihdytyksissä kuuluva etäinen pörinä saattaa hieman rikkoa harmoniaa. Ripeää suorituskykyä kyllä riittää, eikä voimanlähteiden välisiä käynnistymisiä tasakaasulla helposti havaitse.Lunastaa lupauksetJa kun akussa on varausta, ajo voidaan tehdä täysin sähköisenä, jolloin E 300e etenee jo lähes kuiskaten. Sähköajoa riittääkin nyt tuntuvasti aiempaa enemmän, sillä ajoakun 19,5 kilowattitunnin nettokapasiteetti riittää nelivetoversiossa WLTP-syklin mukaan jopa 109 kilometrin toimintamatkaan, kun E-sarjan edellissukupolven vastaavassa versiossa kantama oli 48 km.Ilmoitetut toimintamatkat ovat usein vähän mitä ovat, mutta tässä tapauksessa lupauksille on katetta: lokakuisella moottoritiellä kuuden plusasteen lämpötilassa E 300e ylsi polttomoottorin käynnistymättä 89 kilometrin toimintamatkaan, kun nopeutena pidettiin todelliset sata kilometriä tunnissa. Vauhdin nosto 120 km/h -tasoon tuotti toisella yrittämällä +4 asteessa 67 kilometrin ajosuoritteen. Kaiken lisäksi kummallakaan kerralla kokeeseen ei lähdetty aivan piripintaan ladatulla akulla, vaan ajotietokone nollattiin moottoritielle kiihdyttämisen jälkeen, jolloin kapasiteettia oli käytössä mainitussa järjestyksessä 95 ja 93 prosenttia. Maltillisemmilla maantienopeuksilla ja ystävällisemmillä lämpötiloilla reilusti yli sadan kilometrin toimintamatka ei siis ole mitään utopiaa.Virtaa ei myöskään kulu moottoritieajossa hukkaan. Navigaatioperustainen hybridiajotila vaikutti seuraavan valittua reittiä varsin tarkasti, ja alkoi moottoritiellä käyttää akkua reilummin siinä vaiheessa, kun matkaa määränpäähän oli saman verran kuin akussa oli varausta jäljellä. Regenerointia pystyy säätämään ratin lavoista, ja automaattiasentokin löytyy.Akku tyhjänä moottoritiekulutus asettuu seitsemän bensiinilitran tuntumaan.Koti- ja asiointilataus järjestyy tarvittaessa kolmivaihevirralla, ja myös pikalatausmahdollisuus löytyy 660 euron lisähintaan. Tällöin akku latautuu parhaimmillaan nopsan ostosreissun aikana eli puolessa tunnissa. Kokeilussamme saavutimme helposti 50 kilowatin lataustehon, eli luvattu 55 kW on sekin linjassa käytännön kanssa.Pari ergonomiapuutettaE-sarjan kosketusnäyttö on nyt yhtä suurensuuri kuin vuonna 2020 esitellyssä isommassa S- ja vuonna 2021 esitellyssä pienemmässä C-sarjassa – tällaista julkaisujärjestystähän Mercedeksellä on harjoitettu jo vuosikymmenten ajan. Ja aivan kuten sisarmalleissa, myöskään E:ssä käyttöliittymän toiminnassa ja ergonomiassa ei ole moitteen sijaa – esimerkiksi näytön "painikkeet" ovat selkeitä ja suurikokoisia, eikä toimintojen haeskelu ota liikaa aikaa tieliikenteestä.Paljon puhuttu digitaalisuuden kasvattaminen ei siis E-sarjassa ole vienyt pääosaa käytettävyydestä, vaan uudet toiminnot ovat myös koeajoauton näyttökokonaisuudessa ikäänkuin piilossa ja käytettävissä sitten, kun kuljettaja tai etumatkustaja niitä tarvitsee.Sen sijaan ohjauspyörän puolien käyttöpainikkeiden ergonomia on edelleen Mersulla hakusessa. Peukaloiden ja kosketuslevyjen yhteistyö takkuilee – tuloksena toistuvia virhepainalluksia.Positiivistakin puolista löytyy. Nykyään yleistyvän ylinopeusvaroittimen pimputuksen saa kytkettyä pois painamalla äänenvoimakkuuden vaimennusnappulaa pitkään, eli monimutkaisia valikoihin sukeltamisia ei tarvita. Eri asia sitten, tottuuko tähän uuteen varoittimeen ajan myötä niin, että sitä ei enää tule napsaistua päältä jokaisen liikkeellelähdön jälkeen.E-sarjalaisen vakiovarusteena ovat sähköisesti esiin työntyvät ovenkahvat: itse piiloutumistoiminto ei haittaa käyttöä, mutta kahvat ovat avattaessa melko jäykät. Lataushybridin ostaja joutuu elämään perusversiota 170 litraa pienemmän tavaratilan kanssa – kontti on kovin matala eikä täysin vastaa edes sedan-korikäyttäjän vaatimuksia. Tässä tuleva farkkumalli auttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus kohdallaanAjoimme E-sarjan lataushybidillä kahteenkin otteeseen: ensin kesärenkain lokakuussa ja uudestaan nastattomilla talvirenkailla joulukuussa, kun toisesta mutta identtisestä autoyksilöstä otettiin julkaisuun paremmin sopivat talviset valokuvat.Jo syksyisellä soratiellä oli aavistettavissa, että auton talvikäytösarvosanasta tulee kiitettävä. Ohjaus on varsin kevyeksi tehostettu, joten se ei itsessään ansaitsisi ylenpalttisia kehuja, muu auto kylläkin. Ajonvakautus sallii pienen yliohjaavan luiston niin, että kääntymistä voi helpottaa kaasunkäytöllä niin hiekka- kuin talvipinnallakin – vanhaan takavetoperinteen tapaan. Yli ei luisto tietenkään nykyään lipeä, siitä pitää järjestelmä huolen.Ja jos ajonvakautuksen ottaa pois, voi havaita, että peräpainotteiset luistot jatkuvat laajoina mutta rauhallisina, eli hallittavuus on kaiken kaikkiaan kunnossa.Alusta toimii kuivallakin asfaltilla hienosti: kaarrekäytös on tasapainoista, eikä auto protestoi liiallista nopeutta millään tavalla. Soraäänenä havaitsimme pikkukivien varsin voimakkaan kolahtelun pyöräkoteloissa, eikä terävien kuoppien myötä kantautuva lievästi rämähtävä äänikään ole täysin auton hintaluokan tasolla.Vaikka uuden E-sarjan akseliväli on reilut kaksi senttimetriä aiempaa mittavampi, kaupunkiajo sujuu suhteellisen ketterästi, kiitos lisävarusteisen nelipyöräohjauksen luoman oikopolun. Nelivetoversiossa se tarkoittaa 12 metrin kääntöympyrän halkaisijan kutistumista vajaalla metrillä 11,1 metriin.Mersumaista menoaMukavuuden osalta ensikoeajolla kokemamme saksalaistietuntumat pätevät varsin suoraan myös kotimaan koeajoon. Kaikkien pyörien ilmajousitus, joka oli koeajoautossa lisävarusteena, poimii suuret heitot ja loivemmat hidastetöyssyt esimerkillisesti. Sen sijaan terävämmät töyssyt päätyvät selvemmin ohjaamoon, vaikka ajotila olisi Comfort-asennossa.Aivan tavallisella maantiellä menossa on myös mersumaista keinuntaa: auto ikään kuin kallistelee jatkuvasti johonkin suuntaan. Suuntavakavuuteen tämä ei vaikuta, ja osan ylimääräisistä liikkeistä voi torpata asettamalla ajomoodin urheilullisemmaksi. Ajoavustimet toimivat valmistajan tapaan pehmeästi ja huomaamattomasti.Eikä varmaankaan yllätä, että ajoasennon mittasuhteet sopivat kookkaammallekin kuskille – saati se, että niin kutsutut urheiluistuimet (ei lisähintaa) ovat laakeat ja varsin kovapintaiset erityisesti selkänojan osalta. Tämähän on enemmänkin maku- kuin mukavuuskysymys, ja aivan kuten dieselversion koeajossa kehuimme, kilometrien myötä E-sarjalainen tuntuu istuvan aina vain paremmin käteen.Juuri tämä on aina ollutkin yksi mallin selkeimmistä vahvuuksista, eli evoluutio ei tällä saralla ole edennyt ainakaan väärään suuntaan – vaikkei myöskään tämä kokonaisuus aivan virheettömäksi osoittautunut. Jääpähän stuttgartilaisinsinööreille vielä kehitystöitä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMercedes-Benz E 300e 4Matic ALATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 150 + 95 kW (204 + 129 hv), 320 + 440 NmAkku brutto / netto 25,4 / 19,5 kWhLataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 55 kW (lisävaruste)WLTP-kulutus 0,7 l/100km CO2-päästöt 15 g/km toimintamatka sähköllä 109 kmSuorituskyky 0–100 km/h 6,5 s huippunopeus 234 km/hMitat Pituus 4 949 mm Leveys 1 880 mm Korkeus 1 480 mm Akseliväli 2 961 mm Tavaratila 370 lOmamassa 2 265 kg perävaunu 2 100 / 750 kgEuro NCAP ei testattuTakuu 2 v ajoakku 6 v / 100 000 kmHinta alkaen 77 315 € koeajoauto 93 427 €Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”