7.1.2024

Koeajo: Mercedes-Benz E 300 de 4Matic – kalifiksi kalifin paikalle?

Mercedes-Benzin uusi E-sarja on tiettävästi viimeinen saksalaisvalmistajan polttomoottorilla kulkeva premium-farmari tässä kokoluokassa. Silti se on markkinalla parempana kuin koskaan. Hyvää: Ketteryys, ajettavuus, alusta, voimalinja, pikalataus, toimintamatka sähköllä. Huonoa: Jarrutuntuma.

The best or nothing kuuluu Mercedes-Benzin tunnuslause. Paras tai ei mitään -filosofiaa on noudatettu vahvasti myös, kun uutta E-sarjaa on lähdetty suunnittelemaan. Tarkoituksena on ollut luoda ison kokoluokan premium-farmari, joka kilpailee täyspäisesti BMW:n 5-sarjan ja Audi A6:n kanssa.

Sen enemmän menemättä tässä yhteydessä enempää automallien vertailuun, mainittakoon, että Audi A6:n tuorein sukupolvi on vuodelta 2018 ja BMW:n 5-sarjan uudistus on Mercedeksen tavoin vuoden 2023 syksyltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perustuu MRA 2 -rakenteeseen

Mercedeksellä on luonnollisesti halua päästä omalla E-sarjallaan kalifiksi kalifin paikalle edellä mainitussa segmentissä. Automallia on kehitetty voimakkaasti, vaikka se on tiettävästi Mercedeksen viimein polttomoottorikäyttöinen automalli tässä kokoluokassa. Tuumaakaan ei anneta kuitenkaan periksi, vaikka loppu mallin osalta ennen pitkää tulee vastaan. Eikä ladattavien hybridien kuolema ole vielä millään tavalla ennen aikaista, Mercedeksenkin ladattavilla hybrideillä on vielä paikkansa markkinalla ja pitkään.

Mercedes-Benz E-sarja perustuu Mercedeksen uudelle MRA 2 -alustarakenteelle, joka on uudempi perusrakenne, kuin mitä esimerkiksi Mercedeksen lippulaivamallissa nykyisessä S-sarjassa käytetään.

E-sarja onkin S-sarjan tavoin täyttä luksusta – ja monelta osin myös hyvin lähellä S-sarjaa. Takatilat ovat luonnollisesti E-sarjassa vaatimattomammat kuin S:ssä, koska S-sarja edustaa edustusautoja, E-sarja enemmän ”taviksille” suunnattua mallistoa. Tosin E-sarjasta valmistetaan esimerkiksi Kiinan markkinalle myös pitkän akselivälin mallia, jossa nimenomaan takatiloihin on panostettu.

E-sarja on ollut perinteisesti taksien suosiossa eikä sille ole oikeastaan syytä, miksi sen suosio ei jatkuisi edelleenkin taksikäytössä.

Lisäksi E-sarja on paljon ajavalle erinomainen auto, sillä myös ajettavuus E-sarjassa on jo hyvin lähellä S-sarjaa – auto on siis äärimmäisen mukava, mutta myös vankka kulkija kaikenlaisissa olosuhteissa.

Erinomainen alustatuntuma

Alustatuntumaltaan E-sarja onkin erinomainen, vaikka ilmajousitus ei ole aina hyvän ajotuntuman ja loistavan alustan tae. Suomessa myytävissä farmarikorisissa E-sarjan Mersuissa on aina vakiona ilmajousitettu alusta, joka tekee kuitenkin sen alustatuntumasta erinomaisen. Auto kulkee pehmeästi eteenpäin ja suodattaa tien epätasaisuudet äärimmäisen hyvin. Maantieajossa E-sarjan kulku on suorastaan majesteetillista, voisi sanoa, että oikeastaan täydellistä. Majesteetillisen E-sarjan kulusta tekee nimenomaan myös auton äänettömyys, se menee aivan sukkasillaan.

Auton ilmajousitus perustuu Mercedeksen ADS Plus -iskunvaimennukseen, joka säätää iskunvaimennuksen vastetta sisään- ja ulosjoustoissa pyöräkohtaisesti.

Ilmajousitus on myös kytketty mukaan auton käytettävään ajo-ohjelmaan. B-, H- ja EL-ajo-ohjelmilla auton alusta laskee 15 millimetriä normaalitasosta kun mittarinopeus 120 kilometriä tunnissa ylittyy. Kun nopeus palaa 80 kilometriin tunnissa, alusta palaa takaisin normaalikorkeuteen. Sport-ajo-ohjelmalla alusta tukee urheilullista ajotapaa, ja samalla myös kaasupolkimen vaste muuttuu urheilullisemmaksi.

Perävaunua vedettäessä alustan korkeus on normaali eikä se muutu ajonopeuden mukaan. Vetokyky Mersussa on myös erinomainen, jarrullista kärryä sen perään voi kytkeä 2 100 kilon verran. MBUX-käyttöjärjestelmän valikoista maavaraa on myös mahdollista korottaa usean sentin verran, joka luo aika paljon myös mahdollisuuksia.

Ajettavuus E-sarjassa on muutenkin kuin auton alustan osalta erittäin hyvin kohdallaan. Avustinjärjestelmät eivät ole mitenkään aggressiiviset vaan nimensä mukaisesti ne ovat vain avustavia järjestelmiä, jotka hoitavat työnsä varmasti, mutta eleettömästi taustalla. Ainoa miinus ajettavuudessa löytyy jarrutuntumasta, poljintuntuma Mercedeksessä on jonkun verran epätarkka.

Kasvanut kokoa

Mercedeksen E-sarja on myös kasvanut kokoa jonkun verran tultuaan uusimpaan sukupolveen. Sedan-korinen malli on kasvanut pituutta uuden sukupolven myötä enemmän, mutta farmarikorinenkin muutaman, tarkalleen ottaen neljä millimetriä. Akseliväli on kasvanut 22 millimetriä, jonka ansiosta uudessa E:ssä on entistä runsaammat tilat. Samoin 28 millimetriä kasvanut leveys tuo autoon lisää hartiatilaa. Korkeutta on tullut lisää 9 millimetriä.

Tavaratila farmarikorisessa lataushybrissä jää 460 litraan peruskoossa, joka on aavistuksen pieni siihen nähden, mitä se se farmarikorisessa autossa voisi olla. Ladattavassa hybridissä akku syö tavaratilan kokoa ja tavaratilan lattia onkin plugarissa huomattavan korkealla tavaratilan aukkoon nähden.

Muuten sisätiloissa E-sarjassa on väljää ja takapenkilläkin on väljää, vaikka korkea kardanitunneli syö jalkatilaa. Takana istutaan ryhdikkäästi, istuimet on mukavat ja reisitukeakin löytyy. Edessä etumatkustaja ja kuljettaja istuivat korkean keskikonsolin rajaamissa omissa poteroissaan.

Istuimen säädöt on erittäin runsaat, tosin ajamista häiritsee hieman kovera istuintyyny, jonka vuoksi tuntuu siltä, että reisituki puuttuu ja jalat valuvat istuimella ulospäin. Ristiselän tuen säädöt E-sarjassa ovat esimerkillliset.

Ohjaamoa hallitsee näyttävä kojelauta ja sen keskellä iso MBUX-järjestelmän näyttö. Koeajoautossa tätä ei ollut, mutta myös etumatkustajalle voidaan autoon hankkia lisävarusteena oma näyttö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut MBUX

MBUX on E-sarjassa myös uudistunut ja se on erittäin käyttäjäystävällinen. Valikot ovat erittäin selkeät ja johdonmukaiset ja lisäksi MBUX toimii erittäin hyvin kasvaneen suoritinkapasiteetin vuoksi.

Uuden E-sarjan saa myös pariliitettyä iPhonen tai Apple Watchin kanssa siten, että älylaitteet toimivat myös auton älyavaimena ja digitaalinen avain voidaan jakaa jopa 16 eri käyttäjälle.

Voimalinja koeajetussa Mercedeksen farmarimallissa on erinomainen. Koeajettu voimalinja on myös kaikkein järein voimalinja, mitä E-sarjaan on saatavilla. Voimasta vastaavat kaksilitrainen dieselmoottori sekä sähkömoottori ja voimalinjan yhteenlaskettu teho on 230 kilowattia (312 hv) ja vääntöä peräti 700 newtonmetriä.

Auto kiihtyy reippaasti ja tarjoaa myös talvikelissä kivaa ajettavuutta hyvin toimivan 4Matic-nelivetonsa ansiosta. Neliveto E-Mersussa on takapainotteinen, voimajako tarjoaa vedosta taakse 55 prosenttia ja eteen 45 prosenttia. Voimalinja on myös sikäli harvinaisuus, että se on tällä hetkellä maailman ainoa uutena saatava diesel, johon on yhdistetty ladattavaa hybriditekniikkaa.

Pelkällä sähköllä pitkät pätkät

Kulutusta Mercedes optimoi koko ajan itse. Vaikka autolle ei olisi asetettu navigaatiopistettä, se lukee kartan topografiaa koko ajan seitsemän kilometrin päähän. Määränpää asetettuna auto lukee koko reitin topografian ja säätää kulutusta optimaaliseksi koko matkalle.

Mersun E-sarjalla sähköautoilua on myös helppo harjoitella. Autoon saa lisävarusteena 55 kilowatin pikalataustehon, jolla nettokapasiteetiltaan 19,5 kilowatin akkua voi täyttää nopeammin. Akku täyttyy parhaimmillaan reilusti alle puolessa tunnissa. Pitkillä matkoilla pikalataus on hyvä, jolloin edullisempaa sähköä voi hyödyntää pienempien käyttökustannusten saavuttamiseksi.

Akun koko ja sitä myöten E-sarjan toimintamatka sähköllä on mallista riippuen noin tuplaantunut, joka tarkoittaa nykysukupolvessa noin 100 kilometrin mittaista WLTP-syklin mukaista toimintamatkaa. Tämä on tietysti vain WLTP-arvo, joka tarkoittaa sitä, että se ei vastaa todellisuutta, mutta Mersun tapauksessa pelkällä sähköllä talvikelissäkin päästään lähemmäs sataa kilometriä kuin 50 kilometriä.

Tämä on erittäin paljon, joten Mercedes-Benzin E-sarja täyttää premium-lupauksensa tässäkin asiassa erittäin hyvin. Niinkuin se täyttää kaikilla muillakin osa-alueilla, sillä Mercedes-Benz E-sarja hipoo täydellisyyttä lähes jokaisella osa-alueella. Siinä on hyvät tilat, premium-fiilis kaikkialla, ajettavuus lähenee täydellisyyttä alustan ja muun teknologian osalta. Kun latausominaisuudetkin ovat ladattavaksi hybridiksi erittäin kehittyneet, Mercedeksen on helppo pyrkiä kalifiksi kalifin paikalle.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Mercedes-Benz E 300 de 4Matic T A Premium
LATAUSHYBRIDI, neliveto
4-syl. dieselmoottori 1 993 cm3
9-v. automaattivaihteisto
145 kW + 95 kW (197 hv + 129 hv), 440 Nm + 440 Nm
Akku brutto / netto 25,4 / 19,5 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 55 kW (lisävaruste)
WLTP-kulutus 0,6 l/100km
CO 2 -päästöt 17 g/km
toimintamatka sähköllä 97 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,7 s
huippunopeus 223 km/h
Mitat
Pituus 4 949 mm
Leveys 1 880 mm
Korkeus 1 469 mm
Akseliväli 2 961 mm
Tavaratila 460 l
Omamassa 2 380 kg
perävaunu 2 100 / 750 kg
Euro NCAP ei testattu
Takuu 2 v
hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km
Hinta alkaen 83 998 €
koeajoauto 97 593 €

Luetuimmat