30.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 300e Coupé on valmistajansa lyhytmatkaisempi lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pistokemalli löytyy nyt myös Mercedes-Benz GLC Coupé -mallistosta. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, latausteho. Huonoa: tavaratilan rokotus. Mercedes-Benz on levittänyt latausvoimalinjaansa varsin laajalle mallistoon: pistokkeet löytyvät jo A-, B-, C-, E-, GLE ja S -sarjoista. Lisäksi mallistoon kuuluu täysin sähköinen EQC 400. Nyt pistokelistaan on lisätty myös Mercedes-Benz GLC 300e Coupé.Malli on kaikin puolin mainio valinta kotimaahamme: maavaraa on tarpeeksi mökkiteille, neliveto kuljettaa auraamattomien teiden läpi ja ennen kaikkea perävaunumassaa on kaksi tonnia. Sähköistetty voimalinja puolestaan kiertää osan autoverosta.Erilaisia ajotiloja on paljon, mutta ne ovat varsin loogisia, ja käytön oppii nopeasti. Eco hyödyntää kaikkia hybriditoimintoja, Battery level ylläpitää ajoakun varausta, Electric käyttää vain sähköä kulkemiseen ja Comfort valitsee käyttövoiman ajotilanteen sekä -reitin mukaan. Sport ja Sport + painottuvat urheilullisempaan ajoon, ja pitävät polttomoottorin jatkuvasti käynnissä. Individualissa puolestaan säädetään erikseen voimansiirron, alustan, ohjauksen ja ajonvakautuksen toimintaa.Täyssähköisen EQC:n kanssa saman pohjan jakava GLC 300e on tavaratilan alle sijoitetun 13,5 kilowattitunnin akun kanssa mallisisarta 500 kg kevyempi, mutta massaa on yhä varsin reilusti. Kaarteissa tonnit tuntuvat. Terävimmissä töyssyissä auton takajousitus tuntuu hieman tehottomalta kasvanut omamassa huomioon ottaen, mutta pääsääntöisesti epätasaisuudet ylitetään kevyesti keinahdellen.Muita moitteita on vaikea löytää: ajaminen on tasaista ja varsin hiljaista. Ohjaus on luokassaan tunnokas, ja 9-portainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Jarrutuntuma sen sijaan jättää vielä kehitettävää tähtikeulallekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylistä poikkeamattaMercedeksen muiden hybridien tapaan ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, joka rokottaa tilaa noin 100 litran verran. Osa tästä hukasta on kuitenkin tavaratilan alla käytössä latauskaapeleiden säilytystilana.GLC:n lähipäästötön toimintamatka on valmistajan pistokemallien lyhyin. WLTP-syklin mukaan GLC 300e:llä pääsee täysin sähköisesti 41 kilometriä, joka on täysin saavutettavissa. Koeajon aikana täyssähköajossa akku tyhjentyi yleensä noin 35 kilometrin ajon jälkeen.Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 122 hv, ja auto liikkuu pelkällä sähköllä yllättävän vaivattomasti lukemiin nähden. Arkiajoon teho riittää vallan mainiosti, mutta tiukemmissa ohituksissa polttomoottorin lisätehon ottaa mielellään käyttöön.Tehoa viisaasti suitsittunaAkun tyhjennettyä ajon jatkumisesta huolehtii nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori, joka liikuttaa kookasta koria eleettömästi. Hybridiajotilassa yhteistehoa luvataan 320 hv, eli tekniikka on sama kuin C-sarjan vastaavassa versiossa (Moottori 4/2020).C-sarjan porrasperäiseen hybridiin verrattuna liikkuminen on rauhallisempaa ja miellyttävämpää. GLC ei revi aggressiivisesti liikkeelle renkaat sutien, paitsi jos auton käskee niin tehdä. C-sarjalaisella lähdöt olivat usein tahattoman äkäisiä.Akku latautuu parhaillaan 7,4 kilowatin teholla tyhjästä täyteen noin puolessatoista tunnissa. Suko-pistokkeessa autoa saa pitää noin viisi tuntia täyden varauksen saavuttamiseksi.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz GLC Coupé 300 e 4Matic A Business Hinta alkaen 64 951 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 657 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 53 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2873 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous