5.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 580 e – latauksella säästöä ja hennoa hiomattomuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edustusautojen mittapuu on ladattavanakin muita edellä, mutta malliston sisällä Mercedes-Benz S 580 e -lataushybridi jää tiukkaan ristituleen. Hyvää: Alusta, äänieristys, taloudellisuus. Huonoa: Jarrutuntuma, sähköajon mukavuus, tavaratilan koko. Mercedes-Benz S 580 e -lataushybridin resepti on kieltämättä sellainen, että siinä on vaikea mennä pieleen. Kuusisylinterinen bensiinimoottori, yhdeksänportainen automaattivaihteisto ja sen yhteyteen sijoitettu sähkömoottori. Akun käytettävissä oleva kapasiteetti on samaa luokkaa kuin käytetyn Nissan Leaf -täyssähköautomme ja polttoainettakin tankkiin mahtuu 75 litraa. Yhdistetty toimintamatka riittää siis varmasti kovimmallekin rautapakaralle.Mikä siis voisi mennä pieleen? Vastaus on: monikin asia. Odotukset S-sarjan Mercedekselle ovat aina korkealla, etenkin kun nykyinen sukupuoli on jo todistanut olevansa taas yksi onnistumisen jatko-osa. Pienetkin vajavaisuudet tuntuvat tämän luokan autossa kokoaan suuremmalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko lataushybridien aika ohi?Koeajon aikana Instagramissa seuraajiemme huomio kiinnittyi osittain siihen, että onko lataushybrideissä järkeä? Vastaus: etenkin näin toteutettuna, kyllä on.Ison akun turvin S-Mersulla ajaa moottoritielläkin seitsemisenkymmentä kilometriä täysin sähkön voimin, ja taajama-ajossa päästiin kerran yli 80 km. Ison sähkötoimintamatkan ansiosta bensiinin kulutus hieman pidemmilläkin stinteillä pysyy erittäin maltillisena. Esimerkkinä 450 kilometrin matka täyden akun + yhden 25 minuutin lataustauon avustuksella taittui alle 6 l/100 km -kulutuksella. Ei huono tulos massiiviselle edustusautolle jonka pellin alla kehrää suora bensiinikuutonen.Myös lataushybridin pikalatausmahdollisuus herättää aina keskustelua. Hybridiautolle kun se sähkö ei ole välttämättömyys liikkumiseen, ja pahimmassa tapauksessa pikalatauksessa voi viedä paikan joltain täyssähköautoilijalta, joka sitä virtaa kaipaisi kipeämmin.Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että pikalataus mahdollistaa enemmän lähipäästöttömiä kilometrejä. Koeajon aikana emme ehtineet tekemään tarkempia mittauksia pikalataukselle, mutta yhdellä kokeilulla 25 minuutin aikana akku latautui lähes täyteen.Hybridiajotilassa navigoinnin ollessa päällä auto osaa käyttää energiaa viisaasti. Polttomoottori tuntuu sammuvan aika usein alamäissä, ja sähköä varataan taajamissa ajamiseen. Myös matkan päättyessä taajamaan järjestelmä jättää jonkin verran sähköä jäljelle paikallisliikkumista ajatellen.Edustus paranee ja huononeeSähkövoimalinja tuntuu myös ajettavuudessa. Taajamissa ja maanteillä ulkomaailmalta lähes täydellisesti eristävällä ”Ässällä” on miellyttävää kruisailla pelkän sähkön voimin. Äänettömyys kuulostaa etenkin alhaisissa nopeuksissa kuutoskonetta arvokkaammalle – eivätkä naapuritkaan saa tietää ettei kate ole riittänyt kasikoneeseen.Mutta latausvoimalinja ei tuo mukanaan ainoastaan ruusuja. Vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori tarkoittaa sitä, ettei veto ole aivan yhtä välitöntä ja suoraviivaista. Hitaassa vauhdissa sähköllä ajaminen onkin töksähtelevää, eikä siihen auta samaan muottiin asettuva jarrutuntumakaan. Jos siis haluaa varmistua ettei takapenkillä matkustavan liikemiehen pikkutakki ole kahvista märkä, kannattaa ennen kuskaamiseen lähtemistä käydä totuttelemassa voimalinjaan tai valita sähkötön vaihtoehto.Akun iso koko heikentää myös tuntuvasti käytettävyyttä, sillä tavaratilan koko pienenee ajoakun takia 550 litrasta 350 litraan. Akku rokottaa kontin mittoja korkeussuunnassa, eli tuloksena on normaalin pituinen, mutta tuntuvasti matalampi loosteri. Peräkärryä ei autolla saa kiskoa lainkaan.Silti paalupaikallaSähkömoottorin tuoman alaväännön ansiosta hybridimallissa ei tarvita kuin yksi ahdin. Silti auto liikkuu vähintäänkin ripeästi, kuten suorituskykylukemista voi huomata. Pelkällä bensiinillä toimivassa mallissa turboja on kaksin kappalein.Vaikka hybridivoimalinjassa on heikot puolensa, muuten S 580 e tuntuu yhtä erinomaiselta kuin aiemmin koeajamamme dieselmalli. Kyyti on äärimmäisen pehmeää akuston tuomasta 241 kg:n lisämassasta huolimatta, ja hybridikäytössä voimalinja toimii äärimmäisen mukavasti.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz S 580 e 4Matic L Hinta alkaen 156 641 € Koeajetun auton hinta varusteineen 180 704 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 999 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 500 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 500 Nm (1800–5500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 28,6 / 21,5 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x 16 A), CCS 60 kW. Toimintamatka 95 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 380 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8 (yhd.) CO2-päästöt 18 g/km Mitat pituus 5259 mm, leveys 2109 mm, korkeus 1503 mm, akseliväli 3216 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 2440 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?