23.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA 250 e – pitäisikö valita diesel, lataushybridi vai sähköauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLA:n nelivetoversiot bensana ja dieselinä ovat samoissa hinnoissa nyt ajetun lataushybridin ja EQA-täyssähkömallin kanssa. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, tilat, kuskin paikka. Huonoa: vetopito, hidas lämpenemään sähköajossa. Mercedes-Benz GLA uudistui viime vuonna. Myynti alkoi perinteisillä polttomoottoreilla, ja nyt mallisto on laajentunut lataushybridillä sekä täyssähkömallilla. Sen EQA-nimi hämää, kori ja tilat ovat suoraan GLA:sta.GLA:ta olemme jo ehtineet kehua useaan otteeseen. Uudistuksessa tilat kasvoivat, ulkomitoista ei arvaisi, että pitkänkin kuskin taakse mahtuu vielä aikuinen. Koko A-sarjan tavoin ajettavuus on erinomainen tarkan ja tunnokkaan ohjauksen ansiosta, korin korkeutta ei huomaakaan.Pikkuhiljaa kehittynyt tutustuminen Mercedeksen MBUX-hallintajärjestelmän valikoihin on edennyt jo sinutteluun, mutta parhaita kavereita ei vielä olla. Jatkaako nyt esitelty lataushybridiversio positiivisten kokemusten sarjaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu lataushybridijärjestelmäGLA:n hybridijärjestelmä on yhtenevä puolen vuoden koeajossamme olleen A 250 e -mallin kanssa. Vetovastuun jakavat 1,3-litrainen bensiinimoottori ja kahdeksanlovisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa integroitu sähkömoottori.Niiden yhteisteho on maksimissaan 218 hevosvoimaa. Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on 10,9 kWh – kevyellä kaasujalalla kevätauringon lämmittäessä se riittää lähes 70 kilometriä, mutta pakkaslähtö ja moottoritie pudottavat matkasta puolet. Sähkön ehdyttyä kulutus asettuu lukemaan 7 l/100 km, joten 40-litraiseksi pienennetyllä bensiinitankilla pääsee vielä 500 km.Hybridijärjestelmän toimintaa ei tarvitse seurata, polttomoottori sammuu ja käynnistyy huomaamattomasti. Kylmän moottorin purputus kantautuu sisälle ilmeisesti keskelle auton alle päättyvän pakoputken takia. Talvella hybrideille tyypilliset purnausaiheet tulevat esiin.Regeneroivan sähköjarrutuksen ja levyjarrujen eron huomaa jarrutuntumassa, mutta pysähtymiset sujuvat silti varman eleettömästi. Samaa ei voi sanoa liikkeellelähdöistä, kaasupolkimen sähköinen välitys ja hybridijärjestelmän jähmeys vievät tuntuman etupyörien pitoon. Yhdessä taka-akselille tulevan akuston lisäpainon ja ylenpalttisen tehon takia lähtöä säestää usein sutaisu. Hybridimalliin ei nelivetoa saa.Monta hyvää vaihtoehtoaVaikka GLA kolahtaa heti kooltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan, pystyy voimalinjan valinnan kanssa jahkailemaan loputtomasti. Nyt ajettu lataushybridi ja nelivetoinen bensamalli maksavat molemmat noin 46 000 euroa, valtion hankintatuen kanssa täyssähköinen EQA ja nelivetodiesel puolestaan noin 48 000 euroa.Dieselillä pääsee pisimmälle pysähtymättä, mutta EQA:llakin riittävät 400 km. Plugari on tehokkain ja ripein, sähköauton huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:iin. Jotakuta miellyttää, että vähäpäästöisemmistä lataushybridistä ja sähköautosta valtio saa vähiten veroa ja lisävarusteetkin ovat halvempia. Valintaan saattaa vaikuttaa sähköisten versioiden hitaampi saatavuus. Joka tapauksessa näin talvella polttomoottoristen nelivetojen houkutusta on vaikea vastustaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz GLA 250 e A Business EQ Power Hinta alkaen 45 978 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 312 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (2000 r/min) Vääntö 230 Nm (2000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10,9 / 15,6 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa