21.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA 250 e – premium-täytteinen pikkusuvi perhekäyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzillä on monenkokoista suv-automallia tarjolla. Mercedeksen pienin suv-malli GLA saattaa riittää hyvinkin monen tarpeisiin. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, tilat, pikalataus, toimintamatka sähköllä. Huonoa: Ei nelivetoa, pikalatauksen teho, hinta. Mersulla on tarjolla melkoinen liuta katumaastureita ja crossovereita. Isoimpana mallistossa ovat GLS sekä täyssähköinen EQS SUV sekä niiden Maybach-mallit. Pienintä päätä puolestaan edustaa GLA-malli, joka on uudistunut.GLA:n mallistossa on tarjolla niin bensiinikäyttöistä kevythybridiä kuin ladattavaa hybridiäkin kuin myös ihan perusdiesel. Suomen mallistossa nelivedon saa dieselmoottorin yhteyteen ja kaikkein kalleimman kevythybridin, AMG-mallin yhteyteen. Malliston toiseksi kalleimman mallin, Moottorin koeajossa olleen GLA 250 e A -lataushybridimallin yhteyteen nelivetoa ei saa, joka on iso puute, kun puhutaan kuitenkin alkaen yli 57 000 euron autosta ja crossoverista. Sillä rahalla toivoisi jo nelivedon olevan saatavilla premium-crossoveriin. Nelivedon puute on siinäkin mielessä GLA:n koeajetussa mallissa vakava puute, sillä voimalinja on varsin väkevä. Mercedes-Benz GLA:n yksi tärkeimmistä uudistuksista onkin se, että auto on saanut lisää tehoa ja toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevä voimalinjaMersun nelisylinterinen 1,3-litrainen bensiinimoottori kehittää 120 kilowatin tehon ja tarjoaa vääntöä 270 newtonmetriä. Sähkömoottori avustaa, sen suurin teho on 80 kilowattia ja se tarjoaa parhaimmillaan 300 newtonmetrin väännön. Koko voimalinjan yhteiskapasiteetti on 160 kilowattia (218 hv) tehoa ja peräti 450 newtonmetriä vääntöä. Vetopainotkin GLA:ssa nelivedon puutteesta huolimatta ovat ihan kelvolliset, jarrullista vedettävää massaa sen perään saa laittaa 1 800 kiloa.Toimintamatka pelkällä sähköllä Mercedes GLA:n ladattavissa hybrideissä on WLTP-syklin mukaisesti jopa 75 kilometriä, koeajetulle yksilölle ilmoitetaan sähköiseksi toimintamatkaksi 67 kilometriä. Harvoin, jos tuskin koskaan WLTP-lukemiin päästään oikeassa elämässä, varsinkaan talvisissa ja kylmissä olosuhteissa. Mutta Mercedes lunastaa siinä mielessä WLTP-arvot, että talvikelissäkin pelkällä sähköllä koeajetulla yksilöllä päästiin ihan kiitettäviin lukemiin, noin 50 kilometrin toimintamatkaan kaupunkiajossa. Mercedes on onnistunut akun lämmönhallinnassa, joka auttaa toimintamatkan optimoinnissa myös talvikelissä.Hitaan AC-latauksen teho on myös kasvanut 11 kilowattiin, kuten myös auton ajoakun käytössä oleva kapasiteetti on kasvanut 12,5 kilowattituntiin. Mercedes tarjoaa GLA-malliin, kuten myös moneen muuhunkin ladattavaan hybridiin, kuten E-sarjaan ja GLE-malleihin myös akun pikalatausta lisähintaan. Tästä ilosta täytyy maksaa 660 euroa GLA:ssakin, mutta sillä saa GLA-mallissa saa pikalataustehoksi vain 22 kilowattia.E-sarjassa ja GLE:ssa, joissa auton ajoakku on toki rutkasti isompi, tarjotaan 55 kilowatin ja 60 kilowatin lataustehoa. GLA:n 22 kilowatin latausteholla pienen akun toki saa reilussa puolessa tunnissa täyteen, mutta voisi teho suurempi olla, varsinkin kun siitä maksaa lisähintaa ja se myös kannustaisi ajamaan sähköllä matka-ajossakin. Pelkän sähkömoottorinkin turvin GLA liikkuu ihan rivakasti, tosin nopeammassa matka-ajossa akku kuluu nopeammin. Myös tämäkin puoltaisi myös tehokkaampaa pikalatausta.Polttoainetankki GLA:ssa on pieni, vain 35 litraa. Polttoainetankin pienentämisellä on arvatenkin tarkoituksensa ja se johtuu kasvaneesta ajoakun koosta, ilman että tavaratilan koossa on tarvinnut tinkiä. Ladattavan hybridin tavaratila on muutaman kymmenen litraa pienempi kuin muiden GLA-malllien.Tosin GLA:n suoranaiseen kilpailijaan, BMW X1 -lataushybridimallistoon pikalatausta ei saa edes lisähintaan. BMW:llä vastaavanhintainen ja vastaava X1-malli on nelivetoinen.Täyttä premiumiaMercedes GLA on premiumia jo hintansakin puolesta. Perusmalli, GLA 180 A maksaa vajaa 52 000 euroa ilman lisävarusteita ja hyvin varusteltuun kuuluva koeajoettu GLA 250 e A AMG Line maksaa ilman lisävarusteita reilu 57 000 euroa. Kun siihen lisätään edellä mainittu pikalatausominaisuus sekä pari varustepakettia, ollaan jo lähes 70 000 eurossa. Tällöin voi todeta, että GLA on varusteltu kuin parempikin Mersu, mutta on kompaktin auton koossa. Kokonsa puolesta GLA:lla pärjää kyllä perhekin, siinä on ihan perheauton mitat, vaikka se pienin Mersun crossover onkin. Tavaratila imee perusmuodossaan 385 litraa. Takana on hyvin tilaa, vaikka etuistuin olisi 180-senttiselle kuljettajalle säädettynä. Takamatkustajan oloa parantaa vielä takaistuinten, jotka saa hankittua GLA:han 470 euron lisähintaan.Rahalla siis saa paljon saa ja hevosella pääsee. Mercedeksen Best or nothing -tunnuslause sopii siis hyvin GLA-malliinkin, GLA on erinomainen auto ajaa. Se on sanalla sanoen mukava kaikilla osa-alueilla. Vaikka se on kompakti, GLA:ssa on ison auton tuntua, kuljettajan ergonomia on erinomainen, näkyvyys on hyvä siinäkin mielessä, että autossa istutaan korkealla. Premium-Plus -pakettiin kuuluvat Multibeam led -valot toimivat hyvin ja alusta toimii erinomaisesti. Mercedeksen avustinjärjestelmät hoitavat GLA:ssakin tehtävänsä eleettömästi. Ohjauspyörä Mersuissa on aina myös mukavan tuntuinen ja ohjaustuntuma talvirenkaillakin hyvää vastetta tarjoava, tukeva ja hienosti keskittävä. MBUX-käyttöjärjestelmä on myös käytettävyydeltään erinomainen, sitä pystyy käyttämään täysin ohjauspyörän painikkeista.Vaikka GLA 250 e:stä puuttuu tämän hintaisen crossoverin vaatima neliveto, auto on omassa kokoluokassaan ja segmentissään erittäin varteenotettava tekijä. GLA on parantunut entisestään, se on hienostunut ja ehdottomasti segmenttinsä parhaimmistoa monella arkikäytössä tärkeällä osa-alueella korkeasta hinnastaan huolimatta.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMercedes-Benz GLA 250 e A AMG Line LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinilmoottori 1 332 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 120 kW + 80 kW (163 hv + 109 hv), 270 Nm + 300 Nm Akku brutto / netto 15,6 / 12,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 32 A) CCS: 22 kW WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO 2 -päästöt 27 g/km toimintamatka sähköllä 67 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 412 mm Leveys 1 834 mm Korkeus 1 609 mm Akseliväli 2 729 mm Tavaratila 385 l Omamassa 1 725 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 2 v hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 57 225 € koeajoauto 69 992 € Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla