10.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQ Power -mallisto – miksi yhteinen hybridijärjestelmä C:stä S-sarjaan on hyvä ratkaisu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaettu voimalinja on Mercedes-Benzin uuden hybridimalliston ydin. Hyvää: sulava voimalinja, hyvä suorituskyky. Huonoa: akku verottaa tavaratilaa. Koeajon kohde ei ole yksittäinen auto, eikä edes uusi voimanlähde. Moottori matkasi Mercedes-Benzin kotikaupunkiin Stuttgartiin tutustumaan konsernin uuteen ladattavaan hybridivoimalinjaan, jonka tehdas on nimennyt EQ Poweriksi. EQ-tuoteperhe kattaa myös 48-voltin järjestelmällä toteutetut EQ Boost -kevythybridit ja EQ-täyssähköautot.Lue tästä EQ Boost -järjestelmällä varustetun C 200 -mallin koeajo. EQC-sähköautoon pääset tutustumaan tästä.Nyt vuorossa ovat siis uuden sukupolven ladattavat hybridimallit, jotka korvaavat valmistajan aiemmat tuotteet C-, E- ja S-sarjoissa.EQ Power -mallien lataus sujuu takapuskurin nurkkaan kätketystä Type 2 -pistokkeesta.Laajan malliston ytimenä on 9-portaiseen automaattivaihteistoon yhdistetty hybridiyksikkö, joka koostuu momentinmuuntimesta, irrotuskytkimestä ja 122 hevosvoiman sähkömoottorista. 13,5 kilowattitunnin ajoakku on sijoitettu taka-akselin päälle tavaratilaan rakennetun kookkaan kyhmyn alle. Lataus onnistuu kahdella vaiheella 7,4 kilowatin teholla, eli kotilatausasemassa akku täyttyy parissa tunnissa.Ladattavien EQ Power -hybridien sisätilat eivät muista malleista eroa mittaristomuutoksia enempää. Kuvassa E 300 e.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitse vain moottoriKaikki mallit C:stä S:ään siis jakavat saman hybridivoimalinjan, vain keulalla oleva polttomoottori vaihtelee. Nelisylinteristä bensiinivaihtoehtoa edustavat C 300 e ja E 300 e, joissa polttomoottorin ja sähkövoiman yhteisteho yltää 320 hevosvoimaan. Dieselillä liikkuvat C 300 de ja E 300 de saavat 306 hevosvoiman yhteistehon. S 560 e liikkuu 476 hevosvoiman turvin – mielenkiintoisena yksityiskohtana malli luottaa yhä V6-moottoriin, kun muut kuusisylinteriset S-sarjalaiset ovat jo siirtyneet rivimoottoreihin.C 300 e:n mittaristo viestii latauksen etenemisestä.Sähköinen ajomatka asettuu NEDC-mittauksella auton koosta riippuen 50–57 kilometrin välille.Lyhyillä ensikoeajoilla ei sähköistä toimintamatkaa voinut todentaa yhdelläkään mallilla. Teknisten tietojen valossa hyppäys esimerkiksi väistyvään E 350 e -malliin on huomattava, sillä akun kapasiteetti on yli kaksinkertaistunut.Kuljettajalla on merkin aiempien lataushybridien tapaan valittavana automaattinen hybriditila, täyssähköajo, akun varaustilan säästö sekä ajonaikainen lataus polttomoottoria hyödyntäen.Mercedes-Benz E 300 eYhteistyöllä tehokkuuteenEnergiatehokkuuteenkin on panostettu: Mercedekset ohjeistavat kuljettajaa keventämään kaasupoljinta nopeusrajoituksen alentuessa, vuorottelevat rullauksen ja moottorijarrutuksen välillä liikennetilanteen mukaan sekä optimoivat energiankäyttöä esimerkiksi maastonmuotojen perusteella. Vuoren päälle saavutaan vajaalla akulla, jotta alamäen moottorijarruttelusta saadaan mahdollisimman paljon energiaa talteen. Dieselmalleissa reittioptimointi ulottuu jopa hiukkassuodattimen puhdistukseen, ja osaavatpa C 300 de ja E 300 de -mallit jopa lämmittää moottoria puhdistusta varten kuormittamalla sitä poikkeuksellisen korkealla energian talteenotolla.E 300 e:n tavaratila.Sivistynyt kaikissa malleissaAjossa uusi voimalinja toimii hienosti. Ensikoeajossa ehdittiin tutustua C 300 de -farmariin, E 300 e sedaniin sekä S 560 e:hen. Malleja yhdistää huomaamaton polttomoottorin ja sähkövoiman yhteistyö, jossa on päästy eroon valmistajan aiempia lataushybridejä vaivanneesta hienoisesta kulmikkuudesta. 122-hevosvoimainen sähkömoottori riittää liikuttamaan S-sarjaakin riittävän sähäkästi, ja jokainen malliversio kykenee kulkemaan sähköllä ainakin 130 kilometriä tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRipeä dieselMercedes-Benz C 300 deSedanina ja farmarina saatava Mercedes-Benz C 300 de tarjoaa mielenkiintoisen yhdistelmän paikallispäästötöntä sähköistä kaupunkiajoa ja 2-litraisen dieselin matalaa kulutusta pitkillä siirtymillä. Sivistyneen dieselin ja sähkövoiman yhdistelmä on sähäkkä: etenkin liikkeellelähdöissä saa oppia annostelemaan kaasua herkästi. Täyskaasulla voimalinja sinkoaa C-sarjan sataseen korimallista riippuen 5,6–5,7 sekunnissa, joten ympäristötalkoisiin osallistuvan ei tarvitse kärsiä esimerkiksi ohitustilanteissa.Akkukyhmy verottaa tilaa C 300 de -farmarissakin.Vieläkin sivistyneempi bensiiniBensiinikäyttöinen E 300 e tuo yhtälöön vielä hieman lisää sivistyneisyyttä, mutta muuten auto jakaa C-sarjan ansaitsemat kehut. 300 e-voimalinjalla E-sarjaa tarjotaan vain sedaniin, kun dieselin saa myös farmarikoriin.Mercedes-Benz S 560 eVaikka yhtiön korkeinta osaamista edustavassa S-sarjassa kuusisylinterinen bensiinimoottori on kaikkein parhaiten eristetty matkustamosta, tuo sähköllä lipuminen edustusautoon oman säväyksensä. Autonkuljettajaakaan ei enää voi pyytää odottamaan moottori käyden.Isot ensinLyhyet ensikoeajot jättävät erittäin lupaavan kuvan Mercedes-Benzin uusista ladattavista hybrideistä. Lyhyellä altistumisella uudet voimalinjat eivät anna sijaa moitteelle, joten kritiikki kohdistuu vain kömpelösti tavaratilaa syövään ajoakun sijoitukseen.Mercedes-Benz S 560 e:n mittaristo.Toisaalta juuri ladattavien hybridien kohdalla pidemmät koeajot ovat ensiarvoisen tärkeitä: vasta ne kertovat todellisesta sähköisestä toimintamatkasta, sähköajon toimivuudesta talviolosuhteissa (pysyykö moottori sammutettuna) ynnä muusta. Tähän palaamme alkuvuodesta, kun E- ja S-sarjan mallit saapuvat Suomeen. C-sarjan EQ Power -malleja saadaan vielä odottaa loppukesään 2019.Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 300 de Moottori Ladattava hybridi, dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Polttomoottori 143 kW (194hv), sähkömoottori 90 kW (122hv) Teho 225 kW (306 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja