30.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 300e Coupé on valmistajansa lyhytmatkaisempi lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pistokemalli löytyy nyt myös Mercedes-Benz GLC Coupé -mallistosta. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, latausteho. Huonoa: tavaratilan rokotus. Mercedes-Benz on levittänyt latausvoimalinjaansa varsin laajalle mallistoon: pistokkeet löytyvät jo A-, B-, C-, E-, GLE ja S -sarjoista. Lisäksi mallistoon kuuluu täysin sähköinen EQC 400. Nyt pistokelistaan on lisätty myös Mercedes-Benz GLC 300e Coupé. Malli on kaikin puolin mainio valinta kotimaahamme: maavaraa on tarpeeksi mökkiteille, neliveto kuljettaa auraamattomien teiden läpi ja ennen kaikkea perävaunumassaa on kaksi tonnia. Sähköistetty voimalinja puolestaan kiertää osan autoverosta. Erilaisia ajotiloja on paljon, mutta ne ovat varsin loogisia, ja käytön oppii nopeasti. Eco hyödyntää kaikkia hybriditoimintoja, Battery level ylläpitää ajoakun varausta, Electric käyttää vain sähköä kulkemiseen ja Comfort valitsee käyttövoiman ajotilanteen sekä -reitin mukaan. Sport ja Sport + painottuvat urheilullisempaan ajoon, ja pitävät polttomoottorin jatkuvasti käynnissä. Individualissa puolestaan säädetään erikseen voimansiirron, alustan, ohjauksen ja ajonvakautuksen toimintaa. Täyssähköisen EQC:n kanssa saman pohjan jakava GLC 300e on tavaratilan alle sijoitetun 13,5 kilowattitunnin akun kanssa mallisisarta 500 kg kevyempi, mutta massaa on yhä varsin reilusti. Kaarteissa tonnit tuntuvat. Terävimmissä töyssyissä auton takajousitus tuntuu hieman tehottomalta kasvanut omamassa huomioon ottaen, mutta pääsääntöisesti epätasaisuudet ylitetään kevyesti keinahdellen. Muita moitteita on vaikea löytää: ajaminen on tasaista ja varsin hiljaista. Ohjaus on luokassaan tunnokas, ja 9-portainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Jarrutuntuma sen sijaan jättää vielä kehitettävää tähtikeulallekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyylistä poikkeamatta Mercedeksen muiden hybridien tapaan ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, joka rokottaa tilaa noin 100 litran verran. Osa tästä hukasta on kuitenkin tavaratilan alla käytössä latauskaapeleiden säilytystilana. GLC:n lähipäästötön toimintamatka on valmistajan pistokemallien lyhyin. WLTP-syklin mukaan GLC 300e:llä pääsee täysin sähköisesti 41 kilometriä, joka on täysin saavutettavissa. Koeajon aikana täyssähköajossa akku tyhjentyi yleensä noin 35 kilometrin ajon jälkeen. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 122 hv, ja auto liikkuu pelkällä sähköllä yllättävän vaivattomasti lukemiin nähden. Arkiajoon teho riittää vallan mainiosti, mutta tiukemmissa ohituksissa polttomoottorin lisätehon ottaa mielellään käyttöön. Tehoa viisaasti suitsittuna Akun tyhjennettyä ajon jatkumisesta huolehtii nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori, joka liikuttaa kookasta koria eleettömästi. Hybridiajotilassa yhteistehoa luvataan 320 hv, eli tekniikka on sama kuin C-sarjan vastaavassa versiossa (Moottori 4/2020). C-sarjan porrasperäiseen hybridiin verrattuna liikkuminen on rauhallisempaa ja miellyttävämpää. GLC ei revi aggressiivisesti liikkeelle renkaat sutien, paitsi jos auton käskee niin tehdä. C-sarjalaisella lähdöt olivat usein tahattoman äkäisiä. Akku latautuu parhaillaan 7,4 kilowatin teholla tyhjästä täyteen noin puolessatoista tunnissa. Suko-pistokkeessa autoa saa pitää noin viisi tuntia täyden varauksen saavuttamiseksi. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz GLC Coupé 300 e 4Matic A Business Hinta alkaen 64 951 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 657 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 53 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2873 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille