30.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 300e Coupé on valmistajansa lyhytmatkaisempi lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pistokemalli löytyy nyt myös Mercedes-Benz GLC Coupé -mallistosta. Hyvää: ajettavuus, voimalinja, latausteho. Huonoa: tavaratilan rokotus. Mercedes-Benz on levittänyt latausvoimalinjaansa varsin laajalle mallistoon: pistokkeet löytyvät jo A-, B-, C-, E-, GLE ja S -sarjoista. Lisäksi mallistoon kuuluu täysin sähköinen EQC 400. Nyt pistokelistaan on lisätty myös Mercedes-Benz GLC 300e Coupé.Malli on kaikin puolin mainio valinta kotimaahamme: maavaraa on tarpeeksi mökkiteille, neliveto kuljettaa auraamattomien teiden läpi ja ennen kaikkea perävaunumassaa on kaksi tonnia. Sähköistetty voimalinja puolestaan kiertää osan autoverosta.Erilaisia ajotiloja on paljon, mutta ne ovat varsin loogisia, ja käytön oppii nopeasti. Eco hyödyntää kaikkia hybriditoimintoja, Battery level ylläpitää ajoakun varausta, Electric käyttää vain sähköä kulkemiseen ja Comfort valitsee käyttövoiman ajotilanteen sekä -reitin mukaan. Sport ja Sport + painottuvat urheilullisempaan ajoon, ja pitävät polttomoottorin jatkuvasti käynnissä. Individualissa puolestaan säädetään erikseen voimansiirron, alustan, ohjauksen ja ajonvakautuksen toimintaa.Täyssähköisen EQC:n kanssa saman pohjan jakava GLC 300e on tavaratilan alle sijoitetun 13,5 kilowattitunnin akun kanssa mallisisarta 500 kg kevyempi, mutta massaa on yhä varsin reilusti. Kaarteissa tonnit tuntuvat. Terävimmissä töyssyissä auton takajousitus tuntuu hieman tehottomalta kasvanut omamassa huomioon ottaen, mutta pääsääntöisesti epätasaisuudet ylitetään kevyesti keinahdellen.Muita moitteita on vaikea löytää: ajaminen on tasaista ja varsin hiljaista. Ohjaus on luokassaan tunnokas, ja 9-portainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Jarrutuntuma sen sijaan jättää vielä kehitettävää tähtikeulallekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylistä poikkeamattaMercedeksen muiden hybridien tapaan ajoakku on sijoitettu tavaratilan alle, joka rokottaa tilaa noin 100 litran verran. Osa tästä hukasta on kuitenkin tavaratilan alla käytössä latauskaapeleiden säilytystilana.GLC:n lähipäästötön toimintamatka on valmistajan pistokemallien lyhyin. WLTP-syklin mukaan GLC 300e:llä pääsee täysin sähköisesti 41 kilometriä, joka on täysin saavutettavissa. Koeajon aikana täyssähköajossa akku tyhjentyi yleensä noin 35 kilometrin ajon jälkeen.Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 122 hv, ja auto liikkuu pelkällä sähköllä yllättävän vaivattomasti lukemiin nähden. Arkiajoon teho riittää vallan mainiosti, mutta tiukemmissa ohituksissa polttomoottorin lisätehon ottaa mielellään käyttöön.Tehoa viisaasti suitsittunaAkun tyhjennettyä ajon jatkumisesta huolehtii nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori, joka liikuttaa kookasta koria eleettömästi. Hybridiajotilassa yhteistehoa luvataan 320 hv, eli tekniikka on sama kuin C-sarjan vastaavassa versiossa (Moottori 4/2020).C-sarjan porrasperäiseen hybridiin verrattuna liikkuminen on rauhallisempaa ja miellyttävämpää. GLC ei revi aggressiivisesti liikkeelle renkaat sutien, paitsi jos auton käskee niin tehdä. C-sarjalaisella lähdöt olivat usein tahattoman äkäisiä.Akku latautuu parhaillaan 7,4 kilowatin teholla tyhjästä täyteen noin puolessatoista tunnissa. Suko-pistokkeessa autoa saa pitää noin viisi tuntia täyden varauksen saavuttamiseksi.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz GLC Coupé 300 e 4Matic A Business Hinta alkaen 64 951 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 657 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1300–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 53 g/km Mitat pituus 4731 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2873 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen