21.1.2024

Koeajo: Mercedes-Benz GLA 250 e – premium-täytteinen pikkusuvi perhekäyttöön

Mercedes-Benzillä on monenkokoista suv-automallia tarjolla. Mercedeksen pienin suv-malli GLA saattaa riittää hyvinkin monen tarpeisiin. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, tilat, pikalataus, toimintamatka sähköllä. Huonoa: Ei nelivetoa, pikalatauksen teho, hinta.

Mersulla on tarjolla melkoinen liuta katumaastureita ja crossovereita. Isoimpana mallistossa ovat GLS sekä täyssähköinen EQS SUV sekä niiden Maybach-mallit. Pienintä päätä puolestaan edustaa GLA-malli, joka on uudistunut.

GLA:n mallistossa on tarjolla niin bensiinikäyttöistä kevythybridiä kuin ladattavaa hybridiäkin kuin myös ihan perusdiesel. Suomen mallistossa nelivedon saa dieselmoottorin yhteyteen ja kaikkein kalleimman kevythybridin, AMG-mallin yhteyteen. Malliston toiseksi kalleimman mallin, Moottorin koeajossa olleen GLA 250 e A -lataushybridimallin yhteyteen nelivetoa ei saa, joka on iso puute, kun puhutaan kuitenkin alkaen yli 57 000 euron autosta ja crossoverista. Sillä rahalla toivoisi jo nelivedon olevan saatavilla premium-crossoveriin.

Nelivedon puute on siinäkin mielessä GLA:n koeajetussa mallissa vakava puute, sillä voimalinja on varsin väkevä. Mercedes-Benz GLA:n yksi tärkeimmistä uudistuksista onkin se, että auto on saanut lisää tehoa ja toimintamatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väkevä voimalinja

Mersun nelisylinterinen 1,3-litrainen bensiinimoottori kehittää 120 kilowatin tehon ja tarjoaa vääntöä 270 newtonmetriä. Sähkömoottori avustaa, sen suurin teho on 80 kilowattia ja se tarjoaa parhaimmillaan 300 newtonmetrin väännön. Koko voimalinjan yhteiskapasiteetti on 160 kilowattia (218 hv) tehoa ja peräti 450 newtonmetriä vääntöä. Vetopainotkin GLA:ssa nelivedon puutteesta huolimatta ovat ihan kelvolliset, jarrullista vedettävää massaa sen perään saa laittaa 1 800 kiloa.

Toimintamatka pelkällä sähköllä Mercedes GLA:n ladattavissa hybrideissä on WLTP-syklin mukaisesti jopa 75 kilometriä, koeajetulle yksilölle ilmoitetaan sähköiseksi toimintamatkaksi 67 kilometriä. Harvoin, jos tuskin koskaan WLTP-lukemiin päästään oikeassa elämässä, varsinkaan talvisissa ja kylmissä olosuhteissa. Mutta Mercedes lunastaa siinä mielessä WLTP-arvot, että talvikelissäkin pelkällä sähköllä koeajetulla yksilöllä päästiin ihan kiitettäviin lukemiin, noin 50 kilometrin toimintamatkaan kaupunkiajossa. Mercedes on onnistunut akun lämmönhallinnassa, joka auttaa toimintamatkan optimoinnissa myös talvikelissä.

Hitaan AC-latauksen teho on myös kasvanut 11 kilowattiin, kuten myös auton ajoakun käytössä oleva kapasiteetti on kasvanut 12,5 kilowattituntiin. Mercedes tarjoaa GLA-malliin, kuten myös moneen muuhunkin ladattavaan hybridiin, kuten E-sarjaan ja GLE-malleihin myös akun pikalatausta lisähintaan. Tästä ilosta täytyy maksaa 660 euroa GLA:ssakin, mutta sillä saa GLA-mallissa saa pikalataustehoksi vain 22 kilowattia.

E-sarjassa ja GLE:ssa, joissa auton ajoakku on toki rutkasti isompi, tarjotaan 55 kilowatin ja 60 kilowatin lataustehoa. GLA:n 22 kilowatin latausteholla pienen akun toki saa reilussa puolessa tunnissa täyteen, mutta voisi teho suurempi olla, varsinkin kun siitä maksaa lisähintaa ja se myös kannustaisi ajamaan sähköllä matka-ajossakin. Pelkän sähkömoottorinkin turvin GLA liikkuu ihan rivakasti, tosin nopeammassa matka-ajossa akku kuluu nopeammin. Myös tämäkin puoltaisi myös tehokkaampaa pikalatausta.

Polttoainetankki GLA:ssa on pieni, vain 35 litraa. Polttoainetankin pienentämisellä on arvatenkin tarkoituksensa ja se johtuu kasvaneesta ajoakun koosta, ilman että tavaratilan koossa on tarvinnut tinkiä. Ladattavan hybridin tavaratila on muutaman kymmenen litraa pienempi kuin muiden GLA-malllien.

Tosin GLA:n suoranaiseen kilpailijaan, BMW X1 -lataushybridimallistoon pikalatausta ei saa edes lisähintaan. BMW:llä vastaavanhintainen ja vastaava X1-malli on nelivetoinen.

Täyttä premiumia

Mercedes GLA on premiumia jo hintansakin puolesta. Perusmalli, GLA 180 A maksaa vajaa 52 000 euroa ilman lisävarusteita ja hyvin varusteltuun kuuluva koeajoettu GLA 250 e A AMG Line maksaa ilman lisävarusteita reilu 57 000 euroa. Kun siihen lisätään edellä mainittu pikalatausominaisuus sekä pari varustepakettia, ollaan jo lähes 70 000 eurossa. Tällöin voi todeta, että GLA on varusteltu kuin parempikin Mersu, mutta on kompaktin auton koossa.

Kokonsa puolesta GLA:lla pärjää kyllä perhekin, siinä on ihan perheauton mitat, vaikka se pienin Mersun crossover onkin. Tavaratila imee perusmuodossaan 385 litraa. Takana on hyvin tilaa, vaikka etuistuin olisi 180-senttiselle kuljettajalle säädettynä. Takamatkustajan oloa parantaa vielä takaistuinten, jotka saa hankittua GLA:han 470 euron lisähintaan.

Rahalla siis saa paljon saa ja hevosella pääsee. Mercedeksen Best or nothing -tunnuslause sopii siis hyvin GLA-malliinkin, GLA on erinomainen auto ajaa. Se on sanalla sanoen mukava kaikilla osa-alueilla. Vaikka se on kompakti, GLA:ssa on ison auton tuntua, kuljettajan ergonomia on erinomainen, näkyvyys on hyvä siinäkin mielessä, että autossa istutaan korkealla.

Premium-Plus -pakettiin kuuluvat Multibeam led -valot toimivat hyvin ja alusta toimii erinomaisesti. Mercedeksen avustinjärjestelmät hoitavat GLA:ssakin tehtävänsä eleettömästi. Ohjauspyörä Mersuissa on aina myös mukavan tuntuinen ja ohjaustuntuma talvirenkaillakin hyvää vastetta tarjoava, tukeva ja hienosti keskittävä. MBUX-käyttöjärjestelmä on myös käytettävyydeltään erinomainen, sitä pystyy käyttämään täysin ohjauspyörän painikkeista.

Vaikka GLA 250 e:stä puuttuu tämän hintaisen crossoverin vaatima neliveto, auto on omassa kokoluokassaan ja segmentissään erittäin varteenotettava tekijä. GLA on parantunut entisestään, se on hienostunut ja ehdottomasti segmenttinsä parhaimmistoa monella arkikäytössä tärkeällä osa-alueella korkeasta hinnastaan huolimatta.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mercedes-Benz GLA 250 e A AMG Line
LATAUSHYBRIDI, etuveto
4-syl. bensiinilmoottori 1 332 cm 3
8-v. automaattivaihteisto
120 kW + 80 kW (163 hv + 109 hv), 270 Nm + 300 Nm
Akku brutto / netto 15,6 / 12,5 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 32 A)
CCS: 22 kW
WLTP-kulutus 1,2 l/100km
CO 2 -päästöt 27 g/km
toimintamatka sähköllä 67 km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s
huippunopeus 210 km/h
Mitat
Pituus 4 412 mm
Leveys 1 834 mm
Korkeus 1 609 mm
Akseliväli 2 729 mm
Tavaratila 385 l
Omamassa 1 725  kg
perävaunu 1 800 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2019)
Takuu 2 v
hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km
Hinta alkaen 57 225 €
koeajoauto 69 992 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat