30.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 300e Coupé on valmistajansa lyhytmatkaisempi lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pistokemalli löytyy nyt myös Mercedes-Benz GLC Coupé -mallistosta. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, latausteho. Huonoa: tavaratilan rokotus. Mercedes-Benz on levittänyt latausvoimalinjaansa varsin laajalle mallistoon: pistokkeet löytyvät jo A-, B-, C-, E-, GLE ja S -sarjoista. Lisäksi mallistoon kuuluu täysin sähköinen EQC 400. Nyt pistokelistaan on lisätty myös Mercedes-Benz GLC 300e Coupé. Malli on kaikin puolin mainio valinta kotimaahamme: maavaraa on tarpeeksi mökkiteille, neliveto kuljettaa auraamattomien teiden läpi ja ennen kaikkea perävaunumassaa on kaksi tonnia. Sähköistetty voimalinja puolestaan kiertää osan autoverosta. Erilaisia ajotiloja on paljon, mutta ne ovat varsin loogisia, ja käytön oppii nopeasti. Eco hyödyntää kaikkia hybriditoimintoja, Battery level ylläpitää ajoakun varausta, Electric käyttää vain sähköä kulkemiseen ja Comfort valitsee käyttövoiman ajotilanteen sekä -reitin mukaan. Sport ja Sport + painottuvat urheilullisempaan ajoon, ja pitävät polttomoottorin jatkuvasti käynnissä. Individualissa puolestaan säädetään erikseen voimansiirron, alustan, ohjauksen ja ajonvakautuksen toimintaa. Täyssähköisen EQC:n kanssa saman pohjan jakava GLC 300e on tavaratilan alle sijoitetun 13,5 kilowattitunnin akun kanssa mallisisarta 500 kg kevyempi, mutta massaa on yhä varsin reilusti. Kaarteissa tonnit tuntuvat. Terävimmissä töyssyissä auton takajousitus tuntuu hieman tehottomalta kasvanut omamassa huomioon ottaen, mutta pääsääntöisesti epätasaisuudet ylitetään kevyesti keinahdellen. Muita moitteita on vaikea löytää: ajaminen on tasaista ja varsin hiljaista. Ohjaus on luokassaan tunnokas, ja 9-portainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Jarrutuntuma sen sijaan jättää vielä kehitettävää tähtikeulallekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyylistä poikkeamatta Mercedeksen muiden hybridien tapaan ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, joka rokottaa tilaa noin 100 litran verran. Osa tästä hukasta on kuitenkin tavaratilan alla käytössä latauskaapeleiden säilytystilana. GLC:n lähipäästötön toimintamatka on valmistajan pistokemallien lyhyin. WLTP-syklin mukaan GLC 300e:llä pääsee täysin sähköisesti 41 kilometriä, joka on täysin saavutettavissa. Koeajon aikana täyssähköajossa akku tyhjentyi yleensä noin 35 kilometrin ajon jälkeen. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 122 hv, ja auto liikkuu pelkällä sähköllä yllättävän vaivattomasti lukemiin nähden. Arkiajoon teho riittää vallan mainiosti, mutta tiukemmissa ohituksissa polttomoottorin lisätehon ottaa mielellään käyttöön. Tehoa viisaasti suitsittuna Akun tyhjennettyä ajon jatkumisesta huolehtii nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori, joka liikuttaa kookasta koria eleettömästi. Hybridiajotilassa yhteistehoa luvataan 320 hv, eli tekniikka on sama kuin C-sarjan vastaavassa versiossa (Moottori 4/2020). C-sarjan porrasperäiseen hybridiin verrattuna liikkuminen on rauhallisempaa ja miellyttävämpää. GLC ei revi aggressiivisesti liikkeelle renkaat sutien, paitsi jos auton käskee niin tehdä. C-sarjalaisella lähdöt olivat usein tahattoman äkäisiä. Akku latautuu parhaillaan 7,4 kilowatin teholla tyhjästä täyteen noin puolessatoista tunnissa. Suko-pistokkeessa autoa saa pitää noin viisi tuntia täyden varauksen saavuttamiseksi. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz GLC Coupé 300 e 4Matic A Business Hinta alkaen 64 951 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 657 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 53 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2873 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan