27.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLB 200 d:ssä maailmaa katsotaan korkealta, eivätkä nurkat ahdista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLB hämmästyttää muodoillaan ja väljillä sisätiloillaan. Hyvää: sisätilat, persoonalliset muodot ja tunnelma, ajon helppous. Huonoa: viivyttelevä voimalinja, eräät edulliset yksityiskohdat. Mercedes-Benz GLB:ssä on jotain kovin tuttua. Autohan muistuttaa erehdyttävästi muutama vuosi sitten tuotannossa ollutta GLK-katumaasturia, joka erottui persoonallisen kulmikkailla muodoillaan paitsi kilpailijoistaan, myös oman valmistajansa katumaastureista.Sama pätee uuteen GLB:hen. Muodot ovat toki pyöristetyt mutta silti kantikkaat, ja etenkin tavallista pystympi keula sekä takalasi herättävät nykyautoksi huomion. Ero viereen parkkeerattuun, sämpylämäiseen ja viistoperäiseen GLA-pikkuveljeen on huomattava, vaikka mallit ovat pohjimmiltaan samaa maata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellisen maasturimainenMyös tunnelma ratin takana on poikkeuksellisen maasturimainen – ehdottomasti hyvässä mielessä. GLB:ssä istutaan hyvin korkealla, vaikka istuimen olisi säätänyt ala-asentoonsa, ja menoa säestää tietynlainen, selittämätön jyhkeys.Hän, joka on venyttänyt GLK:nsa vaihtoa, löytää siis hieman suuremmasta GLB:stä varmasti sielunsukulaisuuden – kunhan hyväksyy sen, että auto pohjautuu Mercedeksen pienimpään perusrakennekategoriaan. Päällimmäisenä perimän paljastaa rengasmelu, joka kantautuu kevätkarkealla tiellä lävitse, eikä dieselmoottorikaan aivan äänettömin kiihdytyksissä ole. Pientä sanomista laatuvaikutelmaan tuovat myös terävimpien töyssyjen aiheuttamat lievät rämähdykset.Positiiviset asiat puskevat kuitenkin päällimmäiseksi. Esimerkiksi ohjauksessa on ihailtavaa luonnollisuutta, ja ratti jopa vähäsen vetelee tienpinnan epätasaisuuksien mukaan – turhaa vaimennusta ei siis ole harrastettu. Tuntoa ohjauksesta löytyy myös kadunkulmista aina moottoritienopeuksiin asti.Korkeasta istuma-asennosta huolimatta GLB:n korin liikkeet tuntuvat pysyvän aisoissa, eikä kallistelu ole mutkatielläkään epämiellyttävän voimakasta. Sulavaa etenemistä häiritsee oikeastaan vain moottori-vaihteistoyhdistelmä, joka viivyttelee risteyksistä kiivaasti lähdettäessä kiusallisen pitkään.Samaa verkkaisuutta vedon voimaantumisessa voi havaita myös pysäköintitilanteissa: alkuun auto ei tunnu lähtevän ollenkaan, sitten tuleekin jo varsinainen hyöky, kun kaasun on ehtinyt painaa liian syvälle. Muuten kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto – muun tyyppistä laatikkoa GLB:hen ei nykytapaan saakaan – vaihtaa erittäin tasaisesti.Tilaa kontissa ja takapenkilläKuten ensikoeajossa raportoimme, GLB on mersulta oiva yhdistelmä katumaasturin ja tila-auton parhaita puolia, eikä näkökulmaa ollut kotimaankaan koeajon myötä syytä muuttaa.Tavaratilassa on kaikki kunnossa: kahteen tasoon asettuva välipohja, kolmessa osassa kaatuva selkänoja sekä todella ylös aukeava takaluukku tekevät lastaamisesta vaivatonta. Pysty perä auttaa etenkin silloin, kun kontti kuormataan kattoon asti täyteen – ja matkustamon ja tavaratilan väliin saa reilulla 200 eurolla suojaverkonkin.Takamatkustamossa asiat ovat vieläkin paremmalla mallilla. Vaikka GLB ei ole kovin lyhyt auto – onhan kokonaispituutta sentään reilut 4,6 metriä – muotoilu saa korin näyttämään todellista pienemmältä.Siksi taakse istuva hämmästyy: 190-senttisen etumatkustajan taakse mahtuu toinen samanmittainen, ja polvitilaa jää vielä useita senttejä ylikin. Siinä ei edes kovamuovinen etuistuimen selkänojan taustalevy haittaa. Pääntilaa riittää puolestaan vaikka hatun pitämiseen. Reisituki on ainoa tavanomainen seikka, eli edustaa lähinnä olematonta nykytyyliä. Vastineeksi penkin pituussuuntaiset säädöt sekä selkänojien kaltevuuden säädöt ovat vakiovarusteena.Lisävarusteinen kolmas penkkirivi – jota koeajoautossa ei ollut – tekee GLB:stä luokassaan todellisen erikoisuuden, ja tuo helpotusta lasten kuljetustalkoisiin. Kuudes ja seitsemäs istuinpaikka, jotka on mitoitettu enintään 168-senttisille matkustajille, kustantavat noin tuhat euroa. Tarkan pituusrajan vaatii EU-lainsäädäntö, ja se perustuu törmäystesteihin. Seitsenpaikkaisuuden viemä tila aiheuttaa samalla sen, ettei GLB:tä nähdä lainkaan ladattavana hybridinä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz GLB 200 d A Business Progressive Line Hinta alkaen 46 412 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 328 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400–4440 r/min Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4634 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2829 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla