5.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 580 e – latauksella säästöä ja hennoa hiomattomuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edustusautojen mittapuu on ladattavanakin muita edellä, mutta malliston sisällä Mercedes-Benz S 580 e -lataushybridi jää tiukkaan ristituleen. Hyvää: Alusta, äänieristys, taloudellisuus. Huonoa: Jarrutuntuma, sähköajon mukavuus, tavaratilan koko. Mercedes-Benz S 580 e -lataushybridin resepti on kieltämättä sellainen, että siinä on vaikea mennä pieleen. Kuusisylinterinen bensiinimoottori, yhdeksänportainen automaattivaihteisto ja sen yhteyteen sijoitettu sähkömoottori. Akun käytettävissä oleva kapasiteetti on samaa luokkaa kuin käytetyn Nissan Leaf -täyssähköautomme ja polttoainettakin tankkiin mahtuu 75 litraa. Yhdistetty toimintamatka riittää siis varmasti kovimmallekin rautapakaralle.Mikä siis voisi mennä pieleen? Vastaus on: monikin asia. Odotukset S-sarjan Mercedekselle ovat aina korkealla, etenkin kun nykyinen sukupuoli on jo todistanut olevansa taas yksi onnistumisen jatko-osa. Pienetkin vajavaisuudet tuntuvat tämän luokan autossa kokoaan suuremmalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko lataushybridien aika ohi?Koeajon aikana Instagramissa seuraajiemme huomio kiinnittyi osittain siihen, että onko lataushybrideissä järkeä? Vastaus: etenkin näin toteutettuna, kyllä on.Ison akun turvin S-Mersulla ajaa moottoritielläkin seitsemisenkymmentä kilometriä täysin sähkön voimin, ja taajama-ajossa päästiin kerran yli 80 km. Ison sähkötoimintamatkan ansiosta bensiinin kulutus hieman pidemmilläkin stinteillä pysyy erittäin maltillisena. Esimerkkinä 450 kilometrin matka täyden akun + yhden 25 minuutin lataustauon avustuksella taittui alle 6 l/100 km -kulutuksella. Ei huono tulos massiiviselle edustusautolle jonka pellin alla kehrää suora bensiinikuutonen.Myös lataushybridin pikalatausmahdollisuus herättää aina keskustelua. Hybridiautolle kun se sähkö ei ole välttämättömyys liikkumiseen, ja pahimmassa tapauksessa pikalatauksessa voi viedä paikan joltain täyssähköautoilijalta, joka sitä virtaa kaipaisi kipeämmin.Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että pikalataus mahdollistaa enemmän lähipäästöttömiä kilometrejä. Koeajon aikana emme ehtineet tekemään tarkempia mittauksia pikalataukselle, mutta yhdellä kokeilulla 25 minuutin aikana akku latautui lähes täyteen.Hybridiajotilassa navigoinnin ollessa päällä auto osaa käyttää energiaa viisaasti. Polttomoottori tuntuu sammuvan aika usein alamäissä, ja sähköä varataan taajamissa ajamiseen. Myös matkan päättyessä taajamaan järjestelmä jättää jonkin verran sähköä jäljelle paikallisliikkumista ajatellen.Edustus paranee ja huononeeSähkövoimalinja tuntuu myös ajettavuudessa. Taajamissa ja maanteillä ulkomaailmalta lähes täydellisesti eristävällä ”Ässällä” on miellyttävää kruisailla pelkän sähkön voimin. Äänettömyys kuulostaa etenkin alhaisissa nopeuksissa kuutoskonetta arvokkaammalle – eivätkä naapuritkaan saa tietää ettei kate ole riittänyt kasikoneeseen.Mutta latausvoimalinja ei tuo mukanaan ainoastaan ruusuja. Vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori tarkoittaa sitä, ettei veto ole aivan yhtä välitöntä ja suoraviivaista. Hitaassa vauhdissa sähköllä ajaminen onkin töksähtelevää, eikä siihen auta samaan muottiin asettuva jarrutuntumakaan. Jos siis haluaa varmistua ettei takapenkillä matkustavan liikemiehen pikkutakki ole kahvista märkä, kannattaa ennen kuskaamiseen lähtemistä käydä totuttelemassa voimalinjaan tai valita sähkötön vaihtoehto.Akun iso koko heikentää myös tuntuvasti käytettävyyttä, sillä tavaratilan koko pienenee ajoakun takia 550 litrasta 350 litraan. Akku rokottaa kontin mittoja korkeussuunnassa, eli tuloksena on normaalin pituinen, mutta tuntuvasti matalampi loosteri. Peräkärryä ei autolla saa kiskoa lainkaan.Silti paalupaikallaSähkömoottorin tuoman alaväännön ansiosta hybridimallissa ei tarvita kuin yksi ahdin. Silti auto liikkuu vähintäänkin ripeästi, kuten suorituskykylukemista voi huomata. Pelkällä bensiinillä toimivassa mallissa turboja on kaksin kappalein.Vaikka hybridivoimalinjassa on heikot puolensa, muuten S 580 e tuntuu yhtä erinomaiselta kuin aiemmin koeajamamme dieselmalli. Kyyti on äärimmäisen pehmeää akuston tuomasta 241 kg:n lisämassasta huolimatta, ja hybridikäytössä voimalinja toimii äärimmäisen mukavasti.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mercedes-Benz S 580 e 4Matic L Hinta alkaen 156 641 € Koeajetun auton hinta varusteineen 180 704 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 999 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 500 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 500 Nm (1800–5500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 28,6 / 21,5 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x 16 A), CCS 60 kW. Toimintamatka 95 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 380 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,8 (yhd.) CO2-päästöt 18 g/km Mitat pituus 5259 mm, leveys 2109 mm, korkeus 1503 mm, akseliväli 3216 mm Tavaratila: 350 l Omamassa: 2440 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta